روستای حافظان قرآن در مصر را بشناسید + فیلم
کد خبر: 4143764
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

روستای حافظان قرآن در مصر را بشناسید + فیلم

«مطرطارس» نام روستایی در کشور مصر است که در تمام خانواده‌های ساکن آنجا یک یا چند نفر حافظ کل قرآن کریم وجود دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از وطن، روستای قرآن، روستای قرآنی، روستای حافظان کتاب خدا، و روستای پرچمداران قرآن نام‌های متعددی برای روستای «مطرطارس» از توابع شهر سنورس استان الفیوم در کشور مصر است.

سال‌ها پیش نخستین مکتب‌خانه‌های حفظ قرآن کریم برای کودکان در این شهر دایر شد و تا به امروز هیچ خانه‌ای در این روستا نیست که یک یا چند حافظ کتاب خدا نداشته باشد و حتی در ده‌ها خانه روستا همه اعضای خانواده از پیر و جوان و زن و مرد به حفظ قرآن کریم مبادرت کردند.

روستای مطرطارس تنها در سطح کشور مصر شناخته شده نیست، بلکه از زمانی که فرزندان این روستا در مسابقات جهانی حفظ قرآن کریم نیز درخشیده‌اند، آوازه آن به بسیاری از کشورها رسیده است.

رقابت شدیدی بین همه اهالی روستا برای حفظ قرآن کریم وجود دارد تا جایی که تعداد حافظان قرآن در این روستا به بیش از 20 هزار نفر می‌رسد.

شیخ احمد محمد یوسف، یکی از حافظان قرآن در روستای مطرطارس که از معتمدان دانشگاه الازهر مصر است، می‌گوید: مردم روستا از 30 سال پیش به شکل انفرادی به حفظ قرآن روی آورده بودند اما بعدها یک مؤسسه حفظ قرآن کریم با تلاش اهالی تأسیس شد که تا به امروز تعداد زیادی از آنجا فارغ‌التحصیل شده‌اند و به دنبال آن مکتب‌خانه‌های دولتی دیگری هم در روستا و روستاهای همجوار برای حفظ قرآن کریم دایر شد که صدها نفر از اهالی مطرطارس در آنجا به یادگیری حفظ کتاب خدا مشغول هستند.

حسین القصاص از حائزان رتبه نخست مسابقه حفظ قرآن کریم در سطح کشور مصر و از اساتید قرآنی اهل روستای مطرطارس

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان این روستا موفق به کسب رتبه‌های عالی در سطح کشور مصر و دنیا شده‌اند، گفت: حسین القصاص از حائزان رتبه نخست مسابقه حفظ قرآن کریم در سطح کشور مصر و از اساتید قرآنی اهل روستای مطرطارس است و صلاح عیسی هم با مدرک دکتری در مسابقه جهانی قرآن حائز رتبه برتر شده است و امیره نادی هم از دختران روستاست که در سطح جهانی حائز رتبه هفتم شده و غیر این‌ها هم تعداد زیادی از دختران و پسران روستا حائز رتبه‌های برتر بوده‌اند.

رقابت، راز پیشرفت

شیخ احمد یوسف با بیان اینکه روحیه رقابت بین خانواده‌ها در حفظ قرآن راز پیشرفت و ترقی آنها در این امر بوده است، تأکید می‌کند که هیچ خانواده‌ای در مطر طارس نیست که یک، دو یا سه فرزند آنها حافظ قرآن کریم نباشد و حتی در برخی خانواده‌ها پدر و مادر هم به همراه فرزندان حافظ قرآن هستند تا جایی که همه اهالی روستا بر سر حفظ قرآن با یکدیگر رقابت دارند و هم اینک هم رقابت بر سر کسب گواهی و قرائات دهگانه است.

روستای حافظان قرآن کریم در مصر/اماده

وی با بیان اینکه سن مناسب برای حفظ قرآن کریم از 5 سالگی شروع می‌شود، تأکید می‌کند: حفظ قرآن کودکان حدود 6 سال طول می‌کشد و به همین دلیل اکثر قرآن‌آموزان تا کلاس ششم ابتدایی یا حداکثر دوره متوسطه اول حافظ کل هستند.

شیخ یوسف می‌گوید که آنها برای برپایی یک مراسم سالانه جشن قرآن آماده می‌شوند که هر سال در مطرطارس برگزار می‌شود و خانواده‌ها منتظر هستند که در این مراسم از حافظان قرآن کریم تجلیل شود.

روستای حافظان قرآن کریم در مصر/اماده

انتهای پیام
captcha