کد خبر: 4292682
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۲
حجت‌الاسلام نجف لکزایی:

قیام امام حسین(ع) تجسم نقش حضرت موسی(ع) در مقابله با فرعون است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسین(ع) حکومت یزید را همچون حکومت فرعون می‌دانست و برای نجات مردم از شر آن قیام کرد، چرا که حکومت یزید نظامی ظالم و تبعیض‌آمیز بود که اسلام را تهدید می‌کرد.

نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز شنبه ۱۴ تیرماه در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآن و قیام امام حسین(ع) که به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به بزرگ‌ترین چالش امت اسلامی اظهار کرد: امام حسین(ع) در روایتی فرمودند «برید و انعام رب المعروف و ان‌ها ان المنکر» که نشان‌دهنده اهمیت امر به معروف و نهی از منکر است و از این منظر، وقتی نگاه می‌کنیم حکمرانی در جامعه اسلامی در آن زمان دچار اختلال شده بود و در دست افراد نااهل قرار داشت، بر اساس دستورات اسلام باید امر به معروف و نهی از منکر می‌کردیم.

وی افزود: کسانی که در برابر امام حسین(ع) ایستادند، در نگاه امام، مسلمان منافق تلقی می‌شدند، اما تعبیر دیگری که امام به کار بردند نشان می‌دهد اساساً این افراد از ذیل اسلام خارج بودند و نمونه‌ای از این نگاه در زمان ترک مدینه توسط امام دیده می‌شود که امام به دلیل فشار فرماندار مدینه برای بیعت با یزید، مدینه را ترک کردند و در این هنگام آیه ۲۱ سوره قصص را تلاوت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: این آیه به زبان حال حضرت موسی اشاره دارد که وقتی مصر را ترک کرد از ترس حکومت فرعون بود و گفت؛ «قال رب نجنی من القوم الظالمین» و حکومت فرعون حکومتی ظالم بود که بر اساس سیستم تبعیض‌آمیز اداره می‌شد و بنی‌اسرائیل مورد ظلم و ستم قرار داشتند و موسی(ع) در دفاع از حقوق مردم خود وارد منازعات شد و پس از کشتن یک فرد ظالم، مصر را ترک کرد.

وی بیان کرد: امام حسین (ع) نیز زمانی که مدینه را ترک کرد، از شر حکومت یزید که همچون فرعون ظالم بود، گریخت و این اقدام از دید حکومت یزید یک جرم محسوب می‌شد و امام این رفتار را پیش‌بینی می‌کرد و آیه «رب نجنی من القوم الظالمین» را تلاوت کرد که از این منظر، حکومت یزید از نظر امام حسین(ع) مانند حکومت فرعون بود و امام خود را در نقش حضرت موسی می‌دید که برای نجات مردم از ظلم قیام کرده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: امام حسین(ع) در جمله‌ای دیگر فرمودند که با حکومت یزید «فاتحه اسلام خوانده شده است» و نجات مردم در قیام امام حسین(ع) مساوی با حفظ اسلام بود، هرچند به قیمت جان امام تمام شد و امام ناگزیر بود شوک بزرگی به جامعه اسلامی وارد کند تا مردم متوجه شوند عده‌ای از کسانی که ادعای اسلام دارند، در واقع گرفتار کفر هستند و می‌خواهند اصل اسلام را نابود کنند.

وی یادآور شد: یزید در اشعاری که می‌خواند به بازی قدرت بنی هاشم اشاره می‌کرد و می‌گفت که دین، وحی و جبرئیل تنها بازی‌های قدرت بوده است، بنابراین، اگر بخواهیم قیام امام حسین(ع) را درک کنیم باید آیات مربوط به حضرت موسی(ع) و فرعون را در قرآن کریم مطالعه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: قرآن در سوره‌های مختلف مانند قصص، طه، بقره و اعراف، داستان موسی و فرعون را به تفصیل آورده است و به طور مثال، در سوره اعراف از آیه ۱۰۳ ماجرای بنی اسرائیل و موسی شروع می‌شود و تا حدود ۷۰ آیه ادامه دارد که اگر علاقه‌مند باشید باید این آیات را تامل و تدبر کنید.

وی به آیات سوره اعراف اشاره کرد و گفت: در این سوره، موسی برای نجات بنی اسرائیل به سوی فرعون فرستاده شد، اما فرعون و حامیانش هرگز تسلیم نشدند و سرانجام آنها شکست خوردند و به همین ترتیب، در قیام امام حسین (ع) نیز، با وجود شهادت حضرت و یارانش، یزید و حامیانش نتوانستند حکومت خود را ادامه دهند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: افرادی مانند عمر سعد، عبیدالله بن زیاد و شمر که به خاطر مطامع دنیوی در برابر امام ایستادند، به خواسته‌های خود نرسیدند و سرنوشت ناخوشایندی داشتند و در دنیا و آخرت کسانی که در برابر حق می‌ایستند به نتیجه نمی‌رسند و عذاب الهی دامن‌گیرشان خواهد شد.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) منادی عدالت و معروف بود و امام خمینی(ره) نیز در سطح جهانی نظام سلطه را شکست و امروز نیز ما باید راه امام حسین (ع) را پیگیری کنیم و در برابر ظلم و استکبار بایستیم.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: امروز نظام‌های سیاسی جهان بر اساس منطق فرعونی عمل می‌کنند؛ یعنی ظلم، زور و استکبار حاکم است و حقوق بشر نادیده گرفته می‌شود و قیام امام حسین(ع) و پیام حضرت موسی(ع) همچنان راهنمای ما برای مقابله با این ظلم‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: در قرآن، فرعون به موسی می‌گفت که او علیه کشور و نظم حاکم قیام کرده است و همین اتهام را یزید و یزیدیان به امام حسین(ع) وارد کردند که نظم حکومت ظالم را شکسته است و موسی و امام حسین علیه السلام هر دو در برابر نظام سلطه ایستادند و پیروز شدند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: امام حسین(ع) می‌خواهد منادی حق و عدالت باشد و ما امروز باید در صف حق باشیم و باید بیندیشیم اگر در زمان امام حسین(ع) بودیم، در کدام صف قرار می‌گرفتیم؛ صف حق یا صف باطل؟ این صف‌بندی هنوز ادامه دارد و ما امروز هم باید در صف حق باشیم.

 

انتهای پیام
captcha