تلاش برای مردمی‌سازی آموزش حفظ قرآن؛ 3 چالش جدی
کد خبر: 4143201
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
حمید مجیدی‌مهر بیان کرد:

تلاش برای مردمی‌سازی آموزش حفظ قرآن؛ 3 چالش جدی

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه دغدغه جدی این ستاد مردمی شدن آموزش حفظ قرآن است، گفت: توسعه برنامه‌های قرآنی به‌ ویژه در مدارس به عنوان یک اصل مهم برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان در دستور کار جدی ستاد حفظ قرار گرفته است.

تلاش برای مردمی‌سازی آموزش حفظ قرآن؛ 3 چالش جدی

حمید مجیدی‌مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، از پیگیری طرح «مشارکت‌های مردمی و خیرین در اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم» خبر داد و گفت: بعد از یک دهه از اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم از طریق پایش عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی و تشکیل سلسله‌جلسات و نشست‌های تخصصی مطالعه و آسیب‌شناسی جدی از این موضوع انجام و چالش‌های مهم این طرح مشخص شد.

وی افزود: نبود انگیزه برای حفظ قرآن کریم در فرهنگ عمومی جامعه، عدم اولویت پرداختن به موضوع حفظ قرآن کریم در میان کارگزاران دولتی و عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز پایدار برای توسعه حفظ قرآن کریم به عنوان سه چالش مهم این طرح احصا شده است. آمار و اطلاعات موجود در یک دهه اخیر نشان‌دهنده فاصله بسیار زیاد با تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور است. این فاصله از طریق مشارکت مردمی و خیرین کشور جبران می‌شود. لذا مسئله اصلی، ایجاد جریان مردمی در توسعه حفظ قرآن کریم در کشور است.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به ضرورت طراحی مدل مشارکت و مدیریت مردمی حفظ قرآن کریم در کشور، اظهار کرد: نهادینه کردن موضوع حفظ قرآن کریم در اولویت‌های مشارکت مردمی نیازمند متقاعدسازی خیرین و فهم فضای ذهنی آنهاست. لذا این موضوع در دستور کار جدی کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت‌ مردمی و موفقیت‌های چشم‌گیر حمایت‌های خیرین در طرح‌های ملی، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسعه فضای آموزشی کشور یکی از دغدغه‌های مهم کشور بود، ولی در آن زمان کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و اغلب بودجه کشور صرف امور دفاعی می‌شد و بدون حمایت خیرین امکان تأمین حداقل‌های فضای آموزشی متناسب با رشد جمعیت وجود نداشت. لذا افراد خیّر دست به کار شدند و کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشتند. همان‌طور که در برهه‌ای از تاریخ، کشورمان مورد هجوم جنگ سخت شده بود و ورود جدی افراد دغدغه‌مند در ساخت مدرسه و کلاس درس ضروری بود و تاکنون 150 هزار کلاس درس (50 درصد مدارس کشور) از سوی خیرین ساخته شده است. اکنون با وجود تهاجم‌ فرهنگی باید بر تربیت قرآنی و اسلامی تأکید می‌شود؛ اگر به طور متوسط هر کلاس درسی که خیرین می‌سازند، حداقل 15 دانش‌آموز داشته باشد، در مجموع حدود دو میلیون و 25 هزار نفر در مدارس خیرساز مشغول به تحصیل هستند که جامعه هدف بسیار خوبی برای ورود آنها به فضای انس قرآن و حفظ آن با حمایت خیرین است. 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه عرصه‌های مختلفی نیازمند حمایت نیکوکاران جامعه است، گفت: منابع دولتی در زمینه فعالیت‌های قرآنی در مقایسه با سایر حوزه‌ها بسیار کم بوده و فرایند تخصیص و کارسازی آن طولانی است و نباید با این بودجه کم انتظار جهش در فعالیت‌های بزرگی را همچون تربیت حافظان قرآن داشته باشیم. یکی از عرصه‌های مختلف نیازمند حمایت خیرین، مدارس شبانه‌روزی است. در حال حاضر بیش از 1000 مدرسه شبانه‌روزی در کشور وجود دارد که عمدتاً در مناطق کم‌برخوردار احداث شده‌اند که حدود 130 هزار دانش‌آموز دختر و پسر در آن مشغول به تحصیل هستند. در این مدارس امکانات اقامت و تغذیه دانش‌آموزان رایگان است و نسبت به مدارس دیگر، دانش‌آموزان فراغت بیشتری دارند. برای فعال‌سازی ظرفیت مدارس شبانه‌روزی و استفاده از این فرصت برای تربیت حافظان قرآن کریم کافی است که مربی و معلم حفظ قرآن آنها تأمین شود، در حالی که حدود 8700 نفر مربی حفظ برای پوشش این مدارس نیاز است و بدین منظور انتظار حمایت خیرین را داریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آیه 46 سوره مبارکه کهف «وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا»، گفت: خیرین عزیز خالصانه برای کسب رضای خدا تلاش می‌کنند و چه ثوابی بالاتر از توسعه برنامه‌های قرآنی به‌ویژه حفظ قرآن در مدارس که می‌توان آن را به عنوان یک اصل مهم و زیربنایی برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان پیگیری کرد و این مهم در دستور کار ستاد حفظ قرار گرفته است. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا نباتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۵ - ۱۹:۰۴
0
0
چالش اصلی ابهام در مفهوم و چرایی حفظ قرآن است.
captcha