شماره هفتم فصلنامه «گفتمان وحی» منتشر شد
کد خبر: 1424971
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳

شماره هفتم فصلنامه «گفتمان وحی» منتشر شد

گروه حوزه‌های علمیه: هفتمین شماره از فصلنامه قرآنی «گفتمان وحی» از سوی مجتمع آموزش عالی فقه منتشر شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین امینی، مسئول انجمن علوم قرآن مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: این نشریه به صورت فصلنامه در دو نوبت در یکسال منتشر می‌شود و در صورت بروز مشکلات مالی حداقل یک بار در سال انتشار می‌یابد.

وی با بیان اینکه انجمن علمی تخصصی علوم قرآن مجتمع آموزش عالی فقه، صاحب امتیاز این نشریه است، اظهار کرد: عبدالقیوم محمودی، مدیرمسؤل این نشریه و جمعی از محققان قرآنی مجتمع در تدوین مقالات این نشریه همکاری دارند.

امینی با اشاره به محتوای هفتمین شماره گفتمان وحی تصریح کرد: در این شماره، موضوعاتی مانند «بررسی کاربرد وحی در قرآن»، «بررسی وحی در اندیشه علامه طباطبایی(ره)، امام خمینی(ره) و سروش» و همچنین «ماهیت وحی در یهودیت» بررسی شده است.

مسؤل انجمن علوم قرآن مجتمع آموزش عالی فقه ادامه داد: «حروف مقطعه از دیدگاه مفسران»، «مبانی قرآنی حجیت خبر واحد»، «بررسی و نقد اتهام واهی بودن مصحف امیرالمومنین(ع)» و «امامت در قرآن» از دیگر موضوعاتی است که در این شماره از مجله مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

امینی افزود: این مقالات به ترتیب توسط آقایان محمد امینی، محمدداود مدفق، محمد رضایی، حبیب‌الله صالحی، محمدحسین حجتی ، اسدالله رضایی و محمدجواد صمیمی تدوین شده و در اختیار این مجله قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، در بخشی از مقاله ماهیت وحی در یهودیت آمده است: یهودیان معتقد به وحی زبانی هستند به این معنا که گفت‌وگوی خداوند با روسلانش مستقیم و زبانی بوده است و در ضمن ایشان بر این باورند که پیامبران یهود نسبت به دریافت وحی در موقعیت ممتازی نسبت به سایر پیامبران قرار دارند.

در ادامه می‌خوانیم: یهودیان وحی را به مکتوب و غیرمکتوب نیز تقسیم کرده‌اند. تورات که در زبان عبری به معنی قانون و شریعت است، به عنوان وحی مکتوب تلقی می‌شود.

captcha