باور به «رب‌العالمین» بودن خداوند از اصول تربیت اسلامی است
کد خبر: 1383532
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
حجت‌الاسلام سرلک:

باور به «رب‌العالمین» بودن خداوند از اصول تربیت اسلامی است

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه باور به رب‌العالمین بودن خداوند را یکی از اصول تربیت اسلامی دانست و اظهار کرد: داشتن ایمان، عدم شرک ربوبی و اعتقاد به سیر آفرینش به سمت کمال و نور از مولفه‌های این اصل است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، چهاردهم اسفندماه در نشستی که با موضوع تربیت اسلامی با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی در سالن قلم ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد، گفت: انسان موجودی است که خواسته یا نخواسته دیگران را تحت تاثیر تربیتی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تعاریفی از تربیت با بهره‌گیری از آیات الهی، افزود: تربیت اسلامی پرورش انسان و گره زدن آنها به وسعت نگاه جدیدی است  که به خواست و تقدیر الهی دل می‌سپارند و از ظلم و جهل و جهالت که در مقابل نور است دوری می‌کنند.

سرلک پرورش انسان‌های مسئولیت‌پذیر، مجاهد ومهیای هزینه شدن را از نتایج پرورش اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر کسی خود را در فضای مسئولیت‌پذیری وارد کند درهای رحمت به سویش گشوده می‌شود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) خود را در قبال دیگران مسئول می‌دانست و او برای همه عوالم رحمت بود و این سنت خوا است که به نور و حس مسئولیت‌پذیری و نوع‌دوستی انسان‌ها برکت می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه  باور به رب‌العالمین بودن خداوند را یکی از اصول تربیت اسلامی دانست و اظهار کرد: داشتن ایمان، عدم شرک ربوبی و اعتقاد به سیر آفرینش به سمت کمال و نور از مولفه‌های این اصل است.

وی افزود: در مقوله تربیت میزان استقبال افراد معیار نیست و نتیجه کمی در این باره گویای هیچ حقیقتی نیست و چه بسا از پیامد یک حرکت فرهنگی فقط خدواند باخبر شود یا همچون قیام امامحسین(ع) در سال‌های بعد تاثیر تربیتی خود را بجا بگذارد.

این استاد حوزه و دانشگاه مهمترین راه تربیت شدن را عهده‌دار شدن تربیت دیگران و قرار دادن خود در مسیر تربیت دیگران دانست و عنوان کرد: در تربیت اسلامی باید افق همت خود را بلند بالا بگیریم  به طور مثال اگر در نماز صبح کاهل هستیم برای اقامه نماز شب اقدام کنیم تا از برکات آن به نماز صبح برسیم.

وی افزود: مهمترین فعالیت انبیا در راستای تربیت اسلامی این بود که انسان‌ها را طوری تربیت کنند که شریک دغدغه‌شان شوند.

سرلک با تاکید بر اصل تفکر و تعقل و سپاس و ستایش از خوبی‌ها عنوان کرد: از نگاه قرآن، شکر کردن سبب می‌شود تا خداوند ظرفیت‌های جدیدی را به انسان داده و خود انسان بزرگ شود.

وی ادامه داد: اصل انسان‌بینی و مراقبت یکی از این اصول است که حضرت علی(ع) درباره رفق و مدارا  بسیار تاکید فرموده و این از اصول مهم تربیتی است و باید مچ‌گیری‌ها جایش را به دستگیری دهد و با بیدار کردن وجدان تدبیر درونی را تقویت و زمینه را برای محاسبه نفس فراهم کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید فضای عمومی جامعه  فضای رفق و مدارا باشد، عنوان کرد: جامعیت و پرداختن به همه ابعاد تربیت، جمع‌گرایی و کار جمعی، خودپروری و ولی محوری از دیگر اصول تربیت اسلامی است که باید جدی گرفته شود.

وی با خطاب به اساتید تاکید کرد: نسبت به خانواده و فرزندان خود توجه بیشتری کنند و در رفع مشکلات و گرفتاری‌های آنها را در الویت قرار دهند.

سرلک در پاسخ به چالش‌های تربیتی در خانواده‌ها، اظهار کرد: افزایش تجلی فریبنده‌های امروز و خصوصیت سرعت در دنیای جدید را از چالش‌های تربیتی است که دسترسی به گناه را آسان‌تر نموده است.

وی همچنین مشکل عدم جدیت دانشجویان در تحصیل را نداشتن چشم‌انداز روشن از آینده خود و نیز نوع رابطه استاد با شاگرد بیان کرد.

captcha