کد خبر: 4294912
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۹
حجت‌الاسلام صبوحی:

حوزه‌های علمیه باید به‌عنوان پرچمداران تدبر در قرآن شناخته شوند + عکس

مدیرمسئول مؤسسه تدبر در قرآن کریم در نخستین گردهمایی طلبه تراز قرآنی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه مهم‌ترین مراکز ترویج آموزه‌های قرآنی هستند، گفت: حوزه‌های علمیه باید به‌عنوان پرچم‌داران اصلی تدبر در قرآن کریم شناخته شوند.

حوزه‌های علمیه باید پرچمداران اصلی تدبر در قرآن شناخته شوند

به گزارش ایکنا، نخستین گردهمایی طلبه تراز قرآنی بعدازظهر پنجشنبه ۲۶ تیرماه در سالن همایش‌های فرهنگسرای اشراق و با حضور جمعی از طلاب قرآنی استان تهران برگزار شد.

این گردهمایی که نخستین اجتماع بزرگ طلاب و روحانیون قرآنی تهران به شمار می‌رود، فرصتی مناسب برای تبادل نظر و هم‌اندیشی پیرامون روش‌های ترویج تدبر در قرآن کریم ایجاد کرد.

در بخشی از این مراسم مرکز تخصصی و نخبگانی طلبه تراز قرآنی به حاضران معرفی شد؛ مرکزی که هدف آن تربیت طلاب نخبه و متعهد به آموزه‌های قرآنی است تا بتوانند نقش مؤثری در اشاعه فرهنگ تدبر در جامعه ایفا کنند.

در بخش دیگری از این گردهمایی حجت‌الاسلام والمسلمین علی صبوحی، مدیر مسئول مؤسسه تدبر در کلام وحی و عضو ستاد ملی تدبر در قرآن کریم، طی سخنانی بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید به‌عنوان پرچم‌داران اصلی تدبر در قرآن کریم شناخته شوند و نقش پیشرو در تبیین آموزه‌های الهی داشته باشند.

حوزه‌های علمیه باید به‌عنوان پرچمداران تدبر در قرآن شناخته شوند

وی افزود: حوزه‌های علمیه مهم‌ترین مراکز برای ترویج آموزه‌های قرآنی و تفسیر دقیق آیات الهی هستند که با تدبر در کلام وحی، آموزه‌های نورانی قرآن کریم را از سرچشمه اصلی آن برای مردم تبیین می‌کنند.

صبوحی اظهار کرد: طلابی که در مرکز تخصصی و نخبگانی طلبه تراز قرآنی ثبت‌نام می‌کنند، طی دو دوره آموزشی دو ساله به صورت تخصصی به مطالعه مفاهیم و تفسیر‌های عمیق قرآن کریم خواهند پرداخت و پس از پایان این دوره به عنوان مبلغان ترویج‌ دهنده تدبر در قرآن کریم در جامعه حضور فعال خواهند داشت.

مدیرمسئول مؤسسه تدبر در کلام وحی افزود: این برنامه آموزشی علاوه بر ارتقای سطح علمی طلاب، به رشد معنوی آنان نیز کمک شایانی می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز تحول در سطح فرهنگ قرآنی کشور باشد.

وی تصریح کرد: این مرکز با برنامه‌ریزی دقیق و تخصصی زمینه رشد علمی و معنوی طلاب را فراهم می‌آورد تا با تسلط کامل بر مفاهیم قرآن کریم به مبلغان توانمند تبدیل شون

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان، مؤسس مدرسه علمیه مشکات و عضو حقیقی ستاد ملی تدبر در قرآن کریم نیز به بیان سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نیاز و تقاضای گسترده‌ای در جامعه نسبت به قرآن کریم وجود دارد، گفت: این نیاز روزبه‌روز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود. با تکیه بر نتایج نظرسنجی‌های برنامه تلویزیونی محفل مشخص شد، بیشترین جذابیت این برنامه برای مخاطبان، بیان نکات آیات قرآن بوده است. این موضوع نشان می‌دهد جامعه تا چه اندازه تشنه شنیدن معانی آیات الهی است.

قاسمیان تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید در پاسخ به این مطالبه مردمی اقدامات مؤثرتر و هدفمندتری داشته باشند تا خلأ موجود در گسترش معارف قرآنی در جامعه جبران شود.

حوزه‌های علمیه باید به‌عنوان پرچمداران تدبر در قرآن شناخته شوند

مؤسس مدرسه علمیه مشکات اظهار کرد: معرفت به قرآن نقش مهمی در تقویت جبهه مقاومت دارد و این مسئله را از طریق تجربه‌های مکرر حضور در لبنان به خوبی درک کرده‌ام؛ امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری به گسترش معارف قرآن نیاز دارد.

وی با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم از جمله آیه پایانی سوره مبارکه فتح تأکید کرد: معارف قرآن زنده، اثرگذار و راهگشاست، به‌ویژه در میدان جهاد و مقاومت که نورانیت این معارف بیش از پیش آشکار می‌شود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این گردهمایی حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: ظرفیت‌های فراوانی در حوزه قرآن کریم برای بهره‌گیری از نیرو‌های کارآمد و زبده وجود دارد که باید به شکل مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: همه نهاد‌های دولتی و حاکمیتی از جمله سازمان دارالقرآن الکریم، نیازمند همکاری و هم‌افزایی در این حوزه هستند و ما آمادگی کامل داریم، با سایر دستگاه‌ها در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی همکاری کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این گردهمایی حجت‌الاسلام والمسلمین عباس صبوحی، مدیر مرکز تخصصی طلبه تراز قرآنی به بیان برنامه‌ها و ویژگی‌های این مرکز پرداخت.

وی با اشاره به لزوم تلفیق محتوای مناسب قرآنی با رویکرد تدبر در قرآن و کسب مهارت‌های لازم در ارائه متخصصانه و ارزشمند در این حوزه از اهتمام و برنامه‌ریزی نسبت به همه این حیطه‌ها در این مرکز خبر داد.

وی افزود: دانش تدبر در قرآن کریم، روش تدبر در قرآن کریم، تاریخ تفسیر و علوم قرآن کریم، روش تدبر موضوعی، تدبر در سیره انبیاء الهی و اهل بیت (ع) و تدبر در نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله محتوا‌های برنامه‌ریزی شده برای مرکز است.

صبوحی تصریح کرد: همچنین کسب مهارت‌های لازم در حیطه تبلیغ، تدریس و پژوهش قرآنی مانند فن بیان و خطابه؛ فن نگارش و پژوهش؛ آشنایی با فضای مجازی، هوش مصنوعی، رسانه، زبان خارجی و شناخت قواعد ارتباط موثر و ... در این مرکز برنامه‌ریزی شده است.

مدیر مرکز تخصصی طلبه تراز قرآنی تاکید کرد: در این مرکز به روش نوین آموزش که ترکیبی از کارآموزی کارگاهی و کارورزی است توجه شده و به صورت همزمان با آموزش از ظرفیت‌های تبلیغی، تدریسی و پژوهشی طلاب استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha