استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی جهت معرفی صنایع دستی قرآنی
کد خبر: 1413874
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
کیخا تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی جهت معرفی صنایع دستی قرآنی

گروه هنر: معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: هرچند هم‌اکنون جشنواره‌ بین‌المللی با موضوعیت صنایع دستی قرآنی هرساله در کشور برگزار می‌شود اما لازم است برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های وسایل ارتباط جمعی جهت معرفی صنایع دستی قرآنی تلاش بیشتری صورت گیرد.

محمد کیخا، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گلستان، گفت: صنایع دستی قرآنی نیاز به توجه ویژه‌ایی دارند.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: هنرمندان زمانی که روح زندگی را به اثر خود می‌بخشند و معانی حقیقی قرآن را با آن عجین می‌سازند، در اصل افقی فرا روی خویش می‌گشایند.
به گفته وی قرآن به عنوان مهمترین معجزه‌ای که در نزد بشر به امانت سپرده شده دارای اثرات و برکات بسیاری است که رشد و ایجاد صنایع دستی قرآنی از آن جمله‌اند که هنرمندان و صنعتگران این رشته‌ها طی قرن‌ها در جهان اسلام به حوزه قرآنی خدمات شایان توجه‌ای ارائه داده‌اند.
کیخا هم‌چنین خاطرنشان کرد: جلوه‌های موضوعات قرآنی در پنج محور صنایع دستی چوبی شامل منبت، معرق، معرق‌منبت، مشبک، خاتم‌- صنایع مستظرفه شامل تذهیب، نگارگری ایرانی، نقاشی گل و مرغ، - صنایع دستی فلزی شامل قلم‌زنی، مشبک فلز- صنایع دستی داری شامل فرش، تابلوفرش- صنایع دستی سرامیکی شامل کاشی هفت‌رنگ، و معرق تقسیم‌بندی می‌شود. البته بعدها رشته‌های صنایع دستی دیگری نظیر صحافی نیز به این تقسیم‌بندی‌ها اضافه شده است.
وی ادامه داد: هرچند هم‌اکنون جشنواره‌ایی بین‌المللی با موضوعیت صنایع دستی قرآنی هرساله در کشور برگزار می‌شود اما در عصر ارتباطات لازم است در زمینه معرفی این جشنواره و بهره‌برداری از پتانسیل‌های وسایل ارتباط جمعی جهت معرفی صنایع دستی قرآنی تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی یادآور شد: ایران به واقع قطب تولید و صادرات صنایع دستی قرآنی است و مسلمانان بسیاری در اقصی نقاط دنیا از این محصولات استفاده می‌کنند.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان اعلام کرد: در سال 93 همایشی با موضوع راه‌های بسط و توسعه رشته‌های صنایع دستی قرآنی در استان گلستان برگزار می‌شود.

captcha