دعا؛ نشانی از شناخت و معرفت خالق/ یکی از بهترین راه‌های استجابت، تعمیم در دعا است
کد خبر: 1358805
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
حجت‌الاسلام الهی تأکید کرد:

دعا؛ نشانی از شناخت و معرفت خالق/ یکی از بهترین راه‌های استجابت، تعمیم در دعا است

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس دعا را نشانی از شناخت و معرفت خالق دانست و گفت: دعا موجب انبساط خاطر و آرامش قلوب گشته، انسان را با انگیزه‌ای مضاعف به تکاپو و تلاش وا‌می‌دارد.


حجت‌الاسلام محمد الهی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه از جمله وسائل ارتباط با خداوند، دعا و استغاثه به‌سوی پروردگار است، گفت: دعا موجب انبساط خاطر و آرامش قلوب گشته، بذر امید به زندگی و سعادتمندی را در حیات بشری افشانده و انسان را با انگیزه‌ای مضاعف به تکاپو و تلاش وامی‌دارد.



وی با اشاره به اینکه خداوند متعال برای هر کاری اسبابی قرار داده است که برای به نتیجه رسیدن آن، باید از طریق اسباب آن عمل کرد گفت: تاریخ دعا را می‌توان با پیدایش انسان قرین دانست، آن زمان که بشر توان تصور یک مبدأ نامتناهی و قدرت مطلق را نداشته و به اشتباه به بت‌ها پناه می‌برده، زندگی پرماجرای خود را با امیدواری به مبدأ ناشناخته چیره بر همه قدرت‌ها توأم می‌ساخته است.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس تصریح کرد: دعا علاوه بر اینکه در ذات خود نوعی عبادت و اظهار بندگی در برابر خداوند محسوب می‌گردد، موجب ارتباط با مبدأ هستی گشته و روح معنویت را در زندگی انسان ساری و جاری می‌گرداند.



دعا نباید صرفاً در حد گفتار و زبان باشد



حجت‌الاسلام الهی با تأکید بر اینکه دعا موجب تحریک انسان به تشریک مساعی و تلاش و مجاهدت می‌شود، اظهار کرد:‏ دعا در واقع در خواست فراهم ساختن شرایط تحقق اعمالی است که از دایره اختیار و قدرت بشری فراتر است، لذا دعا نباید صرفاً در حد گفتار و زبان باشد بلکه می‌بایست از ته جان و روح و اعتقاد و باور صادر گشته و همراه با تلاش و همت باشد.



وی با بیان اینکه دعا و نیایش به درگاه الهی، آسان‌ترین راه ارتباط با خدا و تقرب به وی و دستیابی به مقامات انسانی و پاسخ‌گویی به نیازهای مادی و معنوی است، بیان کرد: نیایش که از آن به دعا تعبیر می‌شود هر چند که از نظر لغت و ریشه مفهومی، تفاوت‌هایی دارد ولی یک مفهوم خاص مشترکی را بیان می‌کند؛ زیرا دعا در لغت به‌معنای درخواست انجام دادن چیزی است.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس متذکر شد: دعا امری پسندیده است زیرا بیانگر این است که انسان همواره ربوبیت و پروردگاری خداوند را در‌نظر دارد و او را افزون بر خالقیت و آفریدگاری به ربوبیت و پروردگاری نیز می‌شناسد و از این مقام ربوبیت می‌خواهد که مسائل و مشکلات او را حل و فصل کرده و یا امری را برای او تحقق بخشد و عنایت خاصی به وی داشته باشد.



دعا؛ مهم‌ترین ابزار دوری بشر از غفلت خداوند



حجت‌الاسلام الهی دعا را مهم‌ترین ابزار دوری بشر از غفلت خداوند دانست و گفت: انسانی که از غفلت رهایی یابد امکان دست‌یابی به مراتب کمالی و تقربی برای او فراهم‌تر است، بنابراین نیایش سرچشمه غفلت‌زدایی بشر از خدا است.



وی اظهار کرد: شخصی که می‌خواهد به خداوند تقرب جوید و از این تقرب و نزدیکی بهره‌مند شود می‌تواند با نیایش به‌عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی با خداوند بهره‌مند شود زیرا خداوند همواره در کنار اوست و کسی‌که از نسیان و غفلت رهایی یابد و حضور خداوند را در کنار خویش احساس کند به سادگی می‌تواند با خداوند ارتباط برقرار کرده و از عنایات خاص او بهره‌مند شود.



رئیس اداره اوقاف شهرستان طبس دفع بلا و گرفتاری، رفع مشکل و دشواری و یا جلب و جذب نعمت را از جمله آثار دعا کردن ذکر کرد و افزود: رهایی انسان از گناه و خطا از مهم‌ترین آثار دعا است که انسان می‌تواند با بهره‌گیری از نیایش، خود را از شر گناه و نیز آثار و تبعات آن در امان نگه دارد.



جوهره دعا، عبادت است



حجت‌الاسلام الهی با تأکید بر اینکه جوهره دعا، عبادت است، بیان کرد: شخصی که دستش را پیش خداوند منان دراز می‌کند، چه در ظاهر دست خود را بلند کند و یا در دل به خدا توجه پیدا کند و در خانه خدا گدایی نماید، عبادت کرده چرا‌که این اعمال همانا اعتراف عملی به عبودیت خود و ربوبیت الهی است و روح عبادت هم چیزی جز این معنا نیست.



وی ادامه داد: کسی‌که دستش را دراز کرده و خدا خدا می‌کند، در واقع خود را بنده وی می‌داند و به‌عنوان اینکه بنده اوست دستش را دراز می‌کند و این، همان عبادت است چنانچه بر دعا هیچ اثری مترتب نمی‌شد جز اینکه موجب تقرب آدمی به خداوند سبحان و ثواب الهی می‌شود، برای انسان کافی بود که دست از این عبادت برندارد.

captcha