اهمیت رصد نگاه عمومی/ میان عناصر اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌الملل پیوند عقلانی برقرار شود
کد خبر: 4143592
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

اهمیت رصد نگاه عمومی/ میان عناصر اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌الملل پیوند عقلانی برقرار شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: امروز مردم همانطور که حاکمان قبلی را مورد نقد قرار می‌دهند حاکمان فعلی‌شان را هم مورد نقد قرار می‌دهند. قضاوت مردم شاخصی است برای شناخت انسان‌های صالح. باید نگاه عمومی را رصد کرد و با تحلیل و تبیین نقد دیگران به اصلاح خویش پرداخت.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز پنجم خردادف در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن مسیر تقوا گفت: حضرت علی(ع) خطاب به مالک فرمودند:‌ «ای مالک تو در جایگاه اداره امورات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته‌ای و آگاه باش که قبل از تو حاکمان ظالم و عادل در این سرزمین حکومت کرده است. در همین کشور پیامبر الهی حضرت یوسف(ع) را مدیریت اقتصادی، فرهنگی و نظامی مصر را در دست داشت و تحولات عظیمی را در آنجا خلق کرد، ولی در مقابل در همین کشور فراعنه حکومت کردند، حکومت‌هایی که نماد ظلم و ستم بودند؛ بنابراین تو با این تاریخ عظیم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو هستی و باید از آن درس بیاموزی.»

وی افزود: قدرت‌هایی از شرایط مطلوب برخوردارند که در مسیر حق و عدالت قدم بگذارند. امروز مردم همانطور که حاکمان قبلی را مورد نقد قرار می‌دهند حاکمان فعلی‌شان را هم مورد نقد قرار می‌دهند. قضاوت مردم شاخصی است برای شناخت انسان‌های صالح. باید نگاه عمومی را رصد کرد و با تحلیل و تبیین نقد دیگران به اصلاح خویش پرداخت.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: رمز موفقیت حاکمان، مدیران و آحاد مردم آراستگی به عمل صالح است؛ مهمترین ویژگی عمل صالح پشتوانه علمی و معرفتی و ایمانی فرد است. ایمان و عمل صالح با هم پیوند خورده‌اند و معرف پشتوانه عمل صالح است و راه موفقیت انسان در همه حوزه‌های حیات آراستگی به عمل صالح است؛ عملی که از بالاترین پشتوانه علمی و معرفتی برخوردار است و عملی که با معرفت و دانش می‌توان تقرب به خدای متعال را به جا آورد و هر قدر این حوزه‌ها ارتقا یابد عمل انسان از صلاحیت و شایستگی بیشتری برخوردار می‌شود.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه آنچه انسان را تهدید می‌کند و راه را برای سلوک عاقلانه و عادلانه دشوار می‌کند هوا و هوس انسان است، تأکید کرد: در جنگ بین عقل و هوای نفس نباید زمام عقل را به دست بی‌کفایت هوای نفس سپرد. باید اعمال صالح را رصد و تبیین کنیم و خودمان را به عمل صالح آراسته کنیم و از آنچه که مورد امضای عقل نیست دوری کنیم.

وی ادامه داد: نفس، دشمن نخست انسان است و باید آن را به وسیله عقل پرورده‌شده با وحی به کنترل درآورد. راه آراستگی به کمال و رضایت جامعه این است که خدا را مشاهده کنیم و در محضر او مرتکب اشتباه نشویم.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: به هر میزان معرفت انسان به نفس و خدای متعال افزایش پیدا کند مراقبه او بیشتر می‌شود. انسان‌هایی که نفس خود را بیشتر می‌شناسند مراقب هستند تحت کنترل هوا‌های نفسانی قرار نگیرد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه همانطور که قدرت سرمایه بزرگی است و مسیر سعادت را هموار می‌کند به همان اندازه هم خطر بزرگی محسوب می‌شود، گفت: اگر قدرت در اختیار افراد گناهکار قرار گیرد مسیر حرکت انسان را منحرف می‌کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم با اشاره به بازگشت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش به وطن گفت: این اقدام را باید یک اقدام اقتدارآفرین و شایسته توصیف کرد. در این حرکت اقتدارآفرین ناوشکن‌های دنا و جماران که نماد دانش و تخصص و فناوری ایرانی هستند، توانستند چهار بار از خط استوا عبور کنند و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی ارتش را در برابر نگاه جامعه جهانی به نمایش درآورند. قدرت دریایی مجموعه‌ای از قابلیت‌های وابسته به دریاست که می‌تواند کنترل آب‌ها و منافع موجود در دریا را در اختیار داشته باشد و از دسترسی دشمن به آنها جلوگیری کند. امروز نیروی دریایی ارتش در این جایگاه فاخر قرار گرفته و حضور با اقتدار در اقیانوس‌ها و تنگه‌ها واقعاً بی‌نظیر است.

وی درباره سالروز آزادسازی خرمشهر تأکید کرد: در عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد شاهد حضور و مشارکت ارتش و سپاه بودیم و این دو توانستند بیش از پنج هزار کیلومتر از اراضی کشورمان را که در اشغال دشمن بود آزاد سازند و این آزادی مقدمه آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 میلادی شد و این اقدام راه را برای خلق قدرت در جهان اسلام هموار کرد و سنگ بنای سلسله‌ پیروزی‌های جبهه مقاومت را در برابر رژیم صهیونیستی بنا نهاد. می‌توان از پیروزی مقاومت در سال 2000 به عنوان نقطه آغازین تحمیل شکست‌های هولناک بر رژیم صهیونیستی یاد کرد و این حرکت بدون تردید اصلی‌ترین پیامد سیاست خارجی ایران است که مبتنی بر مقابله سازمان‌یافته با منافع نامشروع و زیاده‌خواهی آمریکا و نظام سلطه بوده و هست.

خطیب جمعه تهران از دولت به خاطر سیاست خارجی تحکیم نگاه به شرق و تحکیم روابط با همسایگان قدردانی کرد و گفت: این راهبرد یکی از راهبردهای سازنده محسوب می‌شود و به همین دلیل از دولت سیزدهم تشکر می‌کنم.

ابوترابی‌فرد به دستگاه سیاست خارجی چند پیشنهاد را مطرح و  بیان کرد: نظم جهانی در حال ظهور، نقش‌آفرینی ایران در جهان و دیگر موارد باید در دستور کار دستگاه سیاست خارجی قرار داشته باشد. رصد درست و دقیق تحولات و استفاده صحیح از فرصت‌ها و ایفای نقش در ساختار سیاسی و فرهنگی جهان و افزایش ظرفیت‌ها و ارتقا و تثبیت جایگاه ایران اسلامی در جهان اسلام و منطقه از مسائل کلیدی محسوب می‌شوند و همیشه رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه در برابر غرب و آمریکا بن‌بست‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و دیگر آمریکا تنها ابرقدرت جهان نیست و جهانی شدن اقتصاد نتوانسته چهارچوبی برای حکمرانی جهانی به وجود آورد، گفت: سفرای جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی هویت فرهنگی، انقلابی و اسلامی خویش را حفظ کنند و آن را ارتقا بخشند. این اصالت فرهنگی و شخصیتی باید در بینش، روش، منش، سخن و ادبیات سفرای جمهوری اسلامی ایران بسیار برجسته و مؤثر مشاهده شود و مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: پرچم حق باید همیشه برافراشته باشد و کسانی که می‌توانند این پرچم را در سراسر عالم بر دستان مقتدر خویش حمل کنند شخصیت‌های بصیر و آراسته به علم و تصمیمات صحیح هستند. باید پیوندهای فرهنگی، دینی و اجتماعی و اقتصادی ملت ایران را با کشورهای منطقه و مسلمان تقویت کنیم. ما یک امت هستیم و کوتاه کردن دست بیگانگان از منطقه از راهبردهی اصلی جمهوری اسلامی ایران است. روابط گسترده سیاسی و فرهنگی با بغداد، مسقط و دوحه و ارتقای سطح روابط تهران و ریاض می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سازمان همکاری‌های اقتصادی خلیج فارس ایفا کند و همچنین مسیر را برای ارتقای همکاری‌های امنیتی هموار سازد.

وی گفت: تعامل با همه کشورهای جهان متناسب با نگاه آنها به جمهوری اسلامی ایران موجب رفع تهدیدات علیه کشورمان خواهد شد و این موضوع باید در دستورکار دستگاه دیپلماسی کشور قرار داشته باشد. از همه مهمتر اینکه دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اصولی است که باید نسبت به آن پایبند بود، چون توانمندی اقتصادی نقش مهمی در سیاست خارجی دارد و اقتصاد رکن اساسی سیاست خارجی محسوب می‌شود. باید میان عناصر اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌الملل پیوند عقلانی برقرار شود.

خطیب جمعه تهران در پایان تأکید کرد: تحکیم پیوند با قرآن و حمایت از ملت فلسطین از مهمترین عنایات الهی است که آرزو داریم حجاج ایرانی این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام
captcha