کرسی آزاداندیشی «چرایی استکبارستیزی» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4180092
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

کرسی آزاداندیشی «چرایی استکبارستیزی» در کرمان برگزار شد

به‌مناسبت روز ملی مبارزه با استکبارستیزی، کرسی آزاداندیشی با موضوعات چرایی استکبار‌ستیزی و وظیفه دانشگاهیان در حوزه تولید علم و جنبش نرم‌افزاری در دفتر مرکز جهاددانشگاهی کرمان برگزار شد.

کرسی آزاداندیشی در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، به‌مناسبت روز ملی مبارزه با استکبارستیزی، کرسی آزاداندیشی با موضوعات چرایی استکبار‌ستیزی و وظیفه دانشگاهیان در حوزه تولید علم و جنبش نرم‌افزاری صبح امروز، ۱۴ آبان‌ماه در دفتر مرکز جهاددانشگاهی کرمان برگزار شد.

مهدی بازمانده، رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان در این جلسه با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای غزه، گفت: مردم فلسطین هفتاد سال است که در حال مبارزه با استکبار جهانی هستند و در این راه استوار ایستاده‌اند و حمایت از مظلوم در هر نقطه از جهان وظیفه‌ همه‌ مسلمانان است.

وی با اشاره به جنایات اسرائیل نسبت به مردم مظلوم غزه، افزود: اسرائیل بی‌سابقه‌ترین حجم بمباران را علیه ساکنان مظلوم غزل با حمایت آمریکای جنایتکار در پیش گرفته است و شاهد جنایت‌های رژیم صهیونیستی به مردم بی‌گناه غزه هستیم.

امیر سلطانی‌نژاد، یکی از اساتید دانشگاه، نیز در این جلسه با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره بقره و بیان اینکه قوم یهود، نژاد پرستی خود را از این آیه می‌گیرند، اظهار کرد: خداوند در آیه ۲۱۱ سوره بقره به نوعی بنی‌اسرائیل را مورد خشم خود قرار می‌دهد زیرا آنها آیین یهود را از بین بردند و خرافه‌پرستی و جادوگری را جایگزین کردند.

وی در ادامه به دلایل حمله حماس به اسرائیل پرداخت و تصربح کرد: تصمیم اسرائیل برای حمله به غزه در اواخر پاییز امسال و افزایش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله این دلایل است که ملت فلسطین، غزه، حماس و جهاد اسلامی را در تنگنا قرار داده بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ملتی که در بند است باید جهاد انجام دهد، افزود: ملتی که می‌خواهد آزاد باشد باید تحرک داشته باشد اما اشغالگران اجازه مبادلات اقتصادی، سوخت‌رسانی، عبور بیماران را نمی‌دادند لذا با این شرایط این جنگ سر می‌گرفت.

وی ادامه داد: یهودی‌ها از همان ابتدا بهانه‌گیر بودند و بهانه آنها این است که منطقه فلسطین اشغالی، سرزمین آبا و اجدادی آنهاست در حالی که تاریخ، آیین اسلامی و قرآن می‌گوید این قوم تا صحرای سینا در قدیم آمده‌اند و پای آنها هیچ وقت به منطقه فلسطین فعلی باز نشده است.

سلطانی‌نژاد با اشاره به شهدایی که در طول تاریخ جان خود را تقدیم دفاع سرزمین کرده‌اند، اظهار کرد: ملتی که می‌خواهد آزاد شود باید شهید دهد و جهاد علمی و نظامی انجام دهد. امروز ما پیروز و سربلند هستیم و برای مردم مظلوم در غزه و فلسطین نیز آروزی پیروزی نهایی داریم.

زاینده‌رودی، دبیر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه استان نیز در این نشست از تولید علم و جنبش نرم‌افزاری سخن به میان آورد و گفت: مشکلات ساختار اقتصادی کشور زیاد و شکاف ساختاری در آن مزمن است، البته در سایر بخش‌ها نیز مشکلاتی داریم. مشکلات اقتصادی به ۷۰ یا ۸۰ سال قبل برمی‌گردد و مشکلات ساختاری دارد.

وی ضعف حوزه‌های نظریه‌پردازی، عدم توجه به حوزه‌های خرد، سیاست‌های ساختاری و الگوی مصرف را از جمله مشکلات ساختاری اقتصاد برشمرد و در ادامه با اشاره به توصیه‌های حکیمانه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد، تصریح کرد: بیشتر توصیه‌های معظم‌له در مورد اقتصاد خرد بوده اما دولتمردان به اقتصاد کلان بیشتر توجه کرده‌اند.

زاینده‌رودی با تأکید براينکه تولید علم باید پشتوانه سیاستگذاری‌ها باشد، اظهار کرد: جامعه ما ضعف نظریه‌پردازی و تولید علم دارد در حالی که علوم انسانی بستر تحولات است. متاسفأنه ذهن دانشجو را با حفظیات درگیر کردیم و امیدآفرینی و شور اشتیاقی که باید فراهم می‌کردیم را فراموش کردیم و توقع پیشرفت داریم.

انتهای پیام
captcha