مقابله با عادی‌سازی نیازمند تلاش جامع مسلمانان است + فیلم
کد خبر: 4093900
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
عضو ارشد حماس در گفت‌وگو با ایکنا:

مقابله با عادی‌سازی نیازمند تلاش جامع مسلمانان است + فیلم

صلاح البردویل، استاد دانشگاه غزه و عضو کمیته سیاسی حماس با تأکید بر ضرورت تلاش برای آگاهی‌بخشی نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: با همه ابعاد و میادین سیاسی، رسانه‌ای و نظامی باید به مقابله با این پدیده نوظهور رفت که همه امت اسلامی را تهدید می‌کند.

صلاح البردویلرژیم‌های سازشگر عرب و حامیان غربی آن‌ها با کلیدزدن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دنبال تأثیرگذاری بر نسل جدید و ملت‌های اسلامی هستند.

امروز شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای نه تنها در کشورهایی که با رژیم صهیونیستی پیمان سازش امضا کرده‌اند، بلکه در کشورهای عربی که هنوز آغوش خود را به روی صهیونیست‌ها باز نکرده‌اند، به دنبال شکل‌دهی اندیشه‌ها و باورهای ذهنی کودکان مسلمان و منحرف‌کردن آن‌ها از آرمان اصلی امت، یعنی مسئله فلسطین هستند که به تعبیر همه علما، تضعیف آن به معنای تقویت دشمن واحد امت اسلامی یعنی رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

صلاح البردویل، استاد دانشگاه غزه، رئیس شبکه تلویزیونی الاقصی و عضو کمیته سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در حاشیه سی وششمین کنفرانس وحدت بر لزوم تقویت اندیشه‌های مقاومت در میان امت اسلامی تأکید کرد.

وی مسائلی را مانع تحقق کامل وحدت اسلامی برشمرد و گفت: در مرحله نخست، جهل، عامل تفرقه است که در نتیجه توطئه خارجی‌ها یا داخلی‌ها در بین امت اسلامی گسترش یافت؛ یعنی درک واقعی از مقاصد شریعت اسلامی وجود ندارد.

البردویل گفت: دلیل دوم تفرقه بین مسلمانان، استعمار و استکبار جهانی و صهیونیستی است که به شدت به دنبال تکه تکه کردن امت اسلامی و گسترش جهل و تفرقه در بین فرزندان این امت هستند.

وی از جمله عوامل دیگر تفرقه بین امت اسلامی را ضعف حکام و خودخواهی‌های آنها و فاصله‌گرفتن‌ از دین و نزدیک‌شدن به اندیشه‌های غربی و خط مشی‌های مختلف غربی خواند و گفت راه حل این معضل در افزایش آگاهی بین فرزندان امت به ویژه جوانان و نسل جدید است.

البردویل تأکید کرد: دومین راه حل برای رفع شکاف بین امت اسلامی توافق بر سر توقف خونریزی‌ها میان فرزندان امت است و سوم روی‌آوردن به گفت‌وگوی هوشیارانه و سطح بالا و چهارم حمایت و پشتیبانی از مقاومت به ویژه مقاومت ضد صهیونیستی است تا به نابودی این غده سرطانی در منطقه منجر شود و اگر بر اسرائیل غلبه کنیم بر جهل و تفرقه غلبه کرده‌ایم.

این مقام حماس در خصوص اینکه چرا برخی علمای اسلامی از آرمان تقریب بین مذاهب حمایت نمی‌کنند، گفت: باید اعتراف کرد که اختلاف بین مذاهب اسلامی ریشه چند صد ساله داشته و حل این مسئله نیاز به تلاش و صبر فراوان دارد تا به زمانی برسیم که همگان از این آرمان حمایت کنند و از وضعیت مخالفت‌ها با یکدیگر بیرون روند و این امر نیاز به زمان دارد، صبر عنصر بسیار مهمی است.

البردویل گفت: من معتقدم که برای متقاعدکردن همه علما، فرهیختگان و سیاستمداران به ضرورت تقریب و تحقق وحدت به عنوان بخش لاینفک از دین اسلام، تلاش بیشتری لازم است و کسی که به همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی اعتقاد نداشته باشد، در واقع به دین اسلام اعتقاد ندارد.

وی دین اسلام را دین وحدت و امت را امت واحده توصیف کرد و گفت: پیامبر ما یکی و خط مشی ما یکی است؛ از همین رو با صبر و تأمل، آرمان وحدت اسلامی به حول و قوه الهی محقق خواهد شد.

نسل جدید متوجه خطر سازش باشند

البردویل درباره راه مقابله ملت‌های اسلامی با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: باید از همه ابعاد به مقابله با سازش رفت. مبارزه با اندیشه عادی‌سازی گام نخست است، اینکه نسل جدید را درباره خطر سازش آگاه سازیم و نشان دهیم که این خطر تنها متوجه مقاومت فلسطین نیست، بلکه خطری برای همه امت اسلامی و خطری برای عقیده و دین اسلام است، باید مورد توجه قرار بگیرد.

این مقام حماس گفت: اکنون ملاحظه می‌کنید که سازشگران عرب دین جدیدی ابداع کرده و نام آن را دین ابراهیمی می‌خوانند از همین رو از همه ابعاد و میادین سیاسی، رسانه‌ای و نظامی باید به مقابله با این پدیده نو ظهور رفت که همه امت اسلامی را تهدید می‌کند.

البردویل درباره نقش کنونی مقاومت در دفاع از مسجدالاقصی در برابر حملات صهیونیست‌ها گفت: مقاومت اسلامی و در رأس آن حماس، رویارویی‌های پیوسته و متنوعی را با رژیم اشغالگر داشته و هزاران شهید را در راه دفاع از قدس و مسجدالاقصی تقدیم کرده است.

«سیف القدس» و دفاع از مسجدالاقصی

وی با اشاره به نبرد «سیف القدس» که در واکنش به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی انجام شد، گفت: این نبرد صرفا برای دفاع از مسجدالاقصی بود. زمانی که صهیونیست‌ها به دنبال سیطره کامل بر قبله نخست مسلمانان و تقسیم زمانی و مکانی آنجا بودند و مقاومت در واکنش به این توطئه صهیونیست‌ها چندین روز شهرهای سرزمین‌های اشغالی را زیر بمباران موشک‌های خود قرار داد که در نتیجه آن مقاومت توانست توطئه صهیونیست‌ها علیه مسجد الاقصی را ناکام گذارد.

این فعال مقاومت تأکید کرد: نبرد سیف القدس نقطه عطف مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده و نبردهای آتی نبردهایی سرنوشت‌ساز خواهد بود و ما در مقاومت فلسطین در حال حاضر برای نبرد بعدی با نام «وعده آخرت» آماده می‌شویم و از طریق این نبرد و با کمک کشورهای اسلامی و در رأس آن ایران بر رژیم صهیونیستی چیره خواهیم شد و ما به رسیدن آن روز ایمان داریم.

این مقام حماس با اشاره به توانمندی بالای مقاومت فلسطین گفت: ما ارتشی از نیروهای دلیر مقاومت و ملتی با روحیه بالای شهادت‌طلبی داریم. ما زنانی داریم که همواره حامی مقاومت بوده‌اند. مادران شهدا و خواهران شهدا الگوی مقاومت هستند. زنان فلسطینی دوشادوش مردان مقاومت می‌کنند. ما با همه ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، به پیروزی نهایی یقین داریم.

وی با بیان اینکه با درک اینکه دشمن همه جهان اسلام یکی است، می ‌توان راه حل عملی برای تحقق وحدت را دست یافت، گفت: این دشمن شیطان بزرگ آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

تشخیص دشمن؛ گام اول تقریب

البردویل تأکید کرد: برای رسیدن به وحدت مشخص‌کردن دشمن، گام اول است سپس توقف درگیری بین مسلمانان اهمیت دارد و سوم گفت‌وگوی آرام و چهارم به رسمیت شناختن اختلافات(بین شیعه و سنی) مهم است.

این مقام حماس تأکید کرد: ما باید اعتراف کنیم که اختلاف‌هایی وجود دارد؛ اما این موضوع به ما آسیبی نمی‌رساند. این باید باعث شود که ما روح اسلام را تقویت کنیم و تعدد رویکردها و اندیشه‌ها را قبول و اندیشه اسلام و خط مشی اسلام را تقویت کنیم، این مؤلفه‌هاست که به غلبه بر تفرقه منجر می‌شود.

این مقام حماس در پایان گام‌های عملی تحقق وحدت اسلامی را برشمرد و تصریح کرد: گام اول در این مسیر، توافق بر سر توقف درگیری بین مسلمانان است. گام دوم توافق بر سر اصول اساسی است اینکه ما عقیده واحدی داریم، قبله واحدی داریم. پیامبرمان یکی است، پروردگارمان یکی است، این‌ها اساس کار است، زیرا دشمن ما یکی است.

وی افزود: پس از آن باید با آرامش با علما و شخصیت‌های بزرگ عالم و فقیه گرد هم آییم؛ افرادی از همه طرف‌ها که درک واقعی از دین اسلام دارند تا به این توافق دست یابیم که وجوه مشترک ما چیست؟ عناصر اختلاف ما چیست؟ بدین ترتیب وجوه مشترکی را که بر سر آن توافق داریم، برجسته می‌کنیم و در مسائل جزئیِ اختلافی هم مسامحه نشان می‌دهیم.

گفت‌و‌گو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha