تولید محتوا برای توده مردم؛ شاخصه فعالیت قرآنی اثرگذار در فضای رسانه‌ای
کد خبر: 4131826
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۵
علی باقری‌ بیان کرد:

تولید محتوا برای توده مردم؛ شاخصه فعالیت قرآنی اثرگذار در فضای رسانه‌ای

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جریان بازدید از غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن به بیان نکاتی در مورد هدف‌گذاری و اثرگذاری این رسانه قرآنی پرداخت و گفت: در تولید محتوای قرآنی باید هدف‌ توده مردم باشد، نه اینکه این رسانه تنها مجمعی برای اهالی قرآن باشد.

بازدید علی باقری از غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن

غرفه ایکنا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چهارشنبه شب 16 فروردین، میزبان علی باقری‌ کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها بود؛ وی در جریان این بازید به بیان نکات قابل تأملی درباره لوازم فعالیت‌های قرآنی اثرگذار در قالب رسانه‌ای پرداخت.

باقری با اشاره به اینکه قرآن یک متن آماده است و باید با استفاده از این متن آماده برای مردم جذابیت ایجاد کرد، گفت: این جذابیت روی هوا درست نمی‌شود بلکه با ایجاد مسئله درست می‌شود.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: در واقع به نظر من کارویژه اصلی دیپلماسی عمومی، یا مسئله‌یابی است یا مسئله‌سازی؛ یعنی یک مسئله‌ای را پرورش می‌دهید یا آن را می‌سازید و تولید می‌کنید ولی این موضوع باید بستر و زمینه‌ای داشته باشد، تا وقتی مسئله نباشد کار انجام نمی‌شود؛ یعنی جذابیت وجود ندارد.

باقری کنی افزود: ممکن است کسانی که خیلی کارهای قرآنی را دنبال می‌کنند در چنینی شرایطی مراجعه کنند اما برای رفع نیاز اینها دیگر نیاز به خبرگزاری نیست و با یک کانال در فضای مجازی و چند هزار عضو می‌شود این کار را انجام داد و آن دسته از مخاطبان را تغذیه کرد، در حالی که خبرگزاری برای توده مردم است و مخاطب ما باید توده مردم باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: پیامبران هم وقتی به رسالت مبعوث می‌شوند میان توده مردم می‌روند. در ذهن ما اینگونه رقم خورده که اگر بگویند این پیامبر الان مبعوث شده است و شما بگوئید کجا برود؟ همه می‌گویند مثلاً به دانشگاه تهران برود و عضو هیئت علمی شود یا به حوزه علمیه برود، در صورتی که همه پیامبران در بین توده مردم و بین آنهایی که ناسزا می‌گویند، سنگ می‌زنند و بد و بیراه می‌گویند می‌روند، چون آنجا حضور اثرگذار است.

وی افزود: اگر ما آن نگاه را داشته باشیم باید هدف‌گیری عامه مردم باشد؛ همان عامه‌ای که زیاد به آنها بها نمی‌دهیم، همان‌هایی که در صف نانوایی و صف اتوبوس می‌ایستند و همان‌ها که گیرِ اجاره خانه هستند. در این توده باید یکی چیزی مسئله شود. اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم یک هنر است.

باقری کنی با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی همه مردم است و نه زندگی علما و فضلا و فقها، بیان کرد: با توجه به این موضوع اینجا وظیفه سنگینی بر دوش اتاق فکر و اندیشه شماست. فرض کنید یک خبرگزاری فقط سیاسی است، طبیعتا فقط آدم‌های سیاسی دنبال آن هستند ولی خبرگزاری قرآن باید از سوی همه مردم و توده مردم دنبال شود، اگر اینگونه نباشد مشکل از شماست.
لطفاً آقای برزگری ملاحظه کند //// توجه به توده مردم در تولید محتوای قرآنی؛ حرکت در مسیر قرآنی کردن افراد

وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهم نقص کار را بگویم، گفت: با توجه به اینکه رسالتی که دارید خیلی بزرگ است باید کار خیلی جدی‌تری انجام داد. من نمی‌دانستم ایکنا در این حد تنوع زبانی دارد. این خود به تنهایی نشان دهنده بلندنظری و داشتن یک افق بلند است که قابل ستایش است. من به زبان‌های دیگر کار ندارم و تنها در مورد زبان فارسی بحث می‌کنم و اعتقاد دارم زبان فارسی شما باید همین باشد که گفتم و توده مردم دنبال آن باشند نه اینکه یک مجمعی برای قرآنیان باشد که فقط اگر کسی قرآنی است به آن مراجعه کند؛ نخیر، هر کسی که قرآنی هم نیست باید به آن مراجعه کند و قرآنی شود. یعنی شما باید فرد قرآنی درست کنید.

باقری کنی بیان کرد: برای آنهایی که قرآنی هستند و مراجعه می‌کنند هم باید کارهای تخصصی داشته باشید اما فهم من این است که باید این هدفی که گفته شد را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بتوانید مردم را جذب کنید چون قرآن برای همه افراد و همه حالات پیام دارد؛ یکی گرفتار باشد قرآن برای او پیام دارد، یکی پولدار باشد برای او پیام دارد، یکی در زندگی دچار مشکل باشد برای او پیام دارد و یکی جنسش به این صورت است که دنبال سعادت بشر است قرآن برای او هم پیام دارد.

وی افزود: ما باید برای اینها حرف داشته باشیم، نکته مهم قلاب انداختن است. اگر بتوانیم قلاب را بیندازیم می‌توانیم آنها را جذب کنیم. اگر بخواهم مثالی بزنم، به غرب اشاره می‌کنم، آنها وقتی می‌خواهند مسئله‌ای را علیه ما ایجاد کنند مسئله‌ای را به دست می‌گیرند و به آن ابعاد مختلفی می‌دهند، آن را پرورش داده و بزرگ می‌کنند. همین حوادث شش ماه دوم سال گذشته را نگاه کنید همین کار را کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: اگر خاطرتان باشد حضرت آقا تعبیری داشتند و به کار تمیز و این قبیل مسائل اشاره کردند ولی دشمنان با این وجود به هدفی که می‌خواستند نرسید چرا که آن هدفگذاری و مسیری که دنبال می‌کنند مشکل ساختاری و مبنایی دارد.

باقری کنی در پایان تصریح کرد: در اینجا که هدف ما مقدس و مسیر هم حق است اگر بتوانیم لوازم را فراهم کنیم با کمک خدای متعال و با عنایت ائمه می‌توانیم این رسالت بزرگ را انجام دهیم. حالا یا باید هدفگذاری بر روی جوانان باشد یا موضوعات دیگر، این هم مهم است چون یک زمانی شما می‌خواهید کل جامعه را در نظر بگیرید اما ممکن است نتوانید سرویس بدهید لذا می‌گویید الان روی دختران جوان متمرکز می‌شوم تا به یک تجربه‌ای برسیم بعد ببینیم چگونه می‌شود پیش رفت آن وقت تجربیات و اندوخته‌هایی که داریم را برای بقیه اقشار به کار می‌گیریم. یا مثلاً الان اولویت جوانان و نوجوانان هستند و اینها هستند که آینده سازان انقلاب و کشور و اسلام هستند و ما باید بر روی اینها کار کنیم.

انتهای پیام
captcha