8 خیانت قلب که استجابت دعا را از انسان می‌گیرد
کد خبر: 1349192
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳

8 خیانت قلب که استجابت دعا را از انسان می‌گیرد

اجتماعی : حضرت علی(ع) هشت مسئله را به عنوان خیانت قلب مانع استجابت دعا عنوان و راه‌های گشایش درب‌های استجابت را بیان کرده است.


شخصی نزد حضرت علی (ع) با اشاره به آیه ۶۰ سوره غافر که در آن خداوند فرموده است: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم»، سؤال کرد: چه شده است که ما خدا را می‌­خوانیم، ولی جواب داده نمی‌­شود؟! حضرت فرمود: همانا قلب­‌های شما با هشت خصلت خیانت کرد.

نخست اینکه شما خدا را شناختید، ولی حقش را همان­گونه که واجب کرده است، ادا نکردید. از این رو این شناخت برای شما سودی نداشت.

دوم اینکه شما به فرستاده خدا ایمان آوردید، ولی به روش و سیره وی عامل نبودید و شریعت وی را از بین بردید. پس فایده ایمان شما چیست؟!

سوم اینکه شما قرآن را خواندید، ولی آن را به کار نبستید. گفتید چشم اطاعت می‌کنیم، ولی مخالفت کردید. چهارم اینکه گفتید از آتش جهنم می‌­ترسید، ولی هر لحظه با انجام گناهان به آن نزدیک شدید. پس ترس شما کجاست؟!

پنجم اینکه گفتید مشتاق بهشت هستید و حال آنکه هر لحظه کاری می‌کنید که شما را از آن دور می‌­سازد. پس اشتیاق شما کجاست؟ و ششم اینکه از نعمت‌های الهی بهره­ مند می‌­شوید، ولی شکر آن‌ها را به جای نمی‌­آورید.

هفتم اینکه خداوند به شما فرمان داد با شیطان دشمنی کنید و فرمود: «همانا شیطان دشمن شماست پس او را دشمن خود بدانید» ولی شما بدون مخالفت با او دوستی کردید.

هشتم اینکه تنها عیوب مردم را می‌­بینید و از عیب­‌های خود غافل هستید. شما در حالی که خود به سرزنش کردن سزاوارترید، دیگران را ملامت می‌­کنید. با این اوصاف کدام دعای شما مستجاب شود؟! شما در‌ها و راه­‌های دعا را به روی خود بسته­ اید. از خدا پروا داشته باشید و کار‌هایتان را درست کنید و باطن خویش را خالص سازید و امر به معروف و نهی از منکر کنید تا خداوند دعاهای شما را مستجاب کند».

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کامله
|
-
|
۱۳۹۲/۱۰/۱۳ - ۱۴:۵۹
0
0
با سلام
مطلب بسیار زیبایی بود متشکرم
captcha