انقلاب اسلامی ایران تغییردهنده فرهنگ و بینش جهانیان بود + فیلم
کد خبر: 4120148
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
استاد دانشگاه لبنان در وبینار «گفتمان انقلاب اسلامی در فرایند تکامل»:

انقلاب اسلامی ایران تغییردهنده فرهنگ و بینش جهانیان بود + فیلم

بلال اللقیس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران و اهداف آن با پیشرفت همراه بوده است، گفت: این انقلاب تغییرات سطحی ایجاد نکرد، بلکه تغییرات ریشه‌ای، عمیق و زیربنایی در فرهنگ، دیدگاه و بینش مردم جهان و در میان مستضعفان و مسلمانان ایجاد کرد.

بلال اللقیس، استاد دانشگاه لبنانبه گزارش ایکنا، در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) وبیناری بین‌المللی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی در فرآیند تکامل» را امروز چهارشنبه، ۱۹ بهمن با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج قاسم ابوالقاسم، مشاور رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت؛ سردار فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بلال اللقیس، استاد دانشگاه و عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان و زینت ابراهیم، همسر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه برگزار کرد.

بلال اللقیس، متولد ۱۹۷۷ در بیروت فارغ‌التحصیل ریاضیات محض از دانشگاه لبنان است. وی دکترای خود را در رشته علوم سیاسی دانشگاه لبنان اخذ کرده و علاوه بر پژوهش‌های سیاسی و اجتماعی،  استاد دانشگاه و عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان است.

اللقیس در این وبینار سخنان خود را با موضوع انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن ارائه داد، متن کامل سخنرانی وی در ادامه می‌آید:


بیشتر بخوانید:


به نام خداوند بخشنده و مهربان

و سلام  و صلوات بر محمد مصطفی و خاندان پاک و مطهرش

خدمت شما علمای فاضل و دانشمند و حضار عزیز سلام عرض می‌کنم

چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر را به امت ما و مردم ما تبریک عرض می‌کنم. آری پس از بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب، این انقلاب، ارزش‌های آن و چشم‌اندازها و اهداف آن با گسترش و پیشرفت همراه بوده است و ملت‌ها بیش از پیش نیاز خود را به این انقلاب و گفتمان آن احساس می‌کنند. آری بزرگترین چیزی که انقلاب اسلامی پدید آورد این است که با گذشت زمان نیاز عمیق‌تر و بیشتر ملت‌های منطقه و فراتر از آن در دایره‌ای بزرگتر به این انقلاب احساس شده است.

بنابراین این مناسبت را به همگان تبریک می‌گوییم و از درگاه خداوند باری تعالی می‌خواهیم که به ملت ایران و رهبری ایران و دولت و همه دوستداران این تجربه و انقلاب، یاری، قدرت، عزم و اراده و بینش و سلامت بیش از پیش اعطا کند تا به همه اهداف و چشم‌اندازهای این انقلاب دست یابند که ما هر روز این اهداف را واقعی‌تر و عملی‌تر می‌بینیم، زیرا انقلاب اسلامی توانست مستضعفین را متحد و برای اسلام اتحاد ایجاد کند و این اتفاق بزرگی است؛ در حالی که پیش از آن در دوره‌ای و روزگاری، وحدت کلمه از آن کمونیسم یا شرق یا غرب بود؛ اما امروز ما خداوند را سپاس می‌گوییم که در این جهان به فضل الهی و به لطف انقلاب اسلامی و پیشرفت آن و حضور آن با یکدیگر متحد هستیم و وحدت کلمه داریم.

پس از تبریک و تهنیت این مناسبت، به دلیل ضیق وقت این سمینار، مسائلی را در چند عنوان خلاصه می‌کنم؛ عنوان نخست فتنه‌هاست. پس از چهار دهه از پیروزی این انقلاب، جمهوری اسلامی ایران توانست که پیشرفت کند و موجودیت، نفوذ و تأثیرگذاری خود را بیشتر کند.

 در خصوص فتنه‌ها هنگامی که مقایسه می‌کنیم غرب تحت رهبری ایالات متحده آمریکا پس از چهار دهه اتحاد جماهیر شوروی را شکست داد. آری جنگ سرد چهار دهه طول کشید و اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد. غرب در هر کجا قدرت و توان داشت، خود را قدرت انحصاری در دنیا تحت رهبری ایالات متحده می‌دید.

اما موضوع قابل توجه اینکه پس از چهار دهه و با همه تلاش غرب در رویارویی با ایران و دشمنی سختی که با جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌ها و اهداف آن داشت؛ اما با گذشت بیش از چهار دهه شگفتی بزرگ این است که این انقلاب نه تنها راهبردهای غرب و هجمه‌های آنها را ناکام گذاشت و در برابر آنها ایستاد، بلکه می‌توانیم بگوییم امروز ایران قوی‌تر شده و نفوذ و حضور او در دنیا بیشتر شده و این یک ویژگی متمایز است که نیاز به تأمل دارد، اگر بخواهیم انقلاب اسلامی و عوامل قدرت آن برای پایداری و مقاومت و پیشرفت را با اتحاد جماهیر شوروی و علل شکست آن کشور پس از چهار دهه مقایسه کنیم و البته اشکالی ندارد که این مقایسه را انجام دهیم.

اجازه دهید در اینجا بگویم که اگر بخواهیم از جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی در طول چهار دهه سخن بگوییم با جنگی که علیه جمهوری اسلامی ایران طی این چهار دهه انجام شده است، باید گفت که جنگ علیه ایران یک جنگ هوشمند بوده و فقط جنگ سرد نبوده است و در آن همه راهبردهای نرم، سخت و نیمه سخت به کار گرفته شده بود و هیچ راهبردی نبوده که بتواند از زمان پیروزی انقلاب علیه آن به کار گرفته شود و کنار گذاشته شده باشد؛ اما مسئله قابل توجه این است که نفوذ، حضور و تأثیر جمهوری اسلامی رو به رشد بوده است، این چیزی است که ما باید روی آن به خوبی تأمل کنیم و نیاز به تفسیر و تحلیل عمیق دارد تا بفهمیم و درک کنیم که  ما بر چه نقاط قوت و مضمونی متمرکز می‌شویم و اینکه چگونه می‌توانیم کماکان از این نقاط قوت بهره ببریم.

نکته دومی که فورا به سراغ آن می‌رویم، چشم‌انداز امروز جمهوری اسلامی و انقلاب آن در شرایط تحولات جهانی در شرق و غرب است که در آن به سر می‌بریم؛ از جنگ روسیه با ناتو در اوکراین و دیگر تحولاتی که در سطح جهان شاهد هستیم. از آمریکای لاتین و تمایزاتی که با سیاست‌های ایالات متحده دارد تا آفریقایی که شروع به بیرون‌کردن استعمار سنتی فرانسوی و اروپایی کرده است یا تغییراتی که در سیاست برخی کشورها بعضا از بین متحدان آمریکا ایجاد شده است وقتی که آمریکا را آن گونه که پیش‌بینی می‌کردند یا می‌خواستند، نیافتند.

ناظر بر این جهان و تحولات بزرگ آن و تقسیم قدرت در جهان از خود می‌پرسد که ایران به چه موقعیتی چشم دوخته است که این انقلاب با جدیت برای دستیابی به آن تلاش می‌کند.

زیرا معمولا وقتی تحولات جهانی رخ می‌دهد نباید سمت قدرت‌های بزرگ باشیم و باید در موضع کسانی باشیم که به ضرر آن‌ها، اهداف و منافع را تقسیم می‌کنند باید همیشه هوشیار باشیم تا موقعیت مهم خود را در عرصه بین‌المللی حفظ و از همه فرصت‌ها استفاده کنیم.

ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم و به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی براساس مطالعات و چشم‌اندازهای آن نه تنها موقعیت خود به عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای را حفظ کرده است؛ بلکه ناظران و صاحب‌نظران معتقدند که جمهوری اسلامی امروز از اوضاع جهانی و تحولات آن استفاده می‌کند تا موقعیت کنونی و قدرت بین‌المللی خود را به تمام معنا حفظ کند. این  را می‌توان در عرصه‌های سیاست، میدان و حضور نظامی در آب‌های بین‌المللی بیابیم. این را می‌توان در نزدیکی روسیه به جمهوری اسلامی ایران دید و در نتیجه این نزدیکی ما می‌توانیم شاهد حضور قابل توجه ایران در حل و فصل مسئله بین ترکیه و سوریه باشیم.

ما می‌توانیم قدرت ایران را در وضعیت تنگنا و برآشفتگی شدیدی که صهیونیست‌ها در آن به سر می‌برند، شاهد باشیم و تحولاتی که در سطح ارتقای مقاومت در سرزمین‌های اشغالی 1967 شاهد هستیم، صهیونیست‌ها معتقدند که گفتمان جمهوری اسلامی تأثیر زیادی بر قدرت مقاومت در کرانه باختری داشته است، افزون بر برنامه‌ریزی‌های ایران و کمک‌هایی که به فلسطینیان دارد.

بنابراین ناظران ممکن است که تصور کنند که ایران در شرایط تحولات جهانی به ایفای نقش خود در سطح کشور خود و نه در سطح منطقه‌ای می‌پردازد و تنها تلاش می‌کند موقعیت خود را حفظ کند.

مهم‌تر از همه اینکه این موقعیت ایران براساس بررسی‌ها تنها به ایفای نقش اقتصادی یا نقش سیاسی یا راهبردی یا نظامی نظیر خیلی از کشورهای دنیا خلاصه نمی‌شود؛ بلکه جمهوری اسلامی می‌خواهد دنیای جدید را با یک ارزشی متمایز و ویژه خود نشان دهد؛ بنابراین منطق او در عرصه دنیای جدید منحصر به قدرت نظامی یا قدرت اقتصادی یا قدرت در زمینه فناوری نیست، با وجود اینکه این مسائل هم البته اهمیت دارد و تلاش‌هایی مجدانه از سوی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که آن گونه که مشخص است موجب جهش بی نظیر آن شده است، اما مهم‌تر اینکه ایران می‌خواهد تأثیر خود را در ارزش‌هایی که می‌بایست دنیای جدید و پیش رو با خود داشته باشد بر جای گذارد و دروازه ورود به این ارزش‌ها این است که ایران پیشرو و پیشگام در رهبری پروژه آزادگی و فرهنگ مقاومت در سراسر جهان است و این خصلت در غیر از ایران و انقلاب اسلامی و محور مقاومت وجود ندارد که می‌تواند این ویژگی را ارتقا دهد که مختص این محور است و معنای خاص خود را در شرایط و اوضاع متحول جهانی دارد

بنابراین این موضوعی مهم در مقاطع پیش روست و ان شاء الله بیشتر و بیشتر به آن نزدیک می‌شویم.

نکته سوم اینکه ما می‌توانیم بگوییم که این انقلاب دستاوردهای زیادی داشته است که برشمردن آن ممکن نیست. چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی و چه از دید ناظری که از بیرون به آن نگاه می‌کند اعم از کسی که خوش‌بینانه به آن نگاه می‌کند و حتی کسانی از بیرون که به چشم کینه به آن نگاه می‌کنند؛ زیرا اگر این انقلاب تحولاتی عمیق ایجاد نکرده بود تا این حد نسبت به آن کینه‌ورزی نمی‌کردند.

مهم‌ترین موضوع درباره انقلاب ایران این است که این انقلاب تغییرات سطحی ایجاد نکرد، بلکه تغییرات ریشه‌ای، عمیق و زیربنایی ایجاد کرد؛ در فرهنگ، دیدگاه و بینش مردم تغییراتی را ایجاد کرد، در درک مستضعفان، ملت‌ها و مسلمانان تحولاتی ایجاد کرد. این مهم است و از همین رو انقلاب ایران را خطری بزرگ برای خود می‌بینند و از همین رو همه این توطئه‌هایی را که می‌بینیم برای لطمه‌زدن به چهره ایران و تضعیف حضور آن در منطقه و جهان طراحی شده است.

اما موضوع مهم و البته مهم‌تر این است که این انقلاب توانست تا به امروز یک تحول فرهنگی ایجاد کند اما به جهانیان فرصت برگزیدن گزینه‌‌های متعدد را اعطا کرد.

معمولا قدرت موفقیت و پیشرفت هر طرف و کشوری به اندازه گزینه‌هایی است که در اختیار ملت‌ها قرار می‌دهند وقتی گزینه‌ها در برابر ملت‌ها توسعه می‌یابد و بیشتر می‌شود یعنی اراده آنها آزاد شده است.

 این انقلاب اسلامی در سطح منطقه‌ای و فراتر از آن موفق نبود اگر به ملت‌ها انتخاب‌های متعدد و بیشتر از آن را اعطا نمی‌کرد، در حالی که آمریکا و غرب می‌خواست در برابر ملت‌ها یک گزینه و انتخاب واحد قرار دهد منطقی واحد و یک سیستم ارزشی واحدی قرار دهد، با وجود اینکه آنها ادعای تنوع و لیبرالیسم می کنند؛ اما منطق آنها یک‌جانبه‌گرایانه، دوستی و نزدیکی آنها یک‌جانبه گرایانه و دیدگاه آنها یک‌جانبه گرایانه است و از همین رو می‌خواستند که ما را در همین سیستم جای دهند.

 بنابراین ما اگر آزادی داریم، آزادی تحت این اراده است و بالعکس اراده غربی و آمریکایی در واقع آزادی نیست. چیزی که جمهوری اسلامی اعطا کرد این است که انتخاب‌های مردم را زیاد کرد و در برابر آنها گزینه دومی را قرار داد و این گزینه دوم امروز در سایه وجود مشکلات و چالش‌ها و برخی دشواری‌ها که منکر آن نیستیم ثابت کرد که گزینه‌ای موفق است و مردم می‌توانند با استفاده از آن پیشرفت کنند و به خود عرصه عمل بیشتر و قدرت و استقلال بدهند به دور از هژمونی غربی و یک‌جانبه‌ای که در طی چند دهه اخیر از زمان جنگ جهانی اول بر ملت‌ها تحمیل شده بود.

این موضوعی بسیار مهم است که به ایران هم مقبولیت و مشروعیت زیادی در جوامع  عربی و اسلامی بخشیده است. آری ایران امروز در جایگاه قدرت است در جایگاه شعور و حضور و درک نقشه‌های دشمنان است و درهای خود را به روی همه منطقه و همه کشورهای آن به غیر از رژیم غاصب صهیونیستی که ابزار آمریکا و غرب در منطقه است، گشوده است آن هم از موضع قدرت و اقتدار و الهام‌بخش تا بگوییم که آری ما امت اسلامی باید با یکدیگر متحد باشیم و همه جوامع و قدرت‌های زنده اسلامی در منطقه باید از هر طایفه و مذهبی با یکدیگر متحد شویم تا تصویر، دیدگاه و منطق همزیستی با یکدیگر به دور از هر گونه هژمونی ایجاد کنیم و در این شرایط بین‌المللی بتوانیم خود را بازیابیم و از منطقه و کشورهای خود، جغرافیا، استقلال، حاکمیت و تنوع خود صیانت کنیم و نگرش و هدفی را بسازیم تا این منطقه عملا شریک در توسعه تمدن انسانی و گسترش تمدن انسانی با ارزش‌های عظیم از عزم و اراده‌ای باشد که در دل همه مردم این منطقه جای دارد.

آری این گفتمان جمهوری اسلامی در این مقطع است که با رژیم صهیونیستی و هژمونی غربی و آمریکایی جز با منطق قدرت نمی‌توان گفت‌وگو کرد و آنها نه منطق حق و نه منطق گفت‌وگو و نه منطق برابری و نه منطق استقلال و حاکمیت را نمی‌شناسند و این منطق را نیز نمی‌فهمند که دیگران بخواهند علم و دانش در اختیار داشته باشند. آنها جز زبان قدرت و سلطه‌گری نمی‌فهمند و در برابر این استکبارگران راهی جز تداوم رویارویی و مقاومت وجود ندارد و ما لحظه به لحظه و روز به روز به بیداری عظیم جهانی نزدیک‌تر می‌شویم تا هژمونی غربی را در سراسر جهان در هم شکنیم منتظر باشید. ما منتظریم. درود و رحمت خداوند بر شما باد.

انتهای پیام
captcha