سابقه 113 ساله تعزیه‌خوانی در شهرستان لنده
کد خبر: 1434255
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

سابقه 113 ساله تعزیه‌خوانی در شهرستان لنده

گروه هنر: شهرستان لنده از جمله شهرستان‌هایی است که با قدمت بالا در زمینه تعزیه با سابقه ۱۱۳ ساله به‌عنوان مرکز تعزیه بزرگ عاشورا کاملاً شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اسماعیل زارعی، رئیس نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده روز گذشته، پنجم مرداد در نشست صمیمی اهالی فرهنگ و هنر شهرستان لنده با اشاره به نقش فرهنگ در توسعه و پیشرفت کشور اظهار کرد: براساس خط و مشی و نقشه راهی که مقام عظمای ولایت برای همه ما ترسیم کرده‌اند، باید خوب دانست که فرهنگ یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه هر کشوری است.
وی افزود: فرهنگ زمینه‌ساز بسیاری از مسائل اجتماعی، عمرانی، زیربنایی و اقتصادی در جوامع پیشرفته و مدرن است، این شهرستان از جمله شهرستان‌هایی است که با قدمت بالا در زمینه تعزیه با سابقه 113 ساله در استان به‌عنوان مرکز تعزیه بزرگ عاشورا کاملاً شناخته شده است.
زارعی تأکید کرد: شهرستان لنده استعدادهای درخشان و موفقی در زمینه‌های قرآنی، فرهنگی، هنری، تئاتر، موسیقی سنتی، هنرهای نمایشی و صنایع دستی نسبت به بسیاری از شهرستان‌های استان که از امکانات و تجهیزات بهتری برخوردار هستند، پیشرو و موفق‌تر است.
وی با اشاره به نبود فضای مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح شهرستان بیان کرد: متأسفانه نبود سالن و مکان روباز مناسب جهت اجرای هنرهای نمایشی و تعزیه یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه هنرهای نمایشی و تعزیه در این شهرستان است.
رئیس نمایندگی ارشاد لنده ابراز امیدواری کرد با تکمیل و راه‌اندازی مجموعه فرهنگ سرای شهید طیب در پارک امید شهر لنده، بتوان بسیاری از مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را برای همیشه مرتفع ساخت.
زارعی عنوان کرد: برای تکمیل و جذب اعتبارات لازم برای این فرهنگ‌سرا نیازمند همکاری و پیگیری فرماندار شهرستان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر به‌واسطه تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی استکبار فشارهای اقتصادی زیادی به اقشار مختلف جامعه وارد شد، ادامه داد: اهالی فرهنگ و هنر نیز از این قائده مستثنی نبوده و تحت فشار قرار دارند و نیازمند حمایت و اعطای تسهیلات بانکی هستند.
رئیس نمایندگی ارشاد لنده گفت: توجه به مساجد و بحث توسعه فرهنی در مساجد با تجهیز کردن کانون‌های مساجد به رایانه با تمام متعلقات، میز مطالعه، قفسه کتاب، تامین سیستم‌های صوتی و صندلی از مهم‌ترین اقداماتی بود که در راستای فعالیت‌های فرهنگی در مساجد شهرستان لنده صورت گرفت.
یادآور می‌شود، این نشست صمیمی به صرف افطار و در منزل اسماعیل زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده برگزار شد.

captcha