هتک حرمت مقدسات؛ سناریوی حامیان توافق ابراهیم برای تعمیق دشمنی ایران و غرب
کد خبر: 4116705
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
محمود مهتدی بیان کرد:

هتک حرمت مقدسات؛ سناریوی حامیان توافق ابراهیم برای تعمیق دشمنی ایران و غرب

یک صهیونیسم‌پژوه معتقد است جریان توافق ابراهیم به پدیده قدرتمندی تبدیل شده که در پی معماری جدید در ژئوپلیتیک منطقه است و ایران را دشمن اصلی خود می‌داند و لذا اتفاقاتی مانند قرآن‌سوزی و هتک حرمت مقدسات بخشی از سناریوی این جریان برای تعمیق دشمنی میان ایران و غرب است.

محمود مهتدی

محمود مهتدی، صهیونیسم‌پژوه و دیپلمات اسبق کشورمان در قبرس، هلند، مصر و الجزایر، در گفت‌وگو با ایکنا با توجه هتک حرمت اخیر قرآن کریم در سوئد مقابل سفارت ترکیه در این کشور، درباره تشدید تکرار توهین به مقدسات اسلامی در غرب طی دو دهه اخیر گفت: برای فهم بهتر مسئله توهین به مقدسات دینی در غرب باید ژئوپلیتیک اروپا را بعد از جنگ جهانی دوم به طور دقیق بشناسیم. پس از پایان جنگ جهانی دوم پدیده تازه‌ای به نام «حاکمیت اسرائیلی» وارد نظام بین‌الملل شد که از نشانه‌های بارز این پدیده ایجاد اسرائیل است.

وی افزود: این در حالی است که از اعلامیه بالفور در 1917 تا شروع جنگ جهانی دوم و به مدت 23 سال هیچ اثری از ایجاد اسرائیل در این منطقه مشاهده نمی‌شود، زیرا انگلیس برنده جنگ جهانی اول بود و اجباری برای عملی کردن اعلامیه بالفور نداشت اما در جریان جنگ جهانی دوم اروپا به اشغال آلمان نازی درآمد و حتی انگلیس در حال تسلیم شدن به آلمان بود و در شرح حال چرچیل می‌خوانید که او متن تسلیم‌نامه انگلیس را نوشته بود تا در پارلمان قرائت کند اما یک‌باره برخی تحولات مانع این اتفاق می‌شود که البته هیچ سندی از آنها بیرون نیامده است و ما تنها از نتایج این تحولات می‌‌توانیم حدس بزنیم چه بوده است.

حاکمیت اسرائیلی

مهتدی اظهار کرد: اولین پدیده پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایجاد دولتی به نام «اسرائیل» بود که این خلاف خود اعلامیه بالفور بود که قرار بود تنها یک National Home باشد. در واقع از جنگ جهانی دوم به این طرف اروپای غربی و آمریکا دچار وضعیتی می‌شوند که منجر به بروز پدیده‌ای به نام «حاکمیت اسرائیلی» شد و این پدیده سعی می‌کند هیچ سند و رد پایی از خود برجای نگذارد، در هیچ بحرانی خود را مقصر نداند و اسمی از آن در فضای عمومی مطرح نشود که نمونه بارز آن حمله آمریکا به عراق در دوره جورج بوش پسر بود که کارتر گفت هیچ رئیس‌جمهوری در طول تاریخ آمریکا چنین اشتباه بزرگی مرتکب نشده و بعدها معلوم می‌شود که این جنگ به پیشنهاد و اصرار اسرائیل بوده اما این همه خسارت نه به اسم اسرائیل بلکه به اسم بوش و سیاست‌های آمریکا تمام شده است.

این صهیونیسم‌پژوه ابراز کرد: با چنین نگاهی در خصوص موضوع توهین به مقدسات اسلامی و قرآن‌سوزی می‌توان اینگونه توضیح داد که سوزاندن قرآن اتفاق کوچکی نیست و تا دو دهه قبل کمتر کسی در غرب چنین کاری را می‌کرد اما در این مدت این اتفاق بارها تکرار شده که باید آن را در شکل‌گیری پدیده توافق ابراهیم ضد جمهوری اسلامی ایران دانست.

ایران؛ دشمن اصلی جریان توافق ابراهیم   

وی بیان کرد:‌ این پدیده می‌خواهد شکل تازه‌ای به نظام بین‌الملل بدهد و در پی آن است که افکار عمومی در غرب را برای پذیرش آن آماده کند و از طرف دیگر افکار عمومی مسلمانان را تحریک نماید. این اتفاق را نباید با عنوان قدرت لابی صهیونیسم در غرب مطرح کرد بلکه اساسا بیش از قدرت لابی است و نشان از صهیونیستی بودن حاکمیت دولت‌های غربی دارد.

مهتدی یادآور شد: زمانی برای غربی‌ها حمایت از اسرائیل هزینه‌ای نداشت اما جمهوری اسلامی ایران هزینه حمایت از اسرائیل را بالا برد و اکنون گرایشاتی در غرب پدیدار شده که بیشتر از منافع اسرائیل به منافع ملی کشورهای اروپایی می‌اندیشد و این همه هزینه دادن غرب را به خاطر حمایت از اسرائیل بی‌معنا می‌داند و معتقد است اروپا هزینه وسواس امنیتی اسرائیل را می‌پردازد.

معماری جدید در ژئوپلیتیک منطقه

دیپلمات اسبق ایران در کشورهای اروپایی گفت: جریان پشت پرده توافق ابراهیم در جهت آماده‌سازی افکار عمومی غربی، جو تبلیغاتی سنگینی را علیه ایران به بهانه فروش پهپاد به روسیه راه انداخته‌ و ایران را همردیف روس‌ها در تجاوز به اوکراین کرده‌ است و قرآن‌سوزی نیز بخش دیگری از سناریوی شکل‌دهندگان جریان توافق ابراهیم است.

مهتدی تأکید کرد: امروز پدیده بسیار قدرتمند توافق ابراهیم به شکل جدید وارد عرصه روابط بین‌الملل شده و به دنبال تغییراتی در ژئوپلیتیک منطقه است و وقایعی مانند هتک حرمت مقدسات و برخی تحولات دیگر را در منطقه باید جزو سناریوهای این پدیده جدید ارزیابی کرد.

وی اضافه کرد: واقعا فکر می‌کنید در زمانی که بایدن چین را دشمن اصلی آمریکا معرفی کرده، عربستان سعودی به همین راحتی می‌تواند رئیس‌جمهور چین را دعوت کرده و سه اجلاس سران مختلف با حضور او برگزار کند؟ خیر، این اقدام با اراده و قدرت محمد بن سلمان نبوده بلکه پشتوانه این تحولات و اتفاقات جریان توافق ابراهیم است و این جریان در حال معماری ژئوپلیتیک منطقه به شکل دیگر است.

دو قطب اصلی قدرت در منطق جریان توافق ابراهیم

مهتدی تصریح کرد: اینها مسائلی است که باید بیان شود و نباید به تحلیل‌های سنتی مانند تقسیم‌بندی جهان به قطب شرق و غرب اکتفا کرد زیرا اینها تحلیل‌های روبنایی و سطحی است. در توافق ابراهیم این مسئله آمده که قطب‌های اصلی قدرت کدام هستند. تفکر پشت پرده این پدیده خود را درگیر با روسیه در قضیه اوکراین نمی‌داند اما دیپلماسی اصلی موضوع اوکراین را هم در دست دارد. بدون شک جزئی از جریان ابراهیم، آقای اردوغان است و برخی از اعضای ناتو نیز در همین وضعیت روابط خاصی با روسیه دارند و مسائلی در حال وقوع است که نه آمریکای بایدن احاطه‌ای بر آن دارد نه اتحادیه اروپا.

این صهیونیسم‌پژوه افزود: هر جنگی که رخ می‌دهد در کنار آن هم یک مدیریت دیپلماسی شکل می‌گیرد. دیپلماسی بحران بزرگ اوکراین هم در دست آمریکا و اتحادیه اروپا نیست، بلکه در اختیار برخی اعضای جریان ابراهیم است. از منظر جریان ابراهیم دنیا دو قطب است، اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران. این جریان با این قطب‌بندی در حال ژئوپولیتیزه کردن فضای بین‌الملل با منویات دقیق برخاسته از این توافق است تا فردا روزی در آن اسرائیل مسئول نباشد.

قرآن‌سوزی؛ سناریویی در راستای اهداف صهیونیسم 

وی اظهار کرد: اتفاقاتی مانند قرآن‌سوزی در سوئد که قبلا سابقه زیادی در این نوع اتفاقات نداشته براساس سناریوهای جریان پشت پرده توافق ابراهیم است که به دنبال تشدید گسل‌ها و شکاف‌های میان ما و غربی‌ها هستند. در واقع تفکر حامی جریان ابراهیم معتقد است دشمنی میان ما و غرب باید عمیق و عمیق‌تر شود و موفقیت اسرائیل در اجرای این سناریو به خاطر آن است که اسرائیل فراتر از یک لابی  جزئی از حاکمیت در غرب است.

مهتدی یادآور شد: در واقع این اسلام‌هراسی‌ها و هتک حرمت به مقدسات اسلامی را باید در چارچوب افزایش دشمنی میان ایران و غرب تعریف و تحلیل کرد و حتی دولت‌های اسلامی نیز در این میان جایی ندارند به ویژه الان که حدود دو سال است جریان توافق ابراهیم شکل گرفته و سامانه‌های آن راه‌اندازی شده و برخی کشورهای اسلامی با معماری جدید ژئوپلیتیکی صورت‌گرفته  ایران را دشمن خود می‌دانند.

وی ابراز کرد: جریان توافق ابراهیم در وهله اول یک توافق نظامی ـ امنیتی است و به همین خاطر اولین کاری که در چارچوب آن انجام گرفت انتقال فرماندهی مرکزی پنتاگون از آمریکا به داخل اسرائیل بود. اینها موضوعاتی است که در داخل کشور بر روی آن بحث نمی‌شود و بیشتر تابع بحث‌های مطرح‌شده در غرب هستیم و کمتر به ماهیت و ابعاد پنهان این جریانات می‌پردازیم.

فراموشی قرآن به مثابه معمار جنگ نرم

مهتدی درباره امکان مقابله با این اهانت‌های سازمان‌یافته به مقدسات گفت: مقابله با این نوع مسائل را باید در قالب جنگ نرم بررسی کرد و باید برای یافتن این راهکارها به خود قرآن به مثابه معجزه‌گر جنگ نرم رجوع کرد و تمام مبارزات انبیا را از منظر یک جنگ نرم نگاه کرد.

وی بیان کرد: قرآن هم معمار جنگ نرم است و هم تک و هم پاتک جنگ نرم را در خود دارد و هر مقدار که از تک و پاتک‌های قرآن در حوزه جنگ نرم دور ماندیم، به همان مقدار هم باختیم. راه حل واقعی را باید در قرآن جست‌وجو کرد و اسلام واقعی مانند یک بذر است که به محض ریخته شدن یک مسیر مشخص را طی می‌کند. در دوره معاصر نیز بذر اسلام ناب را حضرت امام(ره) ریخت و همان اتفاقات صدر اسلام، مانند جنگ بدر، جنگ احد، جنگ احزاب و ... تکرار شد و در حال تکرار شدن است.

مهتدی در پایان اظهار کرد: به اعتقاد من تنها راه چاره برای فهم دقیق و عالمانه وضعیت امروز دنیا و یافتن راهکار، بازگشت به قرآن است. از منظر قرآن این نوع کارهای دشمنان از جنس مکر است و ما هم تا جایی می‌توانیم با آنها مقابله کنیم اما خداوند از ما نخواسته جواب مکر آنها را با مکری بزرگ بدهیم بلکه جواب مکر آنها با خداست چون ما دانش آن را به اندازه مدنظر قرآن نداریم و خداوند از جبهه مؤمنین تقوا و صبر را خواسته است و اگر صبر به معنای استقامت نداشته باشیم باخته‌ایم و در مقابل اگر صبوری کنیم، مکر دشمنان را خدا جواب می‌دهد و به خود آنها بازمی‌گرداند که بسیاری از دستاوردهای ما در منطقه نتیجه همین صبوری است و اینها همه معجزات قرآنی است.

گفت‌‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha