مدرک‌گرایی برای حوزه آفت است
کد خبر: 1415486
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
آیت‌الله مسعودی خمینی:

مدرک‌گرایی برای حوزه آفت است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مدرک‌گرایی برای حوزه آفت است و به همین دلیل معتقدم وحدت حوزه و دانشگاه به معنای گرفتن مدرک دانشگاهی برای حوزویان نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی 18 خرداد در دیدار جمعی از مسؤلان حوزه علمیه خواهران با اشاره به وضعیت نامطلوب حوزه علمیه قبل از انقلاب، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب، علما گفتند باید وضعیت حوزه‌های علمیه اصلاح شود، از جمله این علما، آیت‌الله شرعی بود که در انقلاب هیچ کس مانند او بی‌قرار نبود و صبح و شب برای انقلاب می‌کوشید.
آیت‌الله مسعودی خمینی ضمن ارائه توصیه‌هایی در امور حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در حوزه، طلبه خواهر یا برادر نباید به دنبال مدرک باشد. باید مسائل را تحمل و خود را تربیت کند.
وی با اشاره به مخالفت ابتدایی خود با ایجاد مدارک در حوزه‌های علمیه، افزود: از ابتدا با این مسئله مخالف بودیم و معتقد بودیم این دانشگاه است که باید مدرک خود را از حوزه بگیرد و نه اینکه حوزه مدرک خود را از دانشگاه بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ وحدت حوزه و دانشگاه به معنای آن نیست که حوزه مدرکی معادل مدرک دانشگاه به طلاب اعطا کند. ما از ابتدا با این امر مخالف بودیم، اما اکنون که این گونه شده است باید به طلبه بگوییم که در اندیشه لیسانس گرفتن نباشد و بداند که با تحصیل در حوزه، قوای نفسانی تحت امر او در آمده است.
وی گفت: تکلیف ما در حوزه‌های علمیه خواهران توجه به کیفیت است. باید رفتار تمام کارکنان حوزه‌های علمیه خواهران برای طلبه سرمشق باشد.
آیت‌الله مسعودی خمینی اظهار داشت: باید به گونه‌ای در اخلاق، گفتار و رفتار با طلبه خواهر رفتار کرد که به خانه، شوهر و تربیت فرزند علاقه پیدا کند.
وی مدت ضروری برای تحصیل بانوان در حوزه را متناسب با زمان توانمند شدن آنان به منظور راهنمایی خود و دیگران دانست و افزود: خواهر طلبه باید بداند که پس از تحصیل در حوزه در پی شوهرداری و تربیت فرزند باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر امروز ما ده‌ها هزار طلبه خواهر داریم باید به همین تعداد خانه از وجود آنان بهره‌مند شود و فرزندان صالح آنان تحویل جامعه گردد.
وی با مقایسه تعداد طلاب خواهر با قبل از انقلاب، ادامه داد: امروز کمیت طلاب خواهر مناسب است و باید به دنبال کیفیت آنها باشیم.

همچنین در این دیدار، حجت‌الاسلام محسن محدث، مدیر آمار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در طول 17 سال فعالیت خود، گفت: امروز 345 واحد آموزشی حوزوی خواهران در مقطع سطح دو و 48 واحد آموزشی در مقطع سطح سه مشغول به فعالیت هستند و این آمار صرف نظر از مدارس علمیه خواهران فعال در مجموعه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان است.
وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی یادآور شد: این مرکز تاکنون اقدام به تربیت حدود 410 داور مسابقات قرآنی، 400 مربی فن خطابه، هزار و 285 مربی تدبر در قرآن، 600 مربی نقد فرقه‌ها و 500 مربی اخلاق کرده است.
وی تعداد اساتید مدارس علمیه خواهران را در سطح دو، 4هزار و 956 نفر و در سطح سه 672 نفر دانست و گفت: 78 درصد اساتید را بانوان و 22 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند که آقایان به دلیل کمبود اساتید خواهر در مقاطع تحصیلی بالاتر به کار گرفته شده‌اند.
حجت‌الاسلام محدث تعداد تحقیقات پایانی دفاع‌شده در حوزه‌های علمیه خواهران را 14هزار و 124 مورد ذکر کرد و گفت: این تحقیقات پایانی در پایان مقطع تحصیلی سطح دو (کارشناسی) ارائه شده‌اند. تعداد پایان‌نامه‌های دفاع‌شده در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) نیز 569 مورد است.

captcha