گرسنگی و بیماری دو قاتل دیگر مردم غزه در کنار بمبارانند
کد خبر: 4195083
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
در «کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین» مطرح شد:

گرسنگی و بیماری دو قاتل دیگر مردم غزه در کنار بمبارانند

در «کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین» ضمن تأکید بر اینکه نباید ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه سیاسی شود، مطرح شد که مردم غزه نه فقط توسط بمب‌ها بلکه از گرسنگی و بیماری می‌میرند.

ظلم مضاعف به مردم غزه؛ غذا در کامیون‌‌ها خراب می‌شود مردم از گرسنگی می‌میرند

به گزارش خبرنگار ایکنا، «کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین» با حضور رؤسای جمعیت‌های هلال احمر منطقه مدیترانه و غرب آسیا و نمایندگان جمعیت صلیب سرخ در ایران به صورت حضوری و جمعی از رؤسا و نمایندگان صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای منطقه و مسئولان هلال احمر استان‌ها به صورت برخط امروز یک‌شنبه اول بهمن در تهران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: خواستار مداخله فوری برای توقف تجاوز به مردم غزه و باز شدن کریدورها برای ارسال کمک‌ها و تامین امنیت برای کارکنان هلال احمر هستیم. باید محکم بایستیم و خدماتمان را انجام و از شغل و لباسمان دفاع کنیم. همه می‌دانیم اقدامات رژیم صهیونیستی با ارزش‌های انسانی در تضاد است. 

در ادامه محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بر اهمیت نقش رسانه‌ها در این جنگ تاکید کرد و گفت: در این بین باید حوزه رسانه را به صورت ویژه مدیریت کرد. نباید با ادبیات سطحی با مسائل جبهه مقاومت مواجه شد. بخش مهمی از جنگ امروز جنگ رسانه‌ای است. چهره مقتدر مقاومت باید در حوزه رسانه تقویت شود. نباید به دلیل کوتاهی‌های ما در حوزه رسانه، میدان تضعیف شود. راوی این جنگ و راوی مقاومت علاوه بر خواص و تریبون‌ها عرصه هنر و هنرمندان هستند و باید اطلاعات و روایت دقیق مقاومت غزه به زیباترین شکل به تصویر کشیده شود تا به فضل خدا بتوانیم ارزش‌ها را متبلور و اجماع جهانی در حمایت از فلسطین بیش‌ازپیش ایجاد کنیم و از یک‌سو مقاومت، اقتدار و مظلومیت مردم غزه روایت شود و از سوی دیگر ذات وحشی و ظالم غرب و رژیم صهیونیستی به تصویر کشیده شود. 

منصوری خاطرنشان کرد: مسئله مهم و مزیت راهبردی طوفان الاقصی باید به صورت دقیق تبیین شود. این جنگ و مقاومت یک جنگ عادی نیست و عرصه زدوخورد دو گروه و کشور نیست. باید با نگاه تمدنی این مسئله را تبیین کنیم. حفظ نگاه تمدنی و توجه به تقابل تاریخی استکبار و استضعاف در میدان فلسطین را باید به صورت ویژه کار کنیم.

مانوئل بسلر، نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن بیان جنابات صورت گرفته در غزه، پیشنهاد‌های خود در خصوص نحوه کمک به مردم غزه را بیان کرد و در ادامه یونس الخطیب، رئیس جمعیت هلال احمر فلسطین به صورت آنلاین از فلسطین گزارشی از وضعیت مردم غزه را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در این نشست، به آیات و روایت‌های اسلامی در اهمیت حمایت از مظلوم اشاره کرد و گفت: امام راحل قبل از پیروزی انقلاب در سخنرانی روز عاشورای سال ۴۲ شمسی در مدرسه فیضیه مسئله فلسطین را به عنوان مسئله اسلام مطرح کردند. آن روز حاکمیت ایران رژیم پهلوی بود که از اسرائیل حمایت می‌کرد حتی در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل نیز رژیم پهلوی از اسرائیل حمایت کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان مسئله فلسطین صرفا سیاسی مطرح می‌شد اما امام راحل آن را مسئله اسلامی و جهان اسلام مطرح کردند و از اولین روز پیروزی انقلاب خانه‌ای که مقر ساواک بود خانه نماینده فلسطین در ایران شد و ایران همواره با تمام مشکلات، هیچگاه از حمایت از فلسطین دست برنداشت و هر چه توانسته از جنبه فرهنگی، سیاسی و مستشاری از فلسطین حمایت کرده است.

حجت‌الاسلام معزی تصریح کرد: امروز هم جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین پیش‌قدم است و این حمایت برگرفته از معارف دینی ما است که تصریح دارد برای ظالمان دشمن و برای مظلومان یار و یاور باشیم.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به حدیثی از پیامبر اسلام اشاره کرد که فرموده‌اند: هر کس از مظلوم دفاع و با ظالم درگیر شود همنشین من در بهشت است و گفت: این نشان می‌دهد که نمی‌توانیم نسبت به غزه چشم‌پوشی کنیم. در غزه هر ساعت پنج کودک به شهادت می‌رسد و تخریب بیمارستان‌ها، مساجد، زیرساخت‌ها و حتی رحم نکردن به امدادگران هر روز ادامه دارد. مردم بیش از ۵۰۰ کامیون در روز کمک نیاز دارند اما ۱۵ کامیون کمک به آنها می‌رسد و گرسنه و بدون امکانات زندگی می‌کنند. 

نه تنها بمب‌ها بلکه گرسنگی و بیماری مردم غزه را می‌کشد

وی ادامه داد: ما بر اساس آموزه‌های دینی باور داریم اگر صبر و مقاومت کنیم پیروزی با ما است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما آنچه بتوانیم از مردم فلسطین حمایت و دفاع می‌کنیم. مسئله اول غزه امروز سلامت مردم است نه تنها بمب‌ها بلکه گرسنگی و بیماری آنها را می‌کشد‌. در طول این سه ماه ۲۰ هزار بچه در غزه متولد شده‌اند این نوزادان چگونه آنجا زندگی می‌کنند؟ باید جهان اسلام بایستد حتی غیرمسلمانان هم برای حمایت از مردم غزه آمده‌اند، اما من از حکومت‌های اسلامی می‌خواهم حمایت کنند تا جنگ را به پایان برسانیم تا آتش‌بس دائمی محقق شود.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با تأکید بر لزوم آزادی اسرای فلسطینی، گفت: باید سلامت مردم غزه تأمین شود، جنگ به پایان برسد و اسرا آزاد شوند. پنج هزار اسیر فلسطینی و 200 اسیر اسرائیلی وجود دارد. چرا باید پنج هزار نفر در زندان‌ها شکنجه شوند و دنیا حتی به آنها نگاه هم نکند.

وی تصریح کرد: ظلم و باطل از بین رفتنی است. کمک کنیم مظلومان زندگی را از سر بگیرند و آن منطقه آزاد و دوباره ساخته و آباد شود و کودکان زندگی شادمانه را در آنجا آغاز کنند. باید کاری کنیم حقوق بشردوستانه در فلسطین زنده شود و ظالمان در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند. تا دیگر کسانی به فکر تعدی و ظلم به مردم نیفتند.

عطا مرتضی دورانی، رئیس دفتر نمایندگی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ایران و جمعی دیگر از مهمانان بین‌المللی این مراسم دیدگاه‌های خود در خصوص جنایات صورت گرفته در غزه و نحوه کمک به مردم فلسطین را مطرح کردند.

جلوگیری از سیاسی شدن کمک‌های بشردوستانه 

در پایان نوبت صبح این کنفرانس پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران جمع‌بندی مطالب مطرح شده را بیان و اعلام کرد در کمیته‌های تخصصی بعدازظهر مباحثی از قبیل چالش‌های بخش خصوصی در کمک به مردم غزه، هماهنگی بین سازمان‌ها در امداد و نجات، استفاده از سیستم‌های اطلاع‌رسانی جدید برای ارتباط بین جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای مختلف برای هم‌افزایی اقدامات، طراحی منابع انسانی برای حمایت و حفاظت از کارکنان بیمارستان‌ها، خبرنگاران و ‌‌امدادگران، جلوگیری از سیاسی شدن کمک‌های بشردوستانه بررسی و در نهایت بیانیه رسمی این کنفرانس ارائه خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود ضمن انتقاد از سیاسی شدن کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه گفت: ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه اکنون کاملا سیاسی شده است و مواد غذایی که در مصر در کامیون‌ها هست به دلیل تأخیر در ارسال از بین رفته‌اند؛ این ظلم مضاعف است که باید در پنل بعد از ظهر به بررسی آن بپردازیم.

انتهای پیام
captcha