تاخیر در نماز اول وقت یکی از موانع استجابت دعااست
کد خبر: 1319866
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
حجت الاسلام صابری اراکی:

تاخیر در نماز اول وقت یکی از موانع استجابت دعااست

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه گفت: تاخیر در نماز اول وقت توفیق استجابت دعا را از انسان خواهد گرفت و هر لحظه تاخیر در نماز مساوی با بسته شدن درهای رحمت و مغفرت خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام محمد حسین صابری اراکی، در جمع عزاداران حسینی به موانع استجابت دعا اشاره و اظهار کرد: نیت های ناپاک و پلید یکی از مهم ترین موانع استجابت دعای انسان در محضر خدای متعال بشمار می رود.



وی خاطرنشان کرد: ماه هایی همچون رمضان و روزهایی مانند عرفه در نزد پروردگار متعال از ارزش و جایگاه بسیار بلایی برخورددار هستند بر همین اساس دعا در این روزها به مرحله استجابت خواهد رسید.



حجت السلام صابری قلب های خبیث و ناپاک را یکی دیگر از موانع استجابت دعا دانست و گفت: انسان هایی در دنیا وجود دارند که قرآن در بخشی از آیه 10 سوره بقره از آنها به عنوان «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ؛ در دلهایشان مرضى است»، یاد می کند که  قلب های آنها پر از کینه و دشمنی و نفاق است و به یقیین دعای آنها مستجاب نخواهد شد.



وی با بیان اینکه انسان غیبت کننده و تهمت زنده در نزد خدا جایگاهی ندارد، تصریح کرد: غیبت، بدخواهی دیگران و تهمت زدن به مردم از عوامل مهمی است که مانع استجابت دعا خواهد شد.



حجت الاسلام صابری انسان منافق و دو رو را مورد لعن و نفرین خدا دانست و افزود: کسی که در برابر دیگران ظاهرسازی و دورویی می کند و چهره نفاق گونه در خود دارد در محضر خدای هیچ ارزشی ندارد و دعای او  استجابت نخواهد شد.



وی با اشاره به اینکه اسلام از چهره های نفاق و دو رویی ضربه های بسیاری خورده است، افزود: از صدر اسلام تا کنون جامعه از وجود انسان های منافق و ظاهر ساز ضربات سنگینی را متحمل شده و موجب لطمه و آسیب فراوانی به پیگره اسلام شدند.



حجت الاسلام صابری به شهدای انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: شهیدانی همچون شهید مطهری، شهید رجایی، باهنر، بهشتی و هزاران انسان بزرگ و والا مقام به دست افراد منافق به شهادت رسیدند که ضربات سنگینی به اسلام و انقلاب وارد شد.



وی با بیان اینکه بدترین و پایین تر مکان در جهنم برای انسان های منافق و ظاهرساز  است بر دوری از دورویی و ظاهرسازی در امور دینی و اجتماعی تاکید و سفارش کرد.



حجت الاسلام صابری تاخیر در نماز اول وقت را یکی دیگر از موانع استجابت دعا برشمرد و افزود: بزرگان و عالمان برجسته دینی ما همچون آیت الله بهجت نسبت به اقامه نماز اول وقت تاکید و سفارش ویژه داشتند؛ چرا که به واسطه نماز و راز و نیاز با خدا درهای رحمت گشوده خواهد شد.



به گفته وی، تاخیر در نماز اول وقت توفیق استجابت دعا را از انسان خواهد گرفت و هر لحظه تاخیر در نماز مساوی با بسته شدن درهای رحمت و مغفرت خواهد بود.



حجت الاسلام صابری اعتقاد نداشتن قلبی به دعا را از موانع استجابت دعا برشمرد و افزود: دعا زمانی به مرحله استجابت خواهد رسید که با امید و اعتقاد قلبی توام باشد اما متاسفانه برخی افراد از روی ناچاری و درماندگی به دعا روی می آورند که در آن هیچ اثری نخواهد بود.



وی با تاکید براینکه وظیفه مومن و مسلمان دعا کردن و بندگی خدا است تصریح کرد: ما همگی موظف به دعا و راز و نیاز در محضر خداوند متعال هستیم و باید نتیجه آن دعا و استجابت آن را به خود خدای متعال بسپاریم چرا که او صلاح و مصلحت ما را بهتر خود ما آگاه است.



حجت الاسلام صابری بیان سخنان ناپسند را مانع اجابت دعا بیان کرد و گفت: کسانی که در زندگی و اجتماع بد دهانی و جسارت نسبت به افراد می کنند دعای آنان به هیچ وجه مستجاب نخواهد شد.



وی با اشاره به اینکه دشمن پایگاه اسلام را مورد هجمه قرار داده است، گفت: کم رنگ کردن قرائت قرآن و مجالس دعا در جامعه از مهم ترین اقدامات دشمنان بر علیه اسلام است.



حجت الاسلام صابری بابیان اینکه قدرت رسانه ای دشمن برای ضربه به اسلام بسیج شده است، خاطرنشان کرد: ورود ماهواره و رسانه های بیگانه در خانه و جامعه ما را به سمتی خواهد برد که از قرآن و معارف دین جدا کند که می طلبد با هوشیاری با این پدیده شوم مبارزه کرد.

captcha