بانک‌ها با تعویق عمدی دریافت مطالبات، به‌دنبال اخذ جرایم سنگین دیرکرد هستند
کد خبر: 1417721
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک‌ها با تعویق عمدی دریافت مطالبات، به‌دنبال اخذ جرایم سنگین دیرکرد هستند

گروه اقتصاد: به گفته حجت‌الاسلام بیگی، متأسفانه بانک‌های کشور با به تعویق انداختن عمدی دریافت مطالبات و اخذ جریمه دیرکرد سنگین از گیرندگان تسهیلات اقتصاد کشور را به بازی گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله بیگی‌ئیلانلو، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره اخد جریمه دیرکرد از جانب بانک مرکزی و اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر شبهه ربا نداشتن آئین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های این بانک اظهار کرد: باید پذیرفت در حال حاضر نظام بانکی کشور عملکرد مطلوبی در اقتصاد کشور ندارد و این موضوع، برخی مشکلات اقتصادی از جمله کاهش بهره‌وری را به همراه داشته است و در پاسخ به این سخنان باید گفت مگر این جریمه دیرکرد را چه کسی می‌گیرد؟ و پاسخ آن هم روشن است چون این جریمه را بانک‌ها می‌گیرند و در اینجا نه مجلس، نه قوه قضائیه و نه دولت مقصر نیستند؛ بلکه خود بانک، مقصر اصلی است که چنین عملی را انجام می‌دهد..

نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گفتن این سخنان برای این است که توپ را به زمین دیگران بیندازند. بانک‌ها باید به هوش باشند و بیشتر از این اقتصاد کشور را به بازی نگیرند؛ چون بیشترین تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد ناشی از عملکرد همین بانک‌ها است.

وی افزود: بانک‌ها باید سازوکاری طراحی کنند که به موقع معوقات و اقساط وام خود را پس بگیرند و نیازی نیست که اجازه دهند این پول متورم شده و سپس جریمه تأخیر آن را دریافت کنند. بسیاری از بانک‌ها، دریافت مطالبات خود را به تعویق می‌اندازند و تذکر هم نمی‌دهند تا چند سال بعد چندین برابر آن پول را دریافت کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در یک نظام قرآنی و اسلامی نباید برنامه‌های بانک با برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی منافات داشته باشد اظهار کرد: تمامی مسئولان، به خصوص وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی با پایان دادن به اخذ جریمه دیرکرد، فعالیت‌های نظام بانکی کشور را سالم کنند.

captcha