انتشار نتایج تحقیق جدید درباره جامعه مسلمانان فرانسه
کد خبر: 4146198
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

انتشار نتایج تحقیق جدید درباره جامعه مسلمانان فرانسه

یک تحقیق که نتایج آن به تازگی در فرانسه منتشر شده نشان می‌دهد مسلمانان این کشور پایبندی زیادی به تعالیم اسلام دارند و نقش خانواده در جوامع مسلمان بسیار پررنگ است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، نتایج تحقیقی با عنوان «مهاجران و فرزندان مهاجران» که از سوی مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه منتشر شد، نقش اصلی خانواده را در بازتولید وابستگی مذهبی نشان داد.

این تحقیق همچنین نشان داد که ادیان و به‌ویژه اسلام تأثیری قوی بر افراد در فرانسه داشته و ابزاری برای کمک به سازگاری و تکامل در یک دنیای متخاصم هستند.

وب‌سایت فرانسوی اوریان 21 (Orient XXI) با این عبارات کوتاه این مطالعه را خلاصه کرد که بر اساس ویرایش دوم نظرسنجی «مسیرها و ریشه‌ها» بین سال‌های 2019 تا 2020 برای بررسی سکولاریزاسیون به‌ویژه در میان مسلمانان و یهودیان انجام شده است. در این نظرسنجی بیش از 27000 نفر، بین سنین 18 تا 59 سال مشارکت داشتند.

اگرچه محافل دانشگاهی و سیاسی، سکولاریزاسیون را جریانی می‌دانند که در جوامع مختلف غربی دائماً در حال پیشرفت است و اروپا به‌ویژه فرانسه از نظر اعتقاد به حل شدن دین در مدرنیته در خط مقدم این حرکت قرار دارد، اما ارقام منتشر شده از سوی مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی نشان داد که دین کاتولیک هنوز اولین دین در فرانسه است و 29 درصد جمعیت خود را معتقد به این آیین می‌دانند. همچنین اسلام شاهد رشد چشمگیری در این کشور است و 10 درصد از جمعیت خود را مسلمان می‌دانند که دومین دین در فرانسه به شمار می‌رود.

 این نظرسنجی اهمیت اعمال مذهبی در میان مهاجران و فرزندان آنها را روشن می‌‌کند و نشان می‌دهد که 58 درصد از افراد بدون پیشینه مهاجرت می‌گویند که دین ندارند در حالی که این درصد در میان مهاجرانی که بعد از 16 سالگی وارد شده اند به 19درصد کاهش می‌یابد.

در مورد وابستگی‌ها و اعمال مذهبی در خانواده‌های مهاجران و فرزندان آنها در فرانسه، این بررسی نشان می‌دهد که کاهش شدید اعمال مذهبی در میان خانواده‌های مسیحی در مورد خانواده‌های مسلمان و یهودی صدق نمی‌کند، بلکه آنها به مذهب والدین خود تعلق خاطر دارند. بر این اساس، 91 درصد از مسلمانان، 84 درصد در یهودیان و 67 درصد از کاتولیک‌ها به دین خود پایبند هستند.

این انتقال قوی دین اسلام از نسلی به نسل دیگر را می‌توان به اهمیت نقش نظارتی مادران در درون جوامع مهاجر توضیح داد. آمار مؤسسه نشان می‌دهد که در خانواده‌هایی از شمال آفریقا، کشورهای جنوب صحرای آفریقا و ترکیه ،  78 درصد از زنان خود را مسلمان و دین را در زندگی خود مهم می‌دانند، در حالی که این رقم در مردان 73 درصد است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که انتقال دین در خانواده های مهاجر از اهمیت بالایی برخوردار است و اغلب با مشارکت زنان مسلمان در انجمن‌های مذهبی و فرهنگی صورت می‌گیرد.

ورده، معلم و مدیر یک انجمن اسلامی در سن سان دنی پاریس می‌گوید: اگر زنان مسلمان در ساختارهای ما حضور نداشتند، انجام فعالیت برای بسیاری از انجمن‌ها دشوار بود، زیرا در این انجمن‌ها، مادران و خواهران، فداکاری قابل توجهی از خود نشان می‌دهند و همیشه آماده تعهد هستند.

مختار، نایب‌رئیس سابق انجمن مسلمانان آلزاس، این را تأیید می‌کند و می‌گوید که مشارکت زنان در فعالیت‌های مذهبی، انجمن‌ها و مساجد برای آنها بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha