تحلیل قرآنی ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب
کد خبر: 4120621
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم در وبینار گفتمان انقلاب اسلامی در فرایند تکامل بیان کرد:

تحلیل قرآنی ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب

عضو مجلس خبرگان رهبری در وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی در فرایند تکامل»، با اشاره به ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب در بیش از چهار دهه گذشته، به استناد آیات قرآن به تشریح رمز این ریزش‌ها و رویش‌ها در حرکت‌های انقلابی مقدس پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی

به گزارش ایکنا، وبینار بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی در فرایند تکامل» امروز ۱۹ بهمن، در آستانه چهل‌و‌چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئيس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت در این وبینار با موضوع فراز و فرودها و ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب به ایراد سخن پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ(مائده /۵۴)

انقلاب اسلامی چهل‌وپنجمین سال عمر خود را آغاز می‌کند و این انقلاب با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته، با قدرت هرچه بیشتر به سمت قله‌ها در حال حرکت است و افق‌های بلندی را به‌دست آورده است و ایران اسلامی امروز به عنوان یکی از کشورهای اثرگذار جهان، دارای جایگاه رفیعی است و یکی از کشورهای مقتدری است که معادلات قدرت در جهان را می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

واقعیت این است که انقلاب روز به روز نسبت به گذشته خود قوی‌تر و بانشاط‌تر در حال حرکت است. در این میان ما ریزش‌ها و رویش‌هایی داشته‌ایم که طبیعت هر انقلاب و هر حرکتی است که در راستای یک هدف مقدسی انجام می‌پذیرد.

خدای متعال در قرآن در چند آیه نورانی این موضوع را مورد توجه قرار داده که حرکت انقلابی ریزش‌هایی خواهد داشت؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ»

ای مومنین بدانید کسانی هستند که دچار ارتداد می‌شوند و در مسیر حرکت انقلابی دچار عقب‌گرد ‌می‌شوند. ارتداد یعنی بازگشت به عقب، بازگشت به جاهلیت و بازگشت به شرایط قبل از انقلاب.

بعضی‌ها در گرماگرم انقلاب و در کشاکش حوادث انقلاب از قطار انقلاب پیاده می‌شوند و تحمل آ‌نها کم هست و قدرت همراهی ندارند. علائق و سلایق آنها به دلایل مختلف با علائق انقلابیون متفاوت می‌شود و در نتیجه دچار عقب‌ماندگی و عقب‌گرد می‌شوند، اما خداوند متعال می‌فرماید که این مطلب هیچ جای نگرانی ندارد و انقلاب اگر چه ریزش‌هایی دارد، اما رویش‌هایی نیز دارد؛ «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ»؛‌ کسانی می‌آیند که عاشق خدا هستند و خدا هم محب آنهاست. 

این مطلب در دوران ماه هم اتفاق افتاده است؛ چه کسانی که قبل از انقلاب با امام(ره) همراهی کردند، اما در آغاز انقلاب به دلیل آنکه به منافع خودشان دست پیدا نکردند از این انقلاب عقب‌نشینی کردند و حتی گاهی در نقطه مقابل انقلاب قرار گرفتند؛ مجاهدین خلق از این گروه هستند چرا که زمانی همراه انقلاب بودند اما امروز به دنبال براندازی بوده و در کنار سلطنت‌طلب‌ها قرار گرفته‌اند؛ کسانی که زمانی در مقابل سلطنت ایستادند و حتی حاضر شدند به خاطر مقابله با استبداد پهلوی به زندان بروند، امروز در آمریکا در کنار فرزندان پهلوی منحوس قرار گرفته‌اند. اینها ریزش‌های حرکت انقلابی هستند.

در طول تاریخ انقلاب در هر برهه‌ای کسانی از قطار انقلاب پیاده شده‌اند؛ در سال ۸۸ عده‌ای به خاطر طمع در ریاست و به خاطر اینکه به‌دنبال کرسی ریاست جمهوری بودند و مردم به آنها نه گفتند، در مقابل نظام ایستادند و امروز هم با بیانیه‌های خودشان از عبور از جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.

در سال‌های اخیر این اتفاق تکرار شده و در همین ماه‌های اخیر در اغتشاشات کسانی كه از آنها انتظار می‌‌رفت از انقلاب حمایت کنند، شاید به دلیل محروم‌ماندن از منافعی که به دنبال آن بودند، از انقلاب حمایت نکردند و برخی به طمع جوایز و تشویق‌ دشمنان و بیگانگان در مقابل این نظام ایستادند.

تنها کسانی در این مسیر باقی می‌مانند و به تعبیر قرآن ذره‌ای تغییر نمی‌کنند که از ویژگی ذکر شده در آیه ۲۳ سوره «احزاب» برخوردار باشند؛ «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» برخی از مومنین به پای عهدی که با خدا بستند، صادقانه ایستادند و برخی از آنها جان شیرین خودشان را فدا کردند. برخی از آنها ذره‌ای تغییر نکردند که رمز ثبات و ماندگاری آنها بر ‌آرمان‌ها در این آیه بیان شده است؛ «وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» این‌ها حالت انتظاری داشتند.

حالت انتظاری رمز ثبات و بقاست؛ حالت انتظاری یعنی انتظار رسیدن به رضای پروردگار، انتظار لقاءالله، انتظار شهادت، انتظار فرج، انتظار رسیدن به تمدن جهانی و انتظار رسیدن به نقطه‌ای که در آن ظلم و ستم ریشه‌کن خواهد شد و عدالت در جهان گسترده خواهد شد.

کسانی که حالت انتظاری را از دست بدهند و دچار علقه‌ها و گرایش‌های مادی شوند، زمین‌گیر خواهند شد. به تعبیر قرآن «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ...»(توبه/۳۸)» چرا وقتی به شما گفته می‌شود در راه خدا جهاد کنید، به زمین سنگینی می‌کنید؛ گرایش‌های مادی و زمینی برخی انسان، آنها را از اهداف بلند آسمانی باز می دارد.

خدای متعال درباره «بَلْعَم باعورا» فرموده است: «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ* وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ...»(اعراف/ ۱۷۵ و ۱۷۶)» بعضی‌ها به دنبال جاودانگی در زمین هستند و برخی‌ها آخرین سرای خود را همین زمین می‌دانند و برای همین دار دنیا، نیت‌ها در سر دارند و آرزوها برای زندگی چرب و شیرین خودشان در سر می‌پرورانند و طبیعی است که این دسته از اشخاص آن نگاه انتظاری به آ‌ینده ملکوتی و الهی را از دست می‌دهند. این نگاه انتظار اگر از دست برود، انسان تغییر می‌کند و دچار تبدل و ارتداد و عقب‌گرد می‌شود و اگر عقب‌گرد هم نکند در مسیر کند حرکت می‌کند. خدای متعال می‌فرماید:‌«قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ»(احزاب/۱۸)؛ برخی هستند که می‌خواهند کارها را به تاخیر بیندازند. اینها هم دچار بیماردلی هستند.

رمز پیروزی و رهایی از این بیماری‌ها که انسان را در حرکت کند می‌کند، همان حالت انتظاری است؛ انسان باید از این دنیا کنده شود، باید به آخرت توجه کند، در انتظار لقا‌ءالله باشد، در انتظار ملاقات خلیفه‌الله؛ حضرت مهدی(عج) باشد، برای ظهور حضرتش لحظه‌شماری و زمینه‌سازی کند و با حرکت پرشتاب انقلابی دشمن مادی‌پرست و مادی‌گرا را عقب بزند و این تمدن منحوس مادی را که امروز بشر را بیچاره کرده، تمام ارزش‌ها اخللاقی را از بین برده، بشر را دچار افسردگی‌ها و بیماری‌ها مختلف روحی و روانی و انحطاط اخلاقی و فروپاشی خانوداه و نیز دچار از دست‌دادن همه فضائل اخلاقی کرده است، کنار بزند.

منتظر ظهور حضرت مهدی(عج)، منتظر پایان یافتن این تمدن منحوس مادی و منتظر آ‌غاز حکومت جهانی و تمدن الهی به رهبری پسر پیامبر گرامی اسلام است.

«اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ. اللّهُمَّ اَرنيِ الطَّلعَةَ الرَشيدَةَ وَ الغُرَّةَ الحَميدَهَ وَ اكحُل ناظِري بِنَظرَةِ مِني اِلَيه»

ان‌شاالله ظهور حضرت مهدی(عج) را درک کنید و از یاران خالص و واقعی آن حضرت باشید. بار دیگر فرارسیدن بهار انقلاب را تبریک عرض می‌کنم.

انتهای پیام
captcha