12 هزار هکتار از مساحت ساختمان‌های مسکونی تهران ناایمن است
کد خبر: 4067801
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
شهردار تهران:

12 هزار هکتار از مساحت ساختمان‌های مسکونی تهران ناایمن است

شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، بزرگ‌ترین مشکل تهران را مسئله مسکن اعلام کرد و گفت: 12 هزار هکتار از مساحت ساختمان‌های مسکونی ناایمن است.

12 هزار هکتار از مساحت ساختمان‌های مسکونی ناایمن است

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران (10 تیر ماه) بود که به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در پایتخت ایران پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی اثرات جدی خود را در سراسر جهان گذاشته است، گفت: دشمنان پس از پیروزی انقلاب همواره تلاش کردند انقلاب را با شکست مواجه کنند که البته در این راه ناکام ماندند. امروز تمام تلاش آنها این است که نگذارند اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی همچون آزادی، استقلال و پیشرفت تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: دشمن در تلاش است تا مردم را از آینده درخشان انقلاب اسلامی ناامید کند. امید مردم بسیار مهم است و این امید جز از طریق خدمت و پیشرفت مهیا نمی‌شود.

زاکانی با اشاره به اینکه تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیا ۹.۸ میلیون نفر و در روز بالغ بر ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: وضعیت تهران بر روی سایر نقاط کشور اثر مستقیم دارد؛ به تعبیر رهبر انقلاب شهر تهران خود یک کشور است و دقت در نیازها و شرایط آن، خدمت به مردم و ساختن یک الگوی درست، امکانی را برای ما ایجاد می‌کند تا گام‌های رسیدن به اهداف انقلاب را یکی پس از دیگری برداریم.

12 هزار هکتار از مساحت ساختمان‌های مسکونی ناایمن است

وی وضعیت ایمنی را در شهر تهران ضعیف دانست و گفت: بیش از ۱۲ هزار هکتار از مساحت ساختمان‌های مسکونی شهر تهران ناایمن است. فاصله شمال ـ جنوب، تفاوت‌های جدی طبقاتی و نابسامانی در وضعیت ترافیک و هوا مشهود است؛ همین مسائل اسباب این را فراهم کرده که مردم تهران در آسایش لازم نباشند.

شهردار تهران اضافه کرد: ۱۰ ماه قبل که این مسئولیت را تحویل گرفتیم، شهرداری تهران بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و حتی سال قبل از آن شهرداری برای پرداخت سه ماه حقوق کارمندان خود پول قرض گرفته بود. اکنون مجموعه شورای شهر و شهرداری همت خود را برای تغییر کالبد روحی و ظاهری شهر جمع کرده‌اند و به سرعت به پایداری مثبت در زمینه مالی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: هزار و 200 حساب در شهرداری تهران داشتیم که موجب بروز فساد می‌شد و از آنجا که برطرف کردن فساد اراده‌ قطعی در بین ما بود، امروز می‌توانم ادعا کنم که بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان امکاناتی که برای شهرداری بوده و در محاکمی بر علیه ما اقامه شده بود، با تلاش ما این امکانات از شهرداری تهران خارج نشد و همچنین بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان هم امکاناتی بوده است که به شهرداری بازگردانیم.

شهردار تهران در ادامه خبر داد: ۳۰۰ هزار میلیارد پروژه  را روز چهارشنبه هفته آینده در معرض دید قرار خواهیم داد تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و نهادهای مختلف را در جهت مشارکت برای ساخت تهران به میدان دعوت کنیم.

وی بزرگترین مشکل امروز تهران را مشکل مسکن دانست و گفت: کمبود مسکن داریم و به همین جهت قرارگاه تأمین مسکن را در شهرداری راه‌اندازی کرده‌ایم. صدور پروانه ساخت مسکن را تا دو ماه کاهش دادیم. گلوگاه و چالش ما فضای سبز و کمیته نما است که اگر این مشکل حل شود، زمان صدور پروانه کمتر هم خواهد شد.

زاکانی گام برداشتن برای ساخت 180 هزار واحد مسکونی را از جمله فعالیت‌های مدیریت شهر تهران اعلام کرد و گفت: ساخت این تعداد واحد مسکونی برای 22 منطقه تهران هدف گذاری شده است و همین امسال بخشی از کار شروع شده و بخشی هم در حال وضع قرارداد هستیم که خبرهای خوبی در این خصوص به مردم خواهیم داد.

واگذاری خانه‌های استیجاری با مالکیت شهرداری تهران به مردم

وی ادامه داد: در حوزه استیجاری، شهرداری به عنوان رکنی که در بسیاری از نقاط جهان نمی‌تواند چشمش را بر روی مشکلات مردم ببندد تصمیم دارد خانه‌های استیجاری را با ملکیت شهرداری در اختیار مردم قرار دهد.

شهردار تهران با اعلام این مطلب که تلاش می‌شود شهر تهران بر یک مدار دیگر برای آینده 10 سال ساخته شود، در حوزه حمل و نقل گفت: اساس کار را بر انسان محوری، توسعه پیاده راه‌ها و پیاده‌روها و بعد هم توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی گذاشته‌ایم و تلاشمان بر این است که دو هزار و 250 اتوبوسی را که تحویل گرفته‌ایم با اضافه کردن سه هزار و 350 اتوبوس تکمیل کنیم و مردم با رشد 150 درصدی در حوزه اتوبوسرانی از طریق نوسازی و بهسازی امکانات را دریافت کنند.

افتتاح 12 ایستگاه مترو تا پایان سال

وی تصریح کرد: همه تلاشمان را در حوزه مترو قرار داده‌ایم تا پایان سال 12 ایستگاه مترو راه‌اندازی می‌شود و تلاش این است که تا پایان پنج سال راه 20 ساله‌ای که در سند حمل و نقل تهران برای مترو دیده شده را با تکمیل 11 خط و 325 ایستگاه تکمیل کنیم و در خدمت مردم باشیم. اگر از هوای ناپاک می‌نالیم و از ترافیک بیزاریم، راه آن افزایش حمل و نقل عمومی است.

زاکانی اضافه کرد: امسال ساخت دو بزرگراه و یک مجموعه آزاد راه شروع خواهدشد؛ بزرگراه یادگار امام و بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران و تونل شهید متوسلیان که هفته پیش مجوز آن برای شروع گرفته شد از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و بعد هم آزاد راه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی که خود بزرگراه شهید شوشتری 5.5 درصد از بار ترافیکی شرق تهران و یک و نیم درصد ترافیک ترافیک شهر تهران را کاهش می‌دهد از برنامه‌های ماست. از انتهای سال قبل نیز اصلاح 98 تقاطع بزرگراهی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا راه‌ها را برای مردم نزدیک کنیم که سه تقاطع افتتاح شده و 20 تقاطع تا امسال و بقیه تا دو سال آینده در خدمت مردم خواهدبود.

وی در خصوص توسعه فضای سبز تهران نیز گفت: فضای سبز را سال گذشته طی سه ماه در 10 نقطه افزایش دادیم و 15 اسفند ماه توسط رئیس جمهور افتتاح شد. امسال هزار و 500 هکتار ایجاد فضای سبز در دستور کار قرار دارد و پارک‌های موضوعی و کلان پارک‌ها را توسعه خواهیم داد.

تبدیل پارک گفت‌وگو به نمایشگاه دائمی علم و فناوری

زاکانی یکی از ویژگی‌های شهر تهران را وجود دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قوی برشمرد و گفت: تلاش کردیم تهران با هویت فناورانه در خدمت مردم ایران، جوانان و اندیشمندان باشد. پارک گفت‌وگو در هفته بعد تبدیل به نمایشگاه دائمی علم و فناوری خواهد شد و با لکه‌گذاری در غرب، شرق و جنوب تهران پارک‌های علم و فناوری را با همکاری سایر نهادها راه‌اندازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه مبارزه با مفاسد اجتماعی طرح شش ماهه جمع‌آوری معتادان متجاهر را  با کمک نهادهای مختلف شروع کردیم که اجرای شش ماه دوم این طرح منتج به این می‌شود که پرونده این ماجرا برای تهران بسته شود و بعد در خصوص کودکان کار و متکدیان فعالیت می‌کنیم که چهره شهر را از این شرایط پاک شود.

زاکانی از توسعه میادین تره‌بار نیز خبر داد و گفت: 260 میدان تره بار وجود دارد و امسال به 400 میدان و سال آینده به 500 میدان خواهد رسید. در تمام محلات ایجاد امکانات گسترده خدماتی را دنبال خواهیم کرد و موضوع گردشگری و موضوعات مختلفی که پیرامون معیشت هستند، در دستور کار است و برای تمام این موارد به لطف الهی کار جدی و اساسی انجام می شود.

وی تصریح کرد: تلاش جدی ما معطوف به این است که در حوزه‌های مختلف که نیاز شهر تهران است و ما می‌توانیم مسئولیتی را بپذیریم و خدمتگذار باشیم.

شهردار تهران حوزه سلامت را حوزه مغفول شهر تهران برشمرد و گفت: از طریق تعاملات با وزارت بهداشت و مجموعه‌های مختلف تلاش ما این است که در حوزه بهداشت خدمات شایسته‌ای داشته باشیم. 52 جشنواره سالانه در تهران اجرا خواهد شد که همین هفته جشنواره ورزشی شروع شده و تا پایان سال 600 هزار نفر در تهران به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha