آغاز مسابقات مناظره دانشجویی با موضوعات سیاسی و اجتماعی روز
کد خبر: 4094399
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
از سوی جهاددانشگاهی انجام شد

آغاز مسابقات مناظره دانشجویی با موضوعات سیاسی و اجتماعی روز

امروز طی مراسمی ضمن رونمایی از پوستر یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران، آغاز رسمی این مسابقات اعلام و تأکید شد، گذاره‌های مورد مناظره مباحث روز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

مناظرات دانشجویی با موضوعات سیاسی روز برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران امروز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه با حضور عماد افروغ، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز علوم اجتماعی؛ علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان؛ جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از دبیران این دوره از مسابقات مناظره(به صورت حضوری و آنلاین) در دانشگاه تهران برگزار شد. 

علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان در این مراسم با اشاره به اینکه، افتخار بزرگی برای جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی است که از سال ۱۳۹۱ مسابقات را طراحی و برگزار کرده است، گفت: این روزها ضرورت گفت‌وگو و مناظره و تبادل افکار بر همه آشکار شده و ما افتخار داریم در روزگاری که کمتر به این مسئله توجه می‌شد، این مسابقات را طراحی و برگزار کردیم.

وی ادامه داد: ای کاش فضا و امکانی بود تا در مکانی بزرگ‌تر و با حضور دانشجویان بیشتر این برنامه را برگزار می‌کردیم اما بهرحال باید به همین مقدار هم شاکر باشیم.

فرصت نهادسازی به جوانان دهیم  

منتظری در ادامه به موضوع اهمیت مناظره در قابی بزرگ‌تر پرداخت و گفت: وقتی انقلاب پیروز شد، حدود ۲۱ سال سن داشتم. من و همسن‌ و سال‌هایم زعامت یک رهبر آگاه، فقیه، مجتهد و شجاع را تجربه کردیم. مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از پیروزی انقلاب افتاد و این روزها جای آن را خالی احساس می‌کنیم، این بود که بزرگان انقلاب به ما فرصت نهادسازی دادند. جهاددانشگاهی توسط جوانان راه‌اندازی شد. جهاد محصول اعتماد بزرگان انقلاب به جوانان بود. البته جوانان احتمال خطا دارند و خطا هم داشتند اما بزرگان تحمل می‌کردند.

برخورد در حد مراقب باشید و دقت کنید

وی در ادامه خاطره‌ای از دوران اوایل انقلاب خود مطرح کرد و گفت:‌ زمانی من مسئول فرهنگی جهاد بودم و دو مجله ورزش دانشگاه انقلاب و مجله دانشگاه انقلاب را چاپ می‌کردیم. در مجله ورزش دانشگاه انقلاب، مطلبی در مورد شطرنج چاپ کردیم که نوشته بود امام سجاد(ع) شطرنج بلد بودند و از مادرشان که ایرانی بودند این بازی را آموخته بودند. این مطلب را آن زمان به رهبر انقلاب نشان داده بودند. ایشان اظهار ناراحتی می‌کنند و علی‌الظاهر می‌فرمایند، چرا مطلبی که سند قوی ندارد را چاپ کرده‌اند؟ وقتی از اظهار نظر ایشان مطلع شدم خودم را به هر نحوی بود به ایشان رساندم تا توضیح دهم که این مطلب براساس یک سند علمی نوشته شده است، وقتی به دیدار ایشان موفق شدم ضمن برخورد پدرانه و مهربانانه فرمودند، ما شما را می‌شناسیم و در تدین شما شک نداریم اما در انتشار مطالب دقت کنید. برخوردها در همین حد بود؛ «دقت کنید» و «مراقب باشید».

منتظری در ادامه با اشاره به اینکه هسته اصلی سپاه هم توسط دانشجویان راه‌اندازی شد، این سؤال را مطرح کرد که آیا ما اکنون چنین فرصت‌هایی برای نهادسازی به جوانان می‌دهیم؟ وی سپس افزود: باید به جوانان فرصت نهادسازی بدهیم. مگر بزرگان انقلاب برای ما فرصت فراهم نکردند؟ چرا ما چنین فرصت‌هایی را برای جوانان فراهم نمی‌کنیم؟ باید اجازه دهیم که جوانان در مورد برگزاری، ایده برگزاری و ... مناظرات هم ورود کنند.

وی اضافه کرد: ما جهاددانشگاهی را ساختیم و از آن دفاع می‌کنیم اما جوان امروزی چه چیزی را ساخته که باید از آن دفاع کند؟ در این مناظرات باید فرصت دهیم که جوانان حرف بزنند؛ وقتی جوانان را طرد کنید تبعات آن را خواهید دید. فرصت‌ها را درست تشخیص دهیم و از آنها درست استفاده کنیم. باید نشان دهیم آزادی کالای قاچاق نیست و محصول انقلاب است. خلاصه اینکه همه باید سهم خود را در تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تشخیص دهیم و به آن عمل کنیم.

در ادامه این مراسم عماد افروغ، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز علوم اجتماعی به ایراد سخنرانی با موضوع «جامعه ایران، جنبش دانشجویی نوظهور و ضرورت گفت‌وگو» پرداخت. سپس جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جمعی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه فضای کشور را مناسب گفت‌وگو ندیدند و از مقام معظم رهبری رهنمود خواستند تا فضای گفت‌وگو را ایجاد کنند که ایشان رهنمود دادند، گفت: بر اساس همین رهنمود مسابقات مناظره دانشجویان ایران راه‌اندازی شد و امروز یازدهمین دوره این مسابقات را آغاز می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز لزوم وجود فضای نقد و گفت‌وگو را بیشتر احساس می‌کنیم و خوشحالیم که جهاددانشگاهی به حق این نیاز را تشخیص داده است. جامعه پرنشاط، بالنده و پویا جامعه‌ای است که در آن گفت‌وگو و نقد صورت گیرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: ایجاد فضای آزاد گفت‌وگو و نقد، فرهنگ‌سازی و طرح مطالبات مهم جامعه و دانشجویان خطاب به مسئولان از مهم‌ترین اهداف مسابقات مناظره دانشجویی است و معتقدیم مناظرات باید از نظر کمی و کیفی متفاوت شده و تمام دانشجویان بتوانند در حوزه نقد و مناظره حضور داشته باشند.

موضوعات مناظرات

وی با تأکید بر اینکه موضوعات مناظرات غیر سیاسی و خنثی نخواهند بود،  گفت: قطعاً دانشجویان شایسته‌ترین قشر برای پرداختن به مباحث سیاسی در حوزه نظر و عمل هستند و امیدواریم این دوره کاملاً متفاوت و منتج به نتیجه باشد و دانشجویان دور از فضای پرخاشگری مطالبات خود را مطرح کنند.

رحیمیان آغاز یازدهمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویان ایران را اعلام کرد و گفت: باید از نظر کمی و کیفی مسابقات توسعه داشته باشد و ای کاش صدا و سیما حرف این دانشجویان را بشنود و منعکس کند.

برگزاری مسابقات مناظره اساتید دانشگاه 

وی از برگزاری اولین دوره مناظرات اساتید دانشگاه خبر داد و گفت: آماده‌ایم که مناظرات اساتید و فرهیختگان دانشگاهی را رقم بزنیم.

رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز با اشاره به اینکه خواستگاه و شروع مسابقات مطالبه مقام معظم از فضای دانشگاه‌ها بود، گفت: مشی مناظرات در فضای دانشجویی و استادی فضای آزاداندیشی بوده و تلاش کرده فضایی فراهم کند تا در یک فضای آزاد افراد صحبت کنند. ما در پی تأیید یا رد این نظرات نیستیم و فقط تلاش داریم همه بتوانند نظرات، نقدها و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

وی با تأکید بر اینکه در بیشتر دوره‌های مسابقات موضوعات روز سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محور مناظرات بوده است، تأکید کرد: هیچ‌وقت فشار و مطلب بیرونی در مورد اینکه چرا فلان موضوع، یا استاد یا دانشجو در مسابقات حضور دارد را نداشتیم.

فریدزاده اعلام کرد: اواخر آبان یا اوایل آذر مسابقات مناظره اساتید را آغاز می‌کنیم و از نهادهای فرهنگی تقاضا داریم حداقل برای رعایت مالکیت معنوی برای برگزاری مسابقات مشابه مناظرات دانشجویی از ما اجازه بگیرند. دانشگاه آزاد عیناً مسابقات ما را کپی‌برداری کرد که البته این مسئله خوشحال کننده است و هر قدر این فضا بیشتر باشد جامعه از برکات آن استفاده می‌کند اما این نوع کپی‌برداری دور از انصاف و اخلاق است و حداقل در حد اجازه تلفنی بهتر است موضوع را مطرح کنند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر چند استان فراخوان استانی را منتشر و کار را شروع کرده‌اند و از امروز نیز سایر استان‌ها کار خود را با جدیت آغاز خواهند کرد.

همچنین، در پایان این مراسم نیز از پوستر یازدهمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی و نیز کتاب گزارش 10 دوره مسابقات مناظره رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha