اجبار کودکان به حفظ قرآن، مهم‌ترین آسیب در هدایت آن‌ها به امور دینی است
کد خبر: 1376121
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

اجبار کودکان به حفظ قرآن، مهم‌ترین آسیب در هدایت آن‌ها به امور دینی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآن در خراسان جنوبی با تأکید بر عدم اجبار کودکان به حفظ قرآن گفت: اجبار به حفظ انگیزه و علاقه کودک را به مبانی دینی از بین‌ می‌برد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،‌ عشق و محبت به قرآن کریم بین مسلمانان به اندازه‌ای است که دوست دارند، فرزندانشان از سن خردسالی به آموزش قرآن، به‌ویژه حفظ آن بپردازند علاوه بر آن، امروزه سطح هوش و استعداد کودکان نیز به‌طور چشم‌گیری رشد کرده و آنان دوست دارند مطالب و موضوعات زیادی را یاد بگیرند.



در زمینه حفظ قرآن باید به نکاتی توجه کرد تا کودکان به موفقیت در این زمینه نایل آیند. به‌ همین منظور با دو تن از کارشناسان حفظ قرآن گفت‌وگویی انجام داده‌ایم و این موضوع را بررسی کرده‌ایم که در ادامه آمده است:



‌زهرا لاهوری، کارشناس قرآن در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،‌ بهترین سن را برای شروع آموزش  حفظ قرآن به کودکان 4 سال دانست و گفت: آموزش کودکان باید با استفاده از بازی، روش‌های سرگرمی و هم‌چنین نقاشی باشد.



وی افزود: بازی‌های پرتحرک به‌دلیل آن‌که کودکان در این سنین انرژی زیادی دارند، بسیار مفید است و علاوه بر آن مشاهدات نیز بر یادگیری آنان کمک می‌کند مثلاً هنگامی‌که مربی حفظ عمل‌کننده به آیات قرآن باشد و کودکان اعمال او را مشاهده کنند در یادگیری آنان اثر خواهد گذاشت.



کارشناس قرآن در خراسان جنوبی تصریح کرد: حافظه بچه‌ها مانند سنگی است که آنچه را می‌آموزند، بر روی آن حک می‌شود و این موضوع یادگیری آن‌ها را طولانی‌مدت می‌کند که مربیان باید به این نکته توجه کنند و مسائل مهم و مفید را به آنان در سنین پایین آموزش دهند.



حفظ قرآن باعث فعالیت مغز و افزایش حافظه می‌شود



کارشناس قرآن در خراسان جنوبی درباره آثار حفظ قرآن در کودکان گفت: حفظ قرآن باعث فعالیت مغز و افزایش حافظه می‌شود و علاوه بر آرام‌بخشی در سنین کودکی، در سایر دوران‌های زندگی نیز به آن‌ها کمک می‌کند.



لاهوری ادامه داد: تجربه نشان داده کودکانی که از مهدهای قرآن وارد مقاطع بالاتر تحصیلی می‌شوند، موفقیت‌های بیشتری به‌دست می‌آورند.



وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در حفظ قرآن کودکان افزود: بهتر است خانواده‌ها خودشان نیز در کنار کودکان حفظ را شروع کنند و به سایر اعمال عبادی بپردازند تا بچه‌ها نیز جذب امور دینی شوند.



کارشناس قرآن در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نباید کودکان را مجبور به حفظ کنند و هم‌چنین او را با دیگر کودکان حافظ مقایسه کنند بلکه بهتر است با ایجاد یک فضای دینی در خانواده و محیط او را به این سمت هدایت کنند.



تشویق خانواده‌ها، انگیزه حفظ را در کودک بیشتر می‌کند



عذرا صلاحی‌مقدم، مدرس حوزه علمیه بیرجند و حافظ قرآن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، در باب اینکه حفظ قرآن برای کودکان از چند سالگی باید انجام شود، گفت: حفظ قرآن بستگی به علاقه کودک دارد، بعضی از کودکان در سن 3 سالگی از سوره‌های کوچک شروع می‌کنند به‌خاطر این‌که سوره‌های کوچک انگیزه حفظ را در کودکان افزایش می‌دهد‌.



وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن نباید حالتی اجباری داشته باشد، عنوان کرد: حفظ قرآن برای کودکان باید همراه با روش‌های نوین و تشویق همراه باشد.



مدرس حوزه علمیه بیرجند به شیوه حفظ خردسالان اشاره و اظهار کرد: شیوه حفظ قرآن خردسالان باید بر اساس تشویق پدر و مادر و بزرگترها باشد، چراکه همین تشویق تأثیر بسیار زیادی بر انگیزه فرد برای حفظ دارد.



صلاحی‌مقدم اظهار کرد: به‌عنوان مثال مثلاً کودک مشغول بازی کردن است به او بگوییم تو باید این سوره را که من می‌خوانم بخوانی تا آن را حفظ کنی، این روش درست نیست.



این مدرس حوزه علمیه نقش خانواده‌ها را مهم دانست و گفت: خانواده می‌تواند نقش به‌سزایی در حفظ قرآن کودکان ایفا کند چراکه تشویق خانواده، انگیزه حفظ را در کودک بیشتر می‌کند و از همان ابتدا انس او با قرآن بیشتر می‌شود؛ حتی خانواده می‌تواند مسابقه‌ای را ترتیب دهد و اگر در این زمینه موفق شد او را با جوایزی که دوست دارد، تشویق کند.



اراده و انس به قرآن؛ عامل موفقیت



وی با اشاره به آثار حفظ قرآن در زندگی کودکان تصریح کرد: حفظ می‌تواند کودکان از همان دوران ابتدای زندگی، با دستورات و رهنمودهای قرآن آشنا کند و کودک نیز سعی می‌‌کند که بر طبق دستورات قرآن عمل کند و عامل به دستورات قرآن باشد و بر خود و خانواده اثر بگذارد و علاوه بر آن پدر و مادر هم وقتی می‌بینند فرزندشان با آن اشتیاق آیات قرآن را حفظ می‌کند، تلاش می‌کنند که حفظ را شروع کنند.



صلاحی‌مقدم اجبار در حفظ را از مهم‌ترین آسیب‌ها در حفظ کودکان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باعث موفقیت در حفظ می‌شود همان اراده قوی و انس به قرآن است که اگر جنبه اجبار داشته باشد این موفقیت حاصل نمی‌شود.



وی به دیگر نکات در رابطه با حفظ قرآن اشاره و بیان کرد: محفوظات اگر تکرار نشوند باعث فراموش کردن آیات می‌شود بنابراین باید آنچه که حفظ شده حتماً تکرار شود.



این مدرس حوزه علمیه  یادآور شد: علاوه بر آن آیاتی که با ترجمه حفظ می‌شوند تداوم حفظ آن نیز بیشتر خواهد بود، و هم‌چنین آرامش در خواندن آیات و حفظ صحیح می‌تواند در تداوم حفظ مؤثر باشد.

captcha