ضرورت اتحاد ضدصهیونیستی مسلمانان در برابر سازشگران
کد خبر: 4091914
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
استاد دانشگاه مالزی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت اتحاد ضدصهیونیستی مسلمانان در برابر سازشگران

محمد فوزی بن زکریا، اندیشمند مالزیایی گفت: اتحاد میان ملت‌های اسلامی، رژیم‌های عربی را نیز متوجه می‌سازد که صهیونیسم دوست آنها نیست بلکه دشمن واحد همه مسلمانان تا آزادسازی قدس باقی خواهد ماند.

محمد فوزی بن زکریا، اندیشمند مالزیایی و استاد بازنشسته آکادمی اسلام دانشگاه مالایا در حاشیه سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در گفت‌وگو با ایکنا چالش‌های پیش روی اتحاد مسلمانان و راهکارهای آن را برشمرد.

بن زکریا گفت: ما مسلمانان سراسر جهان برای مقابله با چالش‌هایی که در مسیر تحقق وحدت اسلامی وجود دارد، باید گرد هم بیاییم. مشکل بزرگ نزد ما مسلمانان همین تفرقه و پراکندگی است.

وی افزود: یکی از دلایل اختلاف دیدگاه بین مسلمانان، چگونگی درک دین است که در نتیجه آن  اختلاف در مذاهب و رویکردهای دینی پدید آمده اما دلیل تفرقه، وجود اختلاف‌های سیاسی است که به اختلاف‌های مذهبی دامن زده است.

او با اشاره به حدیث ثقلین گفت که همان طور که رسول خدا می‌فرماید: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا، قرآن و دیگری عترتم، اهل بیت(ع) را تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند تا آنکه کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»

وی افزود: بنابراین علت تفرقه میان کشورهای اسلامی همین است که ما به این دو چیز گران‌سنگ تمسک نمی‌جوییم، وگرنه هرگز دچار تفرقه نمی‌شدیم.

فوزی بن زکریا همچنین با اشاره به آیه 103 سوره مبارکه آل عمران تصریح کرد که خداوند، مسلمانان را خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»‏ (و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد كنید، آنگاه كه دشمنان یكدیگر بودید، پس خداوند میان دلهایتان الفت انداخت و در سایه نعمت او برادران یكدیگر شدید، و بر لب پرتگاهى از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى‌كند، شاید هدایت شوید).

این استاد بازنشسته آکادمی اسلام دانشگاه مالایا در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مقاومت برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از محورهای این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی در تهران بوده است، گفت: راه حل عملی مقابله با سازش با دشمن صهیونیستی همین اتحاد بین ملت‌های اسلامی و چنگ‌زدن به ریسمان الهی است. ما دشمن واحدی را در مقابل خود داریم و آن صهیونیسم است. منظور ما یهود نیست، صهیونیسم است.

علت تفرقه میان کشورهای اسلامی همین است که ما به این دو چیز گران‌سنگ، قرآن و عترت اهل بیت(ع) تمسک نمی‌جوییم، وگرنه هرگز دچار تفرقه نمی‌شدیم

وی افزود: قبل از آمدن صهیونیسم، کشورها و ملت‌های اسلامی اعم از عربی و غیر عربی با یکدیگر در برابر اسرائیل اشغالگر متحد بودند. کشورهای اسلامی در سال 1967 برابر اسرائیل شکست خوردند؛ اما اتحاد آنها باعث شد از یکدیگر متفرق نشوند؛ برعکس امروز متأسفانه برخی رژیم‌های عربی سرسپرده آمریکا و اسرائیل شده‌اند و پنج کشور عربی به عادی‌سازی با اسرائیل روی آورده‌اند؛ این نتیجه سیاست‌های پلید صهیونیسم است.

فوزی بن زکریا همچنین با اشاره به رابطه خوب دولت مالزی با همه گروه‌های فلسطینی تأکید کرد: هم‌افزایی تلاش‌های مشترک کشورهای اسلامی برای پیگیری آرمان فلسطین یک ضرورت است و مالزی هم هرگز اجازه نخواهد داد موضوع فلسطین به حاشیه رفته و توطئه‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به نتیجه برسد.

این اندیشمند مالایی تأکید کرد: اگر ما ملت‌های اسلامی بتوانیم با یکدیگر متحد شویم حتی رژیم‌های عربی هم که به سازش روی آورده‌اند، خواهند فهمید که صهیونیسم هرگز دوست آنها نیست و دشمن واحد ما تا آزادسازی قدس و مسجد الاقصی از اشغال آن باقی خواهد ماند.

محمد فوزی بن زکریا در بخش دیگری از سخنانش اغتشاشات اخیر در ایران را هم با توطئه‌های دشمن صهیونیستی مرتبط خواند و گفت: به خدا قسم دشمن هرگز نمی‌خوابد و تلاش داشته از یک مشکل داخلی در ایران که مربوط به فوت یک دختر جوان است برای برهم زدن امنیت این کشور استفاده کند که البته این تلاش دشمن هم نتیجه نداشته و ما شاهد همراهی ملت ایران با این توطئه‌ها نیستیم.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha