تحقق سبک زندگی دینی با تأمل در ابعاد زندگی حضرت زهرا(س)
کد خبر: 1389706
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن عنوان کرد:

تحقق سبک زندگی دینی با تأمل در ابعاد زندگی حضرت زهرا(س)

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: حجت‌‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع سیمای فاطمه(س) گفت: سر توحید، راز نماز، روزه و جهاد از جمله مباحثی است که در خطبه فدکیه نهفته است و باید با تأمل در این زندگی حضرت زهرا(س)، مایه‌های گران‌بهای آن را استخراج و برای سبک زندگی به کار بندیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، برنامه درس‌هایی از قرآن با محوریت «سیمای فاطمه زهرا(س)» با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، پنجشنبه 14 فروردین‌ماه با عناوین فاطمه زهرا(س)، کوثر الهی، جایگاه حضرت زهرا در ماجرای مباهله، عصمت حضرت زهرا(س)، نزول آیه تطهیر در شأن اهل‌بیت(ع)، حفظ و گسترش نام‌های فاطمه و زهرا در جامعه، نقش فرزند در استحکام خانواده، سخنرانی حضرت زهرا(س) در مسجد النّبی(ص) و افتخار امام‌ حسین و امام‌ مهدی(ع) به حضرت زهرا(س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام قرائتی در ابتدای سخنان خود، در رابطه با حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه گفت: دو فاطمیه داریم که البته شب شهادت نیست اما به دلیل اینکه در ایام فاطمیه قرار داشتیم، بنده مقداری راجع به زن و حقوق زن و مقام زن صحبت می‌کنم.

وی در ادامه با یادآوری نکاتی در رابطه با جلسه پیش سخنرانی خود گفت: در جلسه‌ قبل گفتم، قرآن می‌گوید؛ زن از اولوالالباب است. چون درباره‌ اولوالالباب می‌گوید، «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏»، (آل‌عمران/195)؛ تمام کمالاتی که برای مرد هست، برای زن هم هست که در سوره‌ احزاب به این موارد نیز اشاره شده است، گفتم، معنای عفاف و حجاب بی‌سوادی و املی نیست، در خانه بنشینیم، لازم شد بیرون می‌رویم اما تبرّج نمی‌کنیم ولی باید دانشمند شویم.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: کمالات ویژه‌ منحصر به فرد راجع به حضرت زهرا(س) بیان شد. دختر نبوت، مادر امامت، همسر ولایت، دختر معصوم، همسر معصوم، مادر معصوم، منحصر به فرد است. اول شهید ولایت منحصر به فرد است.

فاطمه زهرا(س)، کوثر الهی

وی ادامه داد: نکات دیگری می‌خواهم برای شما در رابطه با این بانوی بزرگوار بیان کنم؛ یکی از نکاتی که هست اینکه خداوند، به زهرا فرموده است، کوثر! آیه‌ای که همه ایرانی‌ها حفظ هستید. همین الآن هرکسی پای تلویزیون این را می‌شنود،(و یا می‌خواند) این سوره را بخواند. زیر یک دقیقه یک سوره، ثوابش را به حضرت زهرا(س) هدیه کنیم. «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم، ِ‏إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ، فَصَلّ‏ِ لِرَبِّکَ وَ انحَْرْ، إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ»ُ.(کوثر/1-3)

وی در ادامه در تفسیر سوره کوثر گفت: پدر عمروعاص که مرد خبیثی بود، به پیغمبر گفت: ابتر! ابتر یعنی بی‌عقبه. چون پسر را در جاهلیت عقبه می‌دانستند و دختر را حساب نمی‌کردند. اگر کسی دختر داشت، انگار بچه ندارد. پیغمبر(ص) پسر نداشت. البته پسرهایی داشت، کوچک بودند از دنیا رفتند. پیغمبر(ص) بی پسر نبود. منتهی بچه‌هایش از دنیا رفتند. آنچه از حضرت ماند دختر بود، گفتند، پیغمبر(ص) پسر ندارد. بنابراین ابتر و بی‌عقبه است. خدا گفت، به تو می‌گویند: «ابتر هستی». «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَُ» او خودش ابتر است. او خودش با داشتن پسران زیاد، نامش محو می‌شود و تو با همین یک دختر ماندگار می‌شوی.

وی ادامه داد: در علمای اهل سنت فخر رازی می‌گوید، از مصادیق کوثر زهرا(س) است. کوثر یعنی زیاد مبارک. شن‌های بیابان هم زیاد است اما هر زیادی کوثر نیست. خیلی‌ها پول دارند، سال می‌آید و می‌رود یک گرسنه را سیر نمی‌کنند. اتاق دارد، قالی‌های ابریشمی چند میلیونی در آن افتاده است. یک گنجشک روی آن سیر نمی‌شود. آدم‌هایی هم هستند در اتاقشان موکت افتاده است، هر روز و هر شبانه روز افراد گرسنه روی همان موکت سیر می‌شوند. گاهی یک قلم ارزان است، یک نامه‌های علمی نوشته می‌شود، گاهی خودنویس گران است، یک کلمه حرف حسابی نوشته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: کوثر یعنی زیادی که برکت دارد. ما به تو خیر زیاد دادیم. بعد فخر رازی می‌گوید، چه خیری از فاطمه(س) بالاتر؟ فاطمه‌ای که مادر حسن(ع) شد، مادر حسین(ع) شد، مادربزرگ امام رضا(ع) و امام جواد(ع) شد. اصلاً می‌شود کوثر از این بالاتر؟ فاطمه(س) کوثر است.

جایگاه حضرت زهرا(س) در ماجرای مباهله

وی با اشاره به حضور حضرت زهرا(س) در ماجرای مباهله ادامه داد: در قرآن چند راه استدلال وجود دارد؛ می‌گوید، «ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَة» (نحل/125) اول راه گفت‌وگو با دیگران حکمت است. شعار ندهیم، موج نیاندازیم، سم‌پاشی و شایعه‌سازی هم نکنیم. بعد از آن موعظه‌ حسنه، مجادله، یک راه هم گذاشته، آخرین راه نفرین است. ما به شما نفرین می‌کنیم، شما هم به ما نفرین کنید، هر نفرینی گیرا شد، معلوم می‌شود آن صاحب نفس آدم درستی است، چون نفرینش گیرا شده است.

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: برای دعوت مسیحی‌ها از راه استدلال و موعظه، همه‌ این مراحل تمام شد، آخر سر پیامبر(ص) گفت، شما نفرین کنید. خدایا اگر مسیحی‌ها حق هستند، ما را بکش. اگر ما حق هستیم مسیحی‌ها را بکش. مباهله! بنا شد که مباهله کنند. فردا پیغمبر(ص9 برای نفرین کردن آمد. دیدند چهار نفر را با خودش آورده است. خودش، امیرالمؤمنین(ع)، فاطمه‌ زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع).

وی ادامه داد: یک گروه پنج نفری برای نفرین آمدند. مسیحی‌ها پنج نفر را که دیدند به رهبرشان گفتند، اینها با پنج نفر آمدند. ما جمعیت انبوه هستیم. گفت، چون پنج نفر هستند و با زن و بچه آمده است، پیداست که خیلی به کارش معتقد هستند. آدم وقتی می‌گوید، خدایا زن و بچه‌ مرا بکش، پیداست به راهش اطمینان دارد. مسیحی‌ها گفتند نه نفرین نکنید. اگر اینها نفرین کنند کل مسیحی‌ها از بین می‌روند. نفرین نکنید. فاطمه(س) کیست؟ فاطمه کسی است که  دعای پیغمبر(ص) همراه با آمین فاطمه(س) یک گروه زیادی را از بین می‌برد.

عصمت حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه در رابطه با دیگر ویژگی‌های حضرت زهرا(س) گفت: سوم اینکه عصمت او قطعی است. یک آیه داریم قرآن می‌گوید که: «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (احزاب/33)، «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ» خدا اراده کرده که «لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ»؛ «إِنَّما» فقط، «یُریدُ» اراده کرده، «یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ»، «ذَهَبَ» ببرد «لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ» رجس یعنی پلیدی. خدا اراده کرده پلیدی را از شما اهل‌بیت(ع) ببرد. «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ» بعد فرمود: «وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً». «إِنَّما» فقط، «یُریدُ» اراده. خدا اراده کرده هیچ‌کس گناه نکند. اراده‌ خدا یعنی خواست خدا. خواست خدا این است که همه پاک باشیم.

وی ادامه داد: پیداست این یک خواست ویژه است، در غیر این صورت مگر خداوند دوست ندارد همه پاک باشند؟ چرا، پس چرا می‌گوید، «إِنَّما» فقط، یعنی می‌خواهد بگوید، این «إِنَّما» کلمه‌ «إِنَّما» یعنی فقط، فقط اراده‌ خدا این است که اینها خط ویژه بروند. مثل آمبولانس که در خیابان خط ویژه می‌رود. ماشین‌های آتش نشانی در خیابان خط ویژه می‌رود، یعنی من یک اراده‌ خاصی نسبت به اهل‌بیت(ع) دارم وگرنه اراده‌ عام که خداوند اراده کرده به طور عمومی همه مردم خوب باشند اما اینها یک شرایط خاصی دارند، «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً».

نزول آیه تطهیر در شأن اهل‌بیت(ع)

این مفسر قرآن اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) چه کسانی هستند؟ یک روز پیغمبر(ص) یک عبای سیاهی داشت روی سر حسن و حسین و فاطمه، خودش و امیرالمؤمنین انداخت. افراد دیگر خواستند زیر عبا بیایند فرمود، نه، شما نیایید. بعد گفت: «هولاء اهل بیتی» اهل بیت من همین پنج نفری هستند که زیر عبایند. آیه نازل شد، «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاة» (طه/132) پیغمبر اهلت را به نماز دعوت کن. «وَ أْمُرْ» امر کن. «أَهْلَکَ» یعنی اهل بیت. اهل خانه، اهل خانه را به نماز دستور بده. چند وقت پیغمبر(ص) صبح‌ها پشت خانه‌ حضرت زهرا می‌آمد و می‌گفت: «الصَّلاة»،«الصَّلاة»! یعنی مردم بدانید آن آیه‌ای که می‌گوید: اهل بیت را به نماز سفارش کن. اهل بیت من آنهایی هستند که در این خانه هستند. اصلاً پشت در خانه‌ حضرت زهرا(س) می‌آمد و می‌گفت: «السلام علیکم یا اهل‌بیت النبوة» خود پیغمبر(ص) به اعضای خانواده‌ فاطمه سلام می‌دهد. اهل‌بیت(ع) اینها هستند. دیگران نیستند. «وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً».

وی ادامه داد: رجس یعنی چه؟ رجس یعنی پلیدی. پلیدی مادی و معنوی است. قرآن می‌گوید، اینها که منحرف هستند، «فَزادَتْهُمْ رِجْسا» (توبه/125) یعنی هی رجسشان زیاد می‌شود. یعنی متکبر است، تکبرش بیشتر می‌شود. لجباز است، لجبازی‌اش بیشتر می‌شود. یعنی در قرآن پلیدی را هم به پلیدی مادی گفتند که کثیف است، هم به پلیدی معنوی. متکبر است. لجباز است. خدا اراده کرده که همه رقم پلیدی‌ها را از شما اهل‌بیت(ع) ببرد. «وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً». حالا یک نکته‌ لطیف بگویم. «وَ یُطَهِّرَکُمْ» یعنی تطهیر کند. مگر اینها قبلاً آلوده بودند که تطهیر شوند. شما وقتی می‌گویی، من تطهیر کردم که این لباس کثیف شده، باشد «وَ یُطَهِّرَکُمْ» خدا خواسته شما را تطهیر کند، مگر اینها قبلاً گناهی داشتند که خدا می‌خواهد پاکشان کند؟ تطهیر معنایش این نیست که قبلاً آلودگی داشتند. چون در قرآن یک آیه داریم می‌گوید: حورالعین «وَ أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَة» (آل‌عمران/15) حورالعین تطهیر شدند. حورالعین که قبلاً آلودگی نداشتند. «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» (الرحمن/56) احدی با حورالعین تماس نگرفته است. یعنی معنای این که گفتیم حورالعین مطهر هستند، قبلاً یک کسی با حورالعین تماسی داشته است. یکبار دیگر بگویم.

وی در ادامه تصریح کرد: من دوست دارم حرف که می‌زنم یک بچه‌ ده ساله هم بفهمد. اگر استاد دانشگاه است یا یک بچه‌ ده ساله هردو می‌خواهم با هم بفهمند. حالا بزرگ‌ها که متوجه شدند. یکبار دیگر می‌گویم برای کوچکترها. بعضی‌ها می‌گویند: «وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» خدا اهل بیت را پاک کرد. اینکه می‌گوید: خدا اهل‌بیت(ع) را پاک کرد، معلوم می‌شود، اهل‌بیت(ع) قبلاً یک گناهی هم داشتند. می‌گوییم: نه! معنای تطهیر این نیست که قبلاً گناه داشته باشند. دلیل؟ دلیل اینکه خداوند در همین قرآن به حورالعین می‌گوید: «وَ أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَة» همان تطهیر را برای حورالعین گفته است. این حورالعین مطهر هستند. مطهر هستند، چون آیه‌ دیگر می‌گوید، «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» نه انسی با این حورالعین تماس گرفته، نه جنی. پس می‌شود مطهر به کسی گفت که هیچ آلودگی نداشته باشد.

حفظ و گسترش نام‌های فاطمه و زهرا در جامعه

حجت‌الاسلام قرائتی اظهار کرد: در همه‌ خانه‌ها نام فاطمه باشد. این را من مکرر گفتم. بگذارید ما یک رابطه با اهل‌بیت داشته باشیم. فاطمه در همه خانه‌ها باشد. زهرا باشد. ما مرحوم پدرمان، اسم خواهران ما را فاطمه و زهرا گذاشت. خود بنده هم اسم دخترانم را فاطمه و زهرا گذاشتم. چون معاویه گفت، کسی اسم علی روی بچه‌اش نگذارد. امام حسین(ع) فرمود، حالا که معاویه می‌گوید، اسم علی نگذارید، من همه بچه‌هایم را علی می‌گذارم. علی اکبر در کربلا شهید شد. علی اوسط، امام زین العابدین(ع)، علی اصغر که آن هم در کربلا شهید شد. یعنی وقتی دیدید دشمن حساس است، ما هم باید حساسیت نشان بدهیم. دشمن روی چه حساس است.

وی ادامه داد: علت اینکه ما برای امام سه تا صلوات می‌فرستیم به همین دلیل است، نمی‌خواهیم بگوییم امام از پیغمبر(ص) بالاتر است، هیچ‌کس نگفته است، در ذهنمان هم نیست. ولی چون شاه گفت: اسم خمینی(ره) را کسی نبرد، ما گفتیم: شاه می‌گوید، خمینی نه، خمینی «اللهم صل علی محمد و آل محمد»،«اللهم صل علی محمد و آل محمد»،«اللهم صل علی محمد و آل محمد»، این سه صلوات یعنی به کوری چشم شاه!

وی تأکید کرد: امام زین‌العابدین(ع) پسری داشت به نام زید که شهید شد. زید هم پسری به نام یحیی داشت، او هم شهید شد. تمام زن‌های خراسان گفتند: به کوری چشم دشمنان اهل‌بیت(ع) که هم امام سجاد را کشتند، هم پدرش امام حسین را، هم پسرش زید را، هم یحیی را، به کوری چشم اینها که می‌خواهند نسل اهل بیت را از بین ببرند، امسال زن‌های خراسان هرکس پسر زایید اسمش را یحیی می‌گذاریم. یکسال هرکس پسری به دنیا آورد یحیی گذاشتند. یعنی وقتی دیدیم یک کسی حساس است ما باید حسا‌س‌تر باشیم.

نقش فرزند در استحکام خانواده

وی در رابطه با نقش فرزند در استحکام خانواده گفت: خیلی‌ها بعد از ازدواج می‌گویند، حالا یک چند سالی بچه‌دار نشویم. این فکر غلط است. این فکر شرک است، خوشی را از نداشتن بچه می‌خواهید. اتفاقاً از عوامل بقای خانواده و تحکیم خانواده بچه است. دختر و پسری که چند سال زندگی می‌کنند بچه‌دار نمی‌شوند تا قهر کردند، می‌گویند، بیا از هم جدا شویم. یکی دیگر! اما اگر بچه داشته باشند، این بچه مثل گچی که آجرها را نگه می‌دارد، به خاطر بچه اینها از هم جدا نمی‌شوند. بچه ایام فراغت را پر می‌کند. بچه مدیریت مادر را تقویت می‌کند.

مادر بودن عامل افزایش مدیریت زن در خانواده

وی ادامه داد: مادری که بچه ندارد، مدیریت ندارد. مربی‌گری، اصلاً می‌دانید مدیر را در دانشگاه‌ها چه می‌گویند؟ می‌گویند: مدیر این است که نظارت داشته باشد. برنامه‌ریزی داشته باشد، کنترل کند، تشویق کند و از این اصطلاحات. تمام اینها اتوماتیک در مادر است. یعنی کسی که مادر شد نظارت می‌کند، نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام قرائتی تأکید کرد: اگر پدری پسر داشته باشد، وقتی می‌خواهد خانه بخرد، می‌گوید؛ تیر آهنی محکم است. می‌گویند: چطور؟ می‌گوید: چون من پسر جوان دارم می‌خواهم ببینم می‌توانم روی این خانه، دو تا اتاق بسازم. یعنی وقتی آدم پسر دارد، در تهیه مسکن فکر داماد شدن پسرش هم هست. تمام این کمالات در بچه‌دار شدن است و بسیار اشتباه می‌کنند، آنهایی که می‌گویند، می‌خواهیم خوش باشیم و بچه‌دار نشویم. آنوقت چه می‌کنند؟ خوشی‌شان را با بستنی و پارک و پیتزا و پرسه زدن در خیابان و... تأمین می‌کنند؛ اصلاً اینها نفهمیدند که خوشی چه هست؟ بو کردن بچه لذتی دارد که همه پیتزاها و شیرینی دانمارکی و نمی‌دانم بستنی و طلا و لباس ندارد. عرض کردم مثل آدمی که یک گل طبیعی دارد دور می‌اندازد، بعد هی گل کاغذی می‌بوید. هروقت عکس خروس، کار خروس را کرد، عکس طاووس، کار طاووس را کرد، پیتزا و بستنی هم کار بچه را خواهد کرد؛ اشتباه می‌کنید.

وی تصریح کرد: خیلی به من اصرار کردند که یک شب در تلویزیون بگویم: اولاد کمتر بهتر است، گفتم، من نمی‌گویم، چون من معلم قرآن هستم، این قرآن خیلی تا به حال به من کمک کرده است. گفتم؛ قرآن می‌گوید: «إِذْ کُنْتُمْ قَلیلاً» شما کم بودید، «فَکَثَّرَکُم‏» (اعراف/86) عدد شما را کثیر کردیم. این آیه را چه کنیم؟ مسلمان‌ها کم بودید، آمار شما را بالا بردیم. از این آیه معلوم می‌شود هرچه آمار مسلمان‌ها بیشتر باشد، بهتر است. در دعا هم داریم خدایا به تو پناه می‌برم. «وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا» (فقیه/ج1/ص487) عدد ما کم است. پیداست عدد کم ضعفی است که امام دعا می‌کند خدایا چه کنیم که عدد ما کم است؟ عدد کم ضعف است، آمار زیاد، می‌گوید: آخر چه می‌دهند بخورند. خوردن را یک فکر دیگر بکنید. بسیاری از این حرف‌هایی که در کتاب‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است حذف شود، یک علم کاربردی تزریق شود. یک علمی که وقتی این دانشجو بیرون می‌آید، کاربردی باشد.

لزوم فرهنگسازی در مدارس و دانشگاه‌ها

وی تصریح کرد: ما یک جاهایی آب را از سرچشمه رها کردیم. بعد با بیل می‌رویم که جمعش کنیم. آن سرچشمه را باید درست کرد. دانشگاه‌های ما و دبیرستانی‌های ما و دختر و پسرهای ما باید آموزش‌هایشان، آموزش‌هایی باشد که این آخرش خروجی‌اش یک هنری هم درونش باشد. کاردستی ما کاری باشد که بالاخره خروجی‌اش یک چیز تولیدی باشد. عربی ما یک عربی باشد که آخرش بتواند دیپلم دانشگاهی ما قرآن بخواند. اما اگر در کتاب دبیرستان، در کتاب عربی نوشتیم «العصفور طار» عصفور یعنی گنجشک، طار یعنی پرید. گنجشک پرید. خوب این عربی آخرش قرآن‌خوان نمی‌شویم. این قرآن خوان نمی‌شود.

حجت‌الاسلام قرائتی یادآور شد: بسیاری از کارهای ما، مثلاً یک کارهایی می‌کند که اصلاً نژاد دختر تا آخر عمرش نیازی به این ندارد. نژاد پسر به این نیاز ندارد. باید در برنامه‌های دانشگاهی و آموزش و پرورشی، باید آنجا فکر کرد.

وی ادامه داد: فاطمه زهرا(س) نزد پیغمبر(ص) رفت، یک چیزی شنید و گریه کرد. ظاهراً پیامبر(ص) گفت که من دارم می‌روم و آخر عمر من است. بعد یک چیز گفت و خندید. گفتند: گریه چه بود؟ خنده چه بود؟ گفت: گریه‌ام این است که پدرم گفت: می‌روم. حالا یادم نیست جمله‌اش چیست. ولی خنده‌ام برای این بود که گفت: اول کسی که به من ملحق می‌شود تو هستی. ببین یک دختر جوان، یک دختر هجده ساله می‌خندد که شهید می‌شود یا از دنیا می‌رود. این یعنی چه؟ یعنی ایمانش به معاد، ایمانش به اینکه به خدا ملحق شود، به پدرش ملحق شود چقدر زیاد است.

سخنرانی حضرت زهرا(س) در مسجد النّبی

این مفسر قرآن افزود: فاطمه زهرا(س) یک سخنرانی دارد، اسرار دین را گفت. می‌گوید: سر توحید، راز نماز، راز روزه و راز جهاد چیست؟ یک سخنرانی فاطمه زهرا(س) در مسجد برای دفاع از حق امیرالمؤمنین(ع) کرده است. پارچه‌ای دور سرش پیچید، در مسجد پیغمبر(ص) آمد و فرمود: «و اعلموا» یعنی بدانید. «اَنّی فاطمه» بدانید من فاطمه زهرا(س) هستم. ببینید می‌خواهم چه بگویم. یکی از علما این خطبه فاطمه زهرا(س) را توضیح داده و شرح کرده یازده جلد کتاب شده است. هر جلدی تقریباً هشتصد صفحه، اینقدر این سخنرانی مایه داشته است.

افتخار امام حسین و امام مهدی(عج) به حضرت زهرا(س)

وی ادامه داد: امام حسین(ع) روز عاشورا فرمود، به من می‌گویید، بله بگویم؟ بالاترین تحریم اقتصادی در تاریخ روی کره‌ زمین کربلا بود. یعنی دیگر آب برای علی اصغر هم نبود. دیگر از این بالاتر! حالا ما در تحریم اقتصادی می‌نشینیم بحث پسته می‌کنیم. بحث ماشین می‌کنیم. گوشت قرمز و گوشت مرغ و الآن تحریم‌مان در این حد است. حالا هرچه دست خودمان نباشد. خیلی‌هایش دست خودمان است. تحریم ما این است که مثلاً حالا قطعات هواپیما نمی‌آید. بابا آب برای علی اصغر نبود آن هم کنار رودخانه فرات. تحریم اقتصادی این است. اما امام حسین(ع) به یزید بله گفت یا نگفت؟ نگفت. بعد امام حسین(ع) گفت: می‌دانید من که هستم؟ مادرم زهراست. یعنی شیر زهرا را خوردم که زیر بار زور نمی‌روم. زیر سم اسب می‌روم، زیر بار زور نمی‌روم. مادرم زهراست. زهرا این است. ایام فاطمیه بحث را می‌بینید. زهرا این است.

وی تأکید کرد: یک چیزی هم برایتان بگویم. حضرت مهدی(عج) فرمود، دختر رسول‌الله(ص) الگوی من است. یعنی جده‌ام زهرا(س)! همه‌ انبیا منتظر پیغمبر(ص) ما بودند، پیغمبر(ص) ما منتظر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است. قله‌ هستی حضرت مهدی(عج) است. حضرت مهدی(عج) فرمود: الگوی من زهرا(س) است. «و لی فی ابنة رسول الله اسوة» من از دختر پیغمبر(س) الگو می‌گیرم. خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: در قرآن یک آیه داریم؛ «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً» (احزاب/41) آیه قرآن است. ذکر خدا را زیاد بگویید. امام فرمود، زیاد ذکر خدا این است که 34 بار الله‌اکبر بگویید. بعد از نماز، 33 بار الحمدلله، 33 بار سبحان‌الله. این مصداق ذکر کثیر است. و امام فرمود، در رساله‌ مراجع هم آمده که تسبیحات حضرت زهرا(س) ثواب هزار رکعت نماز مستحبی دارد.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: اصلاً زهرا(س) یک چیز دیگر است، وقتی خدا می‌خواست به پیغمبر(ص) زهرا(س) را بدهد، فرمود، چهل شب نزد خدیجه نباش. بعد یک غذای ویژه‌ای برای پیغمبر(ص) آمد، فرمود: از این غذا بخور. زهرا(س) باید از این غذا درست شود. گاهی که پیغمبر(ص) فاطمه را بو می‌کرد، گفتند، یا رسول‌الله(ص) شما پدر هستی. خوب نیست اینقدر دست دختر را اینقدر بو می‌کنی. گفت: آخر من می‌دانم این از چه میوه‌ای است. این بوی بهشت دارد.  این یعنی چه؟ پیامش چیست؟ سبک زندگی. یعنی اگر می‌خواهید بچه‌تان خوب شود، اگر می‌خواهید بچه‌تان خوب شود باید غذایتان حلال باشد.

وی ادامه داد: قرآن درباره‌ دریا می‌گوید، دو تا دریا کنار هم هستند، «لا یَبْغِیانِ» (الرحمن/20) بعد می‌گوید: «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ» (الرحمن/22) دو تا دریا کنار هم است. «بغی» با غین یعنی تجاوز. «بقی» با قاف یعنی باقی باشد، ماندگار. می‌گوید، دو تا دریا کنار هم هست. این یکی یک جور آب دارد، این یک جور. دو تا دریا، دو تا آب کنار هم است. «لا یَبْغِیانِ» این دو آب به هم تجاوز نمی‌کنند، بعد می‌گوید: این دو آب، «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ». یعنی اگر زن و شوهر دو تا دریا بودند. «لا یَبْغِیانِ» به هم تجاوز، به هم نیش نزدند و بداخلاقی نکردند، اگر در خانه صفا بود، «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ» بچه‌هایشان لؤلؤ و مرجان می‌شوند.

حجت‌الاسلام قرائتی یادآور شد: این سبک زندگی است. یعنی اگر می‌خواهید بچه‌تان خوب شود، در خانه زن و شوهرها با هم دعوا نکنید. اگر گله‌ای هم دارید روبروی دختر و پسر، همسر را نکوهش نکنید. این زندگی است. این پول است. چنین کردی، چنین کردی، چنین کردی. گِله‌ داری مخفیانه بگو.

این مفسر قرآن در پایان سخنان خود یادآور شد: اگر دختر و پسر ببینند که پدر و مادرشان با هم درگیر هستند و به هم نیش می‌زنند، دیگر این دختر و پسر لؤلؤ و مرجان نمی‌شود و فساد را از خانه یاد می‌گیرد. الله اکبر! چه قرآنی داریم. «لا یَبْغِیانِ» اگر دو تا دریا به هم تجاوز نکنند، «یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ». ما گاهی وقت‌ها به خاطر نیش‌هایی که پدر و مادرها می‌زنند، اصلاً بچه‌ها هم فاسد می‌شوند.

captcha