دوری از سنت‌های الهی نتیجه دنیاطلبی و ناامیدی است + فیلم
کد خبر: 4159592
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
حجت‌الاسلام تقی‌زاده:

دوری از سنت‌های الهی نتیجه دنیاطلبی و ناامیدی است + فیلم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به تفسیر آیات 21 تا 26 سوره مائده و سرانجام بنی‌اسرائیل از محرومیت سنت‌های الهی به دلیل دنیاطلبی و تحلیل اشتباه گفت: این کار بنی‌اسرائیل و خیانت آنها، برای تمام مؤمنان الگو شد و اگر گام‌های الهی برندارید، مهر فسق و عدم همراهی با سنت‌های الهی بر آنها زده می‌شود.

آئین تجلیل از اعضای کاروان قرآنی، اساتید و قاریان قرآن نیروی هوایی ارتشبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تجلیل از اعضای کاروان قرآنی، اساتید و قاریان قرآن نیروی هوایی ارتش صبح امروز، ۱۰ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام احمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی - سیاسی نهاجا، امیر سرتیپ علی‌اکبر طالب‌زاده، معاون هماهنگ‌کننده این نیرو، سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از مسئولان و همچنین به صورت دورسخنی و با همراهی سایر یگان‌ها و ادارات عقیدتی - سیاسی نهاجا در سالن همایش‌های مسجدالنبی(ص) ستاد نهاجا برگزار شد.

این برنامه که در حاشیه جلسه تفسیر قرآن فرماندهان نهاجا برگزار شد با گویندگی منصور آقامحمدی از پیشکسوتان قرآنی بازنشسته ارتش و با تلاوت مصطفی حسینی، قاری ارتش آغاز و در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد.


بیشتر ببینید:


سپس سیدمحسن مصطفوی‌زاده، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نهاجا طی سخنانی گفت: این برنامه با همراهی هیئت رئیسه نیرو و طرح منزلت نیروی هوایی به منظور قضاوت و داوری مرحله مقدماتی بیست و سومین دوره مسابقات قرآن خانواده‌ها (فرزندان و همسران) و بانوان شاغل انجام شد.

وی ادامه داد: این کاروان در ۲۰ پایگاه نیروی هوایی با دو گروه داوری متشکل از چهار داور بانو و آقا و با همراهی خانواده ثنا و حدیث نظری به اجرای برنامه‌های قرآنی و محافل انس با قرآن و کارگاه‌های آموزشی، پرداختند.

مصطفوی‌زاده اظهار کرد: ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی میان خانواده‌ها و اجرای برنامه‌های جدید خلاقانه و کارگاه‌های آموزشی و داوری و قضاوت یکدست متسابقان و تحلیل و ارزیابی روند اجرای متسابقان از جمله از اهداف راه‌اندازی این کاروان قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت قرآنی نهاجا در زمینه آموزشی، پژوهشی و ترویجی خلاصه می‌شود، افزود: از جمله این طرح‌ها تربیت حافظان قرآن در قالب «طرح رهپویان» است که طی آن بیش از شش هزار و ۸۰۰ حافظ از یک جزء تا کل، تربیت شده است.

رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز نهاجا با اشاره به اینکه بیش از دو هزار نفر در مرحله مقدماتی مسابقات حضور داشتند، افزود: از این تعداد ۳۰۰ نفر به مرحله سراسری این مسابقات که در مازندران برگزار خواهد شد، راه یافتند. همچنین برنامه‌های این کاروان قرآنی، پویش قرآنی جذابی بود که بیش از ۳۵ هزار مخاطب داشت و طی نظرسنجی الکترونیکی از مخاطبان و متسابقان، اثربخشی این حرکت کاروان را مثبت ارزیابی کردند و بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: اجرای برنامه‌های این کاروان با همراهی مرکز صدا و سیمای شش استان، ضبط و پخش شد. همچنین ۳۳ کارگاه آموزشی، ۶۴ محفل انس با قرآن و افزایش ۲۵ درصدی مخاطبان مسابقات از دیگر مزایایی راه‌اندازی این کاروان قرآنی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم

سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام تقی‌زاده با اشاره به تفسیر آیات ۲۱ تا ۲۶ سوره مائده گفت: طی این آیات به «نصرت و یاری مؤمنان» به عنوان یکی از سنت‌های ویژه الهی و بیان خسران دنیوی و اخروی قوم موسی(ع) اشاره شده است.

وی با تأکید بر اینکه تنها قومی که با نبی الهی همراهی و هزینه کرد و انقلاب خود را پیروز کرد «بنی‌اسرائیل» بود، افزود: این قوم برای به نتیجه رساندن انقلاب خود باید گام دومی را برمی‌داشت و با نبی زمان خود همراهی می‌کرد که در انجام آن کوتاهی کرد و به عبارتی دیگر خیانت کردند و مشمول عذاب الهی شدند.

تقی‌زاده بیان کرد: در آیه 21 سوره مائده آمده است «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ» حضرت موسی(ع) به قوم بنی‌اسرائیل گفت باید به سرزمین مقدس وارد شوید، اما آنها به دلیل ترس از جنگ با گروهی مقتدر و ستمگر در این سرزمین، بهانه تراشی کردند، چراکه می‌دانستند ورودشان به ارض مقدس، ملازم با درگیری و قتال است، لذا از ورود به آن امتناع کردند و با ولیّ زمانشان تا پایان همراهی نکردند و به ایشان خیانت کردند.

وی اضافه کرد: قوم بنی‌اسرائیل، تحلیل خود را داشتند و می‌گفتند می‌خواهیم زندگی کنیم و توان ورود به جنگ را نداریم، مگر اینکه آنها از این سرزمین خارج شوند و سپس ما وارد شویم اما در این میان دو نفر از مردم بنی‌اسرائیل که خداترس بودند «قَالَ رَجُلَانِ مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ»، به دلیل ایمان به خدا و غیب الهی، به سایر مردم بنی‌اسرائیل گفتند اگر شما وارد این سرزمین شوید، قطعاً ورود شما به دلیل نصرت الهی با فتح همراه خواهد بود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اضافه کرد: خداوند در آیات متعدد این نوید را داده است که در جدال حق و باطل، اهل حق، همواره پیروز نهایی است و آیات فراوانی نیز بر این موضوع دلالت دارد و حال آن که در جبهه باطل بنابر صریح آیه 50 سوره انفال، شیطان کردار زشت آنها را زیبا جلوه می‌کند و به آنها نوید می‌دهد که احدی، یارای غلبه بر شما را ندارد و من فریادرس و یاور شما هستم و حال آن که مقابل رویارویی دو سپاه کفر و اسلام، شیطان به دلیل اینکه نصرت الهی و قوایی از فرشتگان را می‌بینید که کمک‌کننده جبهه حق هستند، پای به فرار می‌گذارد «وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنِّی جَارٌ لَكُمْ ۖ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْكُمْ إِنِّی أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ ۚ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ».

وی با تأکید بر اینکه اگر بنی‌اسرائیل گام دوم را برمی‌داشتند، حکومت عدل موسوی در کل عالم مستقر بود، اظهار کرد: با وجود یادآوری دو مردی که از خداوند می‌ترسیدند، قوم بنی‌اسرائیل برخاسته قبلی خود و عدم ورود به سرزمین مقدس تاکید کردند. چنانکه در طول تاریخ شاهد هستیم که بارها و بارها، جبهه حق نزدیک به مرحله پایانی رسیده‌ است، اما به دلیل خیانتی که کردند، دست خالی بازگشتند.

تقی‌زاده با اشاره به تأکید مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بزرگترین جهاد امروز، جهاد امید است، افزود: گام آخر و پایانی، حفظ امید برای رسیدن به فتح و پیروزی است. مقام معظم رهبری نیز بالغ بر 150 بار به انحاء گوناگون و کلیدواژه‌های مختلف در فرمایشات متعدد به جهاد تبیین اشاره کردند. این موضوع، اهمیت توجه به جنگ شناختی دشمن و حفظ جوانان برای مقابله با این هجمه‌ها را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه معتقدیم اگر در جنگ اُحد، خیانت نمی‌شد، قطعا فتح مکه در همان سال محقق می‌شد، بیان کرد: با دنیا طلبی و تحلیل اشتباه قوم بنی‌اسرائیل در سوره مائده، مُهر فسق بر جبین بنی‌اسراییل خورده شد چون پایمردی به خرج ندادند و تحلیل اشتباه داشتند. افراد می‌توانند تحلیل درست داشته باشند و خوف از خدا و غیب الهی داشته باشند. چنانکه امام خمینی(ره) با غیب الهی، انقلابی در سطح جهان تشکیل داد.

وی با تأکید بر اینکه این کار بنی‌اسرائیل و خیانت آنها برای تمام مؤمنان الگو شد که اگر گام‌های الهی برندارید، مُهر فسق و عدم همراهی با سنت‌های الهی بر آنها می‌خورد، افزود: این شد که بنی اسرائیل «يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ» 40 سال دچار عذاب سرگردانی شدند. پس باید در لحظه همراهی با ولی زمان برای رسیدن به نتیجه مثمر ثمر، با ایمان و اعتقاد به غیب پای کار باشیم تا نصرت الهی شامل حال ما شود.

تجلیل از کاروان قرآنی نهاجا

حسن ختام این برنامه تجلیل از اعضای کاروان قرآنی با دعوت از مسئولان و فرماندهان نهاجا و اهدای لوح تقدیر و هدایا بود.

اسامی تجلیل‌شوندگان اعضای کاروان قرآنی نهاجا

در بخش آقایان

  • حمیدرضا نصیری، قاری ممتاز
  • مجید مقیم‌بیگی، نفر ممتاز در مسابقات قرآن ارتش و نیروهای مسلح
  • مجید عبادی از قاریان خوش‌خوان ارتش
  • محمدرضا احمدی از قاریان ممتاز نیروی هوایی

در بخش بانوان

  • اسراء آقایی
  • زینب آقایی
  • سکینه جعفرزاده
  • ام‌البنین قاسمی
  • ثنا و حدیث نظری از حافظان خردسال و نوجوان(که در مراسم حضور نداشتند.)
انتهای پیام
captcha