کد خبر: 4243526
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
سمیرا خطیب‌زاده تشریح کرد

کارکردهای هوش مصنوعی برای روابط خانوادگی

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی گفت: تحلیل رفتار فرزندان، افزایش مهارت‌های زندگی، سلامت فکری و جسمی اعضای خانواده و ... از جمله کارکردهای هوش مصنوعی در حوزه روابط خانوادگی است.

نسبت به هوش مصنوعی خوش‌بین باشیم اما غافل نباشیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی با موضوع فرهنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی امروز، ۳۰ مهرماه در دانشگاه سوره برگزار شد.
 
سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و دیگر سخنران این همایش طی سخنانی با موضوع «هوش مصنوعی و اثرات آن بر روابط خانوادگی» بیان کرد: باید به تأثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی بپردازیم. هوش مصنوعی امروز به یک ضرورت انکارناپذیر برای خانواده آینده تبدیل شده است. این فناوری نوظهور ویژگی‌های مختلفی دارد که می‌توان به کم‌کردن، فضای شخصی‌سازی شده و کارایی اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: هوش مصنوعی تسهیلگر کلی فرایندهای زندگی، کاری، اجتماعی و خانوادگی است. هوش مصنوعی می‌تواند محتواهای کاملاً شخصی براساس توانمندی‌ها، علایق و نظرات برای ما ایجاد کند ‌و در کسری از ثانیه بهترین بهره‌وری داشته باشد؛ بنابراین هوش مصنوعی تغییرات اجتماعی مهمی را در روابط ساختاری و عاطفی خانواده‌ها ایفا می‌کند.
 
خطیب‌زاده افزود: در آینده نه چندان دور شاهد خانواده‌ای‌هایی هستیم که هوش مصنوعی در تمامی روابط آنها نقش اصلی را بازی می‌کند. می‌توان به هوش مصنوعی چهار نگاه خوش‌بینانه، بدبینانه، انتقادی و عملگرا داشت. من با نگاه عملگرا به هوش مصنوعی می‌نگرم زیرا براساس آمارهای مستند، کشور ما در حوزه تولید علم در زمینه هوش مصنوعی رتبه اول منطقه و پانزدهم دنیا را دارد اما در حوزه استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن، رتبه هفتاد و هفتم در جهان را داریم؛ به همین دلیل تحلیل اینکه ما چطور می‌توانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از جمله روابط خانوادگی استفاده کنیم، یکی از مأموریت‌های مهم ماست. 
 
وی اظهار کرد: طبق گفته حضرت علی(ع) دانش و علم قدرت است؛ اگر ما نتوانیم از این دانش استفاده کنیم و پیروز شویم، کسانی که از این علم استفاده می‌کنند بر ما یورش می‌برند و مغلوب می‌شویم. ظرفیت‌هایی داریم که می‌توان از آن در روابط خانوادگی استفاده کرد. 
 
ظرفیت های هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش
 
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به کارکردهای هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه آموزش و پرورش و تربیت فرزندان مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از خانواده‌ها درگیر مسائل آموزشی فرزندان خود هستند و با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی می‌توانیم محتوای چند رسانه‌ای و تعاملی را در اختیار فرزندانمان قرار دهیم که براساس ویژگی‌ها و علایق آنها باشد‌.
 
وی ادامه داد: سلطه رسانه‌ها در جهان و تأثیرگذاری زیاد فضای مجازی بر فرزندان یکی از ابعاد بسیار مهم این حوزه است. می‌توانیم از قابلیت‌های هوش مصنوعی در راستای تحلیل رفتار فرزندانمان استفاده کنیم. هوش مصنوعی می‌تواند رفتار، گفتار و... فرزندمان را تحلیل کند و اطلاعاتی از نقاط مثبت و منفی فرزندمان در اختیارمان بگذارد و راهکارهای مناسب برای از بین بردن نقاط ضعف را از آن دریافت کرد.
 
افزایش مهارت‌های زندگی
 
خطیب‌زاده اضافه کرد: هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه افزایش مهارت‌های زندگی به ما کمک کند. یکی از مهارت‌های مهم، مهارت همدلی و همکاری اعضای خانواده است که می‌توان در این عرصه از هوش مصنوعی کمک گرفت. هوش مصنوعی می‌تواند به ارتباطات اعضای خانواده با یکدیگر کمک کند به این صورت که علاقه‌مندی‌های اعضای خانواده را بسنجد و مدیریت وظایف اعضای خانواده را انجام دهد‌. هوش مصنوعی می‌تواند فعالیت مشترک در خانواده تعریف کند و پیشنهادهایی برای حل تعارضات خانوادگی ارائه دهد.
 
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند در خصوص سلامت فکری و جسمی اعضای خانواده به ما کمک کند اظهار کرد: این فناوری می‌تواند نقش ناظر پزشکی را در خانواده ایفا کند و حتی می‌تواند الگوی تغذیه مناسب و ورزشی بر اساس ویژگی‌ها و علایق هر فردی ارائه دهد و برای رفع و پیشگیری بیماری‌ها راهکار ارائه کند. هوش مصنوعی می‌تواند براساس الگوهای رفتاری تحلیل‌های روانشناسی کند و در شرایط سخت اقتصادی کمک کننده مدیریت اقتصادی در خانواده باشد. 
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کنار قابلیت‌ها و نقاط مثبت باید به اثرات منفی هوش مصنوعی نیز پرداخت، بیان کرد: فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی می‌تواند بر ارتباط بین اعضای خانواده تأثیر بگذارد و باعث کاهش تعاملات خانوادگی شود. هوش مصنوعی می‌تواند تصمیمات و ترجیحات را کانالیزه و حباب ایجاد کند که منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شود. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند نقض حریم خصوصی را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: از بین رفتن جنبه‌های پرورشی و تربیتی بین والدین و فرزندان یکی دیگر از مشکلات هوش مصنوعی است زیرا نمی‌گذارد تا تعاملات مستقیم شکل بگیرد بنابراین لازم است تا سواد فضای مجازی خود را ارتقا دهیم و مطالبی که در فضای مجازی ارائه می‌شود را کورکورانه نپذیریم. باید براساس فرهنگ کشور و ارزش‌های خانوادگی تصمیمات آگاهانه گرفت و تفکر کاملاً مستقل در مواجهه با هوش مصنوعی داشته باشیم.
 
خطیب‌زاده تصریح کرد: قطعاً استفاده از هوش مصنوعی در زندگی امروز اجتناب‌ناپذیر است اما باید توجه داشت که هر فناوری حامل یک سری از فرهنگ‌ها، باورها و اعتقاداتی است که سازندگان آن ابزارها داشته‌اند؛ اگر صرفاً به هوش مصنوعی نگاه ابزاری داشته باشیم جامعه ما را دچار مشکل می‌کند. باید از هوش مصنوعی در جامعه استفاده آگاهانه داشته باشیم و به فرهنگ ایرانی اسلامی توجه کنیم. همان اندازه که بنیان‌های فرهنگی، اهداف و مبانی دینی برای ما مهم است باید از این فناوری‌های جدید در زندگی خود استفاده کنیم. نگاه ما باید نسبت به این موضوعات خوش‌بینانه باشد اما نباید دچار غفلت شویم که اگر غافل شویم منجر به غافلگیری می‌شود. استفاده آگاهانه و هدفمند می‌تواند تهدیدهای این فضای جدید را به حداقل برساند.
انتهای پیام
captcha