از شعار تا عمل یک مؤسسه مالی و اعتباری در تقبیح ربا‌
کد خبر: 1435821
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
حامی مالی «مدینه» زیر ذره‌بین؛

از شعار تا عمل یک مؤسسه مالی و اعتباری در تقبیح ربا‌

گروه اقتصاد: رباخواری، پدیده‌ای است که در قرآن، از آن به عنوان جنگ با خدا و فرستاده وی تعبیر شده است اما متأسفانه امروزه در ایران، بسیاری از مؤسسات مالی و بانک‌ها با استفاده از اسامی مقدس و در پوشش بانکداری اسلامی اقدام به انجام این پدیده شوم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شیوع رباخواری در جامعه از دردهایی است که مردم را آزار می‌دهد و از جانب دین مبین اسلام، مورد نفی فراوان قرار گرفته و ربا‌دهنده و ربا‌گیرنده، هر دو از نظر اسلام  و قرآن به شدت محکوم و مردود هستند؛ چراکه شیوع رباخواری موجب بدبختی جامعه نیز می شود و به همین دلیل است که در قرآن از رباخواری به عنوان جنگ با خدا و فرستاده وی نام برده شده است.

تحریم ربا در آیات و روایات

خداوند در قرآن می‌فرماید: «الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَواْ لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِى یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَـنُ مِنَ الْمَسِّ ذَ لِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَواْ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَواْ فَمَن جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَى فَلَهُ و مَاسَلَفَ وَأَمْرُهُو إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِکَ أَصْحَـبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَــلِدُونَ * یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَواْ وَیُرْبِى الصَّدَقَـتِ وَاللَّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّار أَثِیم * إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتَوُاْ الزَّکَوةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ * یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الرِّبَواْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ * فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْب مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَ لِکُمْ لاَ تَظْـلِمُونَ وَلاَ تُظْـلَمُونَ؛ کسانى که ربا می‌خورند، (از گور) برنمی‌خیزند مگر مانند برخاستن کسى که شیطان بر اثر تماس‏، آشفته‏ سرش کرده است‏. این بدان سبب است که آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست‏.) و حال آنکه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانیده است‏. پس‏، هر کس‏، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسید، و (از رباخوارى‏) باز ایستاد، آنچه گذشته‏، از آنِ اوست‏، و کارش به خدا واگذار می‌شود، و کسانى که (به رباخوارى‏) باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. خدا از (برکت‏) ربا می‌کاهد، و بر صدقات می‌افزاید، و خداوند هیچ ناسپاس گناهکارى را دوست نمی‌دارد. کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و نماز بر پا داشته و زکات داده‏‌اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند. اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید، از خدا پروا کنید و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است واگذارید و اگر (چنین‏) نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‌‏اید؛ و اگر توبه کنید، سرمایه‏‌هاى شما از خودتان است‏. نه ستم می‌کنید و نه ستم می‌بینید.» ( بقره/ 275 ـ 279)

پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: هرکه ربا خورَد، خداوند به مقدار آن، شکم او را از آتش جهنم پر می‌کند و اگر با آن پول مالی به دست آورد، خداوند از عمل او چیزی قبول نمی‌کند و تا آن مال با اوست همیشه در لعنت خدا و فرشتگان می‌باشد. (جامع‌الاخبار صفحه 169)

اما آنچه که در این گزارش مدنظر نگارنده است، مشاهده یک عمل غیرشرعی در پوشش دین مبین اسلام بود؛ یکی از سریال‌های تلویزیونی که در ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش شد و توانست مخاطبین زیادی را هم به خود جلب کند، سریال «مدینه» با محوریت تقبیح «ربا» بود؛ موضوعی که امروزه دامنگیر نظام بانکی کشور ما شده است و فریاد همه صاحبنظران اقتصاد اسلامی و مراجع محترم تقلید را درآورده است.

تیتراژ آغازین این سریال با این حدیث پیامبر مکرم اسلام(ص) آغاز می‌شود که می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ؛ خداى عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است»(من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 8) و سپس نام مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه، به عنوان حامی مالی این سریال بیان می‌شود؛ البته در طول سریال نیز به انحای مختلف کارگردان و عوامل سریال سعی کرده‌ بودند به نوعی نام مؤسسه را به مخاطب یادآوری کنند.

از آنجا که ممکن است هنگام مشاهده این سریال پرطرفدار که در ماه مبارک رمضان میهمان خانه‌های مردم شده بود، این سؤال برای مردمی که بسیاری از آنها هم قربانی رباخواری نظام بانکی شده‌اند، پیش بیاید که آیا در این نظام بانکی ربوی، این مؤسسه‌ خود اقدام به انجام امور شرعی و غیر ربوی نمی‌کند؟ بنابراین برآن شدیم که جویای این موضوع شده و نحوه عقد قراردادهای مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه را بررسی کنیم. برای بررسی وضعیت قراردادهای این مؤسسه، به چند شعبه مراجعه و نحوه اعطای تسهیلات مختلف را از کارکنان این مؤسسه جویا شدیم. 

هرچند که در همان نگاه اول مشاهده کردیم که این مؤسسه در برخی از تسهیلات خود، حتی سود 28 درصد هم دریافت می‌کند اما نکته قابل توجه‌تری که مشاهده کردیم وجود «شرط سپرده برای اعطای وام قرض‌الحسنه با افتتاح حساب قرض‌الحسنه» بود؛ موضوعی  که همه صاحبنظران اقتصاد اسلامی و مراجع تقلید، آن را ربوی می‌دانند.

نکته جالب این است که آنچه در جای جای این سریال قابل مشاهده بود، نفی ربا و بیان عواقب آن بود و این امر بسیار مبارکی است، اما پشت‌پرده این سریال مدعی حمایت از قرض‌الحسنه و حامی مالی ساخت این مجموعه، مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه است که خود در حال گسترش ربا در سراسر کشور است. حال این واقعیت که مؤسسه‌ای که مدعی ترویج قرض‌الحسنه در راستای توسعه بانکداری اسلامی و غیرربوی در کشور است، به جنگ با خدا رفته و حتی از ابزار ماه مبارک رمضان برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کند، واقعاً قابل تأمل است.

ممکن است منتقدین یا مسئولان این مؤسسه ادعا کنند که اقداماتشان کاملا غیرربوی و در قالب عقود اسلامی انجام می‌شود؛ کما اینکه تاکنون چنین سخنانی را بر زبان رانده‌اند اما ما بر آن شدیم که برای اثبات اینکه اقدام مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به شرط افتتاح حساب قرض‌الحسنه و ماندگاری چندماهه پول نزد بانک و دریافت کارمزد 4 درصد، اقدامی کاملا ربوی و خلاف شرع و بانکداری اسلامی است، دیدگاه چند تن از صاحبنظران اقتصاد اسلامی و همچنین مراجع محترم تقلید را جویا شویم که همه آنها به ما این پاسخ را دادند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شرط سپرده منجر به ربوی شدن قرض خواهد بود.

دیدگاه صاحبنظران اقتصاد اسلامی

برای بررسی این موضوع، ابتدا با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، به گفت‌وگو نشستیم و از وی درباره حدود شرعی شرط سپرده برای اعطای تسهیلات در انواع عقود بانکی پرسیدیم که وی اظهار کرد: «در تسهیلات انتفاعی،  شرط گذاشتن در ضمن عقد، به شرطی که آن سپرده از نوع قرض‌الحسنه نبوده بلکه از نوع سپرده‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری و امثالهم باشد، اشکالی ندارد؛ بنابراین در قراردادهای غیر از قرض‌الحسنه، چه در بخش سپرده و چه تسهیلات که از نوع عقود انتفاعی باشد، هرنوع شرط گذاشتن از نظر شرعی اشکالی ندارد اما اگر سپرده یا تسهیلات از نوع قرض‌الحسنه باشد، شرط ضمن عقد، دارای اشکال شرعی بوده و مصداق بارز ربای حُکمی است اما چون در سپرده‌های سرمایه‌گذاری، بانک به مردم می‌گوید اگر مایل هستی، سود و اگر مایل باشی، به تو تسهیلات ارائه می‌دهیم، شرط ضمن عقد اشکال شرعی ندارد اما اینکه بانک شرط کرده است اگر می‌خواهید از بانک، وام قرض‌الحسنه دریافت کنید، باید حساب قرض‌الحسنه باز کرده و باید پولی را برای مدت معینی در آن بانک سپرده‌گذاری کنید، مصداق بارز ربای حُکمی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام موسویان در تبیین مفهوم ربای حُکمی اظهار کرد: ربای حکمی، در جاهایی است که زیاده عینی در قرارداد قرض شرط نمی‌شود؛ بلکه انجام کاری یا ارائه خدمتی شرط می‌شود؛ به عنوان مثال من به شما قرض می‌دهم، به شرطی که شما دو روز برای من کار کنید یا شما هم در مقابل به من قرض بدهید و این عمل از نظر فقها حکم ربا را دارد»

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که آیا شرط سپرده قرض‌الحسنه از جانب بانک‌ها برای پرداخت وام قرض‌الحسنه رباست یا خیر؟ اظهار کرد: «اگر بانک شرط کند، برای اینکه به شما وام قرض‌الحسنه پرداخت کند، شما باید حساب قرض‌الحسنه افتتاح کرده و پول شما برای مدتی نزد بانک بماند، ربا محسوب می‌شود و فتوای مقام معظم رهبری هم همین است؛ چون بهره حساب می‌شود اما اگر کسی به طور معمولی در جایی سپرده‌گذاری کند  و بانک هم وی را به سپرده‌گذاری ملزم نکرده است و از سوی دیگر من بانک را مقید نکرده‌ام که می‌خواهم در نهایت از شما قرض‌الحسنه بگیرم، ربا نیست. البته ممکن است که انتظار داشته باشم که بعد از مدتی قرض‌الحسنه بگیرم اما اگر  شرط شود این شرط اشکال دارد. بنابراین شرط سپرده برای اعطای وام قرض‌الحسنه ربا محسوب می‌شود».


نظر مراجع عظام تقلید

قابل ذکر است، خبرگزاری ایکنا، پیشتر در ارتباط  با موضوع شرط سپرده برای پرداخت وام قرض‌الحسنه، در گزارشی تحت عنوان «رباخواری با برچسب بانکداری اسلامی» که به شرح اقدامات ربوی مؤسسه مالی و اعتباری کوثر، پرداخته بود، حرام بودن این  شرط سپرده در اعطای تسهیلات از نظر مشهور مراجع را اثبات کرده است که دیدگاه این مراجع در ادامه می‌آید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی

سوال: در صورت پرداخت وام قرض‌الحسنه به صورتى که مقدارى از سپرده شخص تا اتمام اقساط نزد صندوق جهت استفاده دیگر اعضا باقى بماند، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟ همچنین کارمزدى که بابت این امر دریافت مى گردد، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
جواب: سپردن به شرط قرض گرفتن و قرض دادن به شرط سپردن و همچنین گرفتن کارمزد، ربا و حرام است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

حکم شرطی که وام را مشروط به واریز کردن مبلغى در حساب وام‌دهنده مى‌کند که مثلا بعد از مدّتى دو برابر آن را وام دهد، در ابتدا چنین به نظر مى‌رسد که این شرط، مشمول «شروط» ممنوعه در قرارداد قرض است و به طور قطع حرام است. ولى با دقّت و تأمّل روشن مى‌شود که این شرط دو صورت دارد، نخست اینکه مقصود و غرض وام‌دهنده جلب منفعت و تجارت با آن پول است که در این صورت به طور قطع حرام است. دوم اینکه منظور از توسعه قرض‌الحسنه باشد و بخواهد بدین ترتیب به افراد بیشترى وام دهد که در واقع شرط منفعت براى شخص ثالث مى‌شود و اشکالى نخواهد داشت و در جایى که وام را مشروط به افتتاح حساب بانکى کنند و اگر حسابى باز نکند، وامى دریافت نخواهد کرد، وضعیت شرط، مانند شرط سابق است و همان دو صورت را دارد که در صورت اوّل حرام و صورت دوم آن جایز است.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی

سؤال: بعضی از صندوق‎های قرض‌الحسنه می‎گویند: در صورتی وام می‎دهیم که مثلا 6 ماه یا یک سال در نزد ما سپرده داشته باشید. آیا این شرط صحیح است؟

پاسخ: اگر پول گذاشتن در صندوق، مشروط به قرض دادن پس از شش ماه باشد، حکم ربا دارد.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

سؤال: افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک‌ها مشروط به شرکت در قرعه‌کشی، و بدون شرط، چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر شرط مربوط به افتتاح حساب است و به قرض مربوط نیست اشکال ندارد.

اما ما به همین موارد اکتفا نکرده و برای اینکه مطمئن شویم که آیا دریافت وام قرض‌الحسنه از مؤسسه عسکریه، نیازمند افتتاح حساب قرض‌الحسنه است یا سرمایه‌گذاری؟ (توضیح این نکته ضروری است که از نظر فقها و صاحبنظران اقتصاد اسلامی، شرط سپرده برای دریافت وام با افتتاح حساب سرمایه‌گذاری اشکالی ندارد) به سراغ چند شعبه از شعبات این مؤسسه رفتیم و این سؤال را از آنان پرسیدیم که دریافت وام قرض‌الحسه در این مؤسسه نیازمند افتتاح چه حسابی است؟ که همه آنها دریافت وام قرض‌الحسنه را منوط به افتتاح حساب قرض‌الحسنه و شرط سپرده 4 یا 6 ماهه اعلام کردند.

اما نکته‌ دیگری که باید گفت، این است هرچند وجود سیستم ربوی در بانک‌های کشور بر همگان اثبات شده است اما بی‌توجهی مسئولان صداوسیما، به این اقدام و همکاری تجاری با چنین اقداماتی هم جای تعجب دارد. اقتصاد ایران اکنون در رکود است و نرخ رشد اقتصادی بر طبق آمارهای رسمی، منفی است و بسیاری از صاحبنظران اقتصادی هم یکی از دلایل رکود را وجود ربا و دریافت سودهای آنچانی از جانب نظام بانکی می‌دانند و  در حالی ربا از سوی دین اسلام حرام اعلام شده است، بسیاری از مؤسسات در اوج بی‌اخلاقی، اقدام به فعالیت بانکی با استفاده از اسامی مقدس می‌کنند.

و آنچه در پایان باید گفت، این است که مشاهده این سریال بهانه‌ای شد که عملکرد این مؤسسه، زیر ذره‌بین این خبرگزاری قرار بگیرد؛ وگرنه همانگونه که همه  اطلاع داریم، بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات دیگری در کشور وجود دارند که هم اقداماتشان ربوی است و هم اینکه اسپانسر برنامه‌های متعددی هستند و برای معرفی خود از تبلیغات مذهبی هم استفاده می‌کنند. نگارنده این سطور معتقد است که این مؤسسات، حداقل تا زمانی‌که از بند عقود ربوی خارج نشده‌اند، حق ندارند برای معرفی خود از تبلیغات مذهبی استفاده کنند؛ بلکه هنگامی می‌تواند از اهرم دین برای تبلیغ و جذب مشتری استفاده کنند که تائید فقهی مراجع تقلید برای فعالیت‌های مالی خود را کسب کرده باشند. مدیران این مؤسسات باید بدانند که با وجود شرط سپرده برای پرداخت وام قرض‌الحسنه که اقدامی صددصد ربوی است و دریافت‌ سودهای نزدیک به 30 درصد، آنها نمی‌توانند با تبلیغات دروغین، ربا را از سیستم بانکی حذف یا خود را به عنوان مؤسسه‌ای که حامی بانکداری اسلامی است معرفی کنند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس 1
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۰۹:۱۰
0
0
این نوشتار فاقد موضوعیت است
سپرده های بانکها برای اعطای این وام سپرده سرمایه گذاری است. کسب اطلاع از چند شعبه هم دلیل نمیشود .
اصل این فعالیتها دارای جواز شرعی است.
خواهشا با دقت بیشتری مطلب بنویسید و تهمت نزنید.
محمدحسین فریدونی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۱۰:۰۸
0
0
از این خبر و گزارش تهیه شده کمال تشکر را دارم تخلف رباخواری یک مقوله حرام موکد و بالاتر از آن مستند سازی گناه به آیات الهی مصداق بارز جنگ با خدا و رسول است خبرگزاری قرآنی در رسالت جلوگیری از سوء استفاده از قرآن در جامعه هیچ اغماضی نکند. برای موفقیت بیشتر شما در این رسالت دعا میکنیم و برای کمک محتوایی در این حوزه آماده ایم
l
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۱۶:۲۴
0
0
صدا و سیما پول برنامه و سریال سازی ندارد و حتی زحمت نظارت درست و حسابی را هم به خودش نمیدهد.
دشمن ربا
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۱۹:۱۱
0
0
عالی بود. خواهشمندم در مورد فعالیت غیرشرعی دیگر موسسات، مخصوصا بانکهای دولتی هم گزارش تهیه کنید.
صابری
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۱۹:۱۷
0
0
از شفاف سازی های خبرگزاری شما متشکرم
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۲۰:۰۵
0
0
اگر ربا می خورند لااقل ادعای بانکداری اسلامی نداشته باشن
کوسه
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۲۱:۳۴
0
0
با این اوصاف من اگه بخوام ده میلیون تومن وام قرض الحسنه بگیرم باید اول ده میلیون رو شش ماه توی بانک بخوابونم. آخه اولا من جوون بیکار از کجا ده میلیون بیارم؟ دوما بر فرض که این پول جور شد توی این شش ماه چیکار کنم؟ چرا حداقل زودتر وامو نمیدین؟ سود هم که نمی دین. بعدش چند تا ضامن هم که جور کردم آخه با اینهمه گرونی با ده میلیون چیکار میتونم بکنم؟ قسطا رو چجوری پس بدم؟ آخه این برای من جوون بیکار دم بخت بدبخت منصفانه است بی انصافا؟
شیرین - شیراز
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۰۹:۳۳
0
0
با سلام. گزارشتون عالی و منطقی بود. اما گذشته از بانکها در خیلی از جاهای دیگر مثلا در بازار و شرکتها رباخوارای و اقدامات غیر شرعی بسیاری وجود دارد که بسیاری از افرادی که آگاهی چندانی ندارند را به خاک سیاه می نشانند. از رسانه وزین شما خواهشمندم همه آنها را رسوا کنید.
شوالیه
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۰۹:۳۸
0
0
بانکها بدبختمون کردن
تهرانی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۱:۲۶
0
0
همین الان برخی موسسات هستند که برای افتتاح حساب حاضرند سود 25 درصد پرداخت کنند. من اگه ده میلیون داشته باشم چرا برم پیش اینا شش ماه خودمو معطل کنم؟ میرم پولمو توی این موسسات میزارم و ماهی 250 هزار سودشو میگیرم . وام شماها به چه درد من میخوره؟!!!!
زهرا
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۲:۰۹
0
0
در پاسخ به ناشناس 1
من شخصا زمانیکه همسرم به دلیل بیماری خانه نشین بود برای دریافت مبلغی اندک (در حدود سه میلیون) برای هزینه زندگی خانواده، بدون اغراق به دهها بانک و موسسه برای دریافت وام قرض الحسنه مراجعه کردم شرایط خود را هم برای آنها توضیح دادم اما همگی انها از من سپرده و آن هم برای حداقل شش ماه تقاضا می کردند و هیچکدام حاضر نبودند بدون سپرده گذاری و آن هم از نوع قرض الحسنه به من وام ضروری بدهند حتی برخی از انها برای وام قرض الحسنه هم سود دریافت می کردند. به نظرم این شما هستید که اطلاعات کاملی ندارید. از شما خواهشمندم به چند بانک یا موسسه که حتما در محله ای که شما زندگی می کنید هم وجود دارد سر بزنید و و اطلاعات را جویا شوید آنگاه متوجه خواهید شد که حق با کیست؟
وبگرد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۲:۴۸
0
0
بانکهای عزیر! ربا بخورید و حتی بیاشامید اما ادعای اسلامی بودن نکنید!!!
احسانی از قم
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۳:۱۹
0
0
با سلام و تشکر از گزارش بسیار خوب و مستدل شما. متاسفانه رباخواری به صورت سیستماتیک در همه جای اقتصاد ایران در حال گسترش است و باز متاسفانه برخی و حتی در میان اقتصاددانان، بدون ذکر سند اعتقاد دارند که نظام بانکی ما ربوی نیست.از شما خواهشمندم به این یک مورد اکتفا نکرده و بدون اغماض تک تک بانک ها و موسساتی که اقدام به پدیده زشت و کمرشکن در جامعه اسلامی ما می کنند را زیر ذره بین قرار داده و همانند همین گزارش با ارائه اسناد و مدارک مستدل در چشم مردم خوار کنید تا انشاء الله روزی فرا برسد که دیگر شاهد این اقدامات ناجوانمردانه نباشیم. در ضمن بنده دیدگاه ناشناس1 را اصلا منطقی نمی دانم و گویا ایشان تحلیل درستی از اوضاع اقتصادی ایران ندارند.
در پناه حضرت حق موفق و سر بلند باشید.
ناشناس 2
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۵:۵۱
0
0
ممنون از گزارش خوبتون. به نظرم اینکه بانکها عین آب خوردن دارن رباخواری میکنن نیازی به ارائه سند هم نداره. کافیه یه بار سری به بانکها بزنید تا ببینید چه خبره؟!! به نظرم ناشناس 1 هم یا با این موسسه ارتباطی داره یا تا حالا پاشو توی هیچ بانکی نذاشته.
قربانی ربا
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۷:۱۲
0
0
هرچقدر هم که اطلاع رسانی کنید فایده ای ندارد چون آنها کار خودشان را ادامه می دهند و به این هشدارها هم توجهی نمی کنند. تازه اینکه بانک اسلامی هم هست آیا از وضعیت بانکهای خصوصی خبر دارید که دارن چکار می کنند؟
حسین
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۷:۳۴
0
0
عالی. آیه و روایت هم بسیار مرتبط بود. زحمات شما شایسته قدردانی است
جوان دم بخت
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۷:۴۴
0
0
ممنون از ایکنا همینطور ادامه بدین ما هم از شما حمایت می کنیم.
کبری
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۷:۵۵
0
0
وای. واقعا اینکه توی سریال مدینه تبلیغشو میکردن خودش از این کارا میکنه؟
امیرمحمد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۸:۱۱
0
0
آقا یا خانمی که میگوئید این کار دارای جواز شرعی است اصلا گذشته از فرمول وام قرض الحسنه که ربوی بودن آن بر کسی پوشیده نیست شما نگاهی به جدول تسهیلات اقساطی بیندازید و فرض کنید که بیست میلیون وام بگیرید و باید با سود 28 درصد پس دهید با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که باید چقدر پس دهید؟ لطفا بروید محاسبه کنید تا بفهمید ربا یعنی چه؟ حال من از شما می پرسم که کجای اسلام به این کار جواز داده شده است؟
کارمند بانک
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۱۸:۵۸
0
0
سلام. بنده از کارکنان یکی از بانکها هستم و باید بگویم که استنادات این گزارش کاملا منطقی و دارای موضوعیت است. سپرده ای که بانکها و موسسات و از جمله همین موسسه برای پرداخت وام قرض الحسنه خواستار هستند سپرده قرض الحسنه و بدون پرداخت سود است، نه سپرده سرمایه گذاری و این عمل هم دارای اشکال شرعی است که در گزارش به خوبی و مستند به آن اشاره شده است. متاسفانه این رویه در همه بانکها و موسسات کشور وجود دارد و هیچ یک از عقود شرعی رعایت نمی شود. برای آگاهی از این موضوع می توانید به دیگر بانکها و موسسات هم مراجعه کنید.
گزارش خوب و جالبی بود. از زحمات شما کمال تشکر را دارم.
ولی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۶ - ۲۰:۲۳
0
0
این شفافیت مطالب را به تمامی مطالب هم سوق دهید
رضا
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ - ۱۵:۱۵
0
0
گذشته از بحث ربوی بودن، من واقعا تعجب می کنم کجای دنیا برای دادن وام، نزدیک به 30 درصد سود می گیرن؟ در اینصورت کسی که وام بگیرد و با این شرایط اقتصادی، چه فعالیتی می تواند انجام دهد که هم خود سود ببرد، هم برای چند نفر شغل ایجاد کند و هم ماهانه قسط های بانک را پس دهد؟ واقعا ظلم بزرگی است.
دوستدار خانواده
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ - ۱۸:۱۸
0
0
با سلام و تشکر از شما. مشکل بانکها سرجای خود و رسیدگی به آن را ادامه دهید اما می دانیم که در بسیاری از فعالیتهای اقتصادی دیگر هم علاوه بر ریا کلاهبرداریهای دیگری در پوشش شرعی وجود دارد که به زندگی بسیاری از خانواده ها آسیب می زند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله فروپاشی بسیاری از خانواده ها منشا اقتصادی دارد و متاسفانه بسیاری از رسانه ها توجهی به آن ندارند. از رسانه شما خواهشمندم هرکجای اقتصاد که مشکلی را مشاهده می کنید که باعث آسیب به جامعه می شود را مورد رسیدگی قرار دهید و مطمئن باشید این حرف ها درد دل همه مردم هم هست و انها از شما حمایت می کنند. بیائید به آینده کودکانمان بیاندیشیم. ممنونم
ایران
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ - ۱۹:۲۳
0
0
ما که دستمان به جایی نمیرسد شما کاری بکنید
جوان بیکار
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ - ۲۱:۴۶
0
0
توی روز روشن و در ماه رمضان که دست شیطان بسته است به جنگ با خدا می روند و حاضر نیستند به داد اینهمه جوان برسند بعد می گویند چرا اینهمه جوان معتاد شدند؟ حالا پیدا کنید پرتقال فروش را!!!!!!
فرهنگی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۹ - ۲۱:۲۲
0
0
مرسی. به هیچکدومشون رحم نکنید. بانکها دارن خون مردم رو در شیشه میکنن. با همشون همینطور برخورد کنید.
مرز پرگهر
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۹ - ۲۲:۰۳
0
0
درود بر شما. با این وضعیتی که بانکها درست کرده اند حتی اگر از تحریم هم خارج شویم وضع مردم بهبود پیدا نخواهد. تا زمانیکه بانکها برای پرداخت یک مبلغ اندک حاضر نیستند دست از منافع کلان خود بر دارند سخن گفتن از توسعه اقتصادی بی معناست. در هیچ جای دنیا بانکها برای پرداخت وام چنین سودهای کلانی دریافت نمیکنند و به نظرم با چند گزارش هم آنها دست از این اقدام خود بر نمی دارند. فقط تعجب می کنم چرا دولت مانع این همه بی عدالتی از جانب بانکها نمی شود؟!!!
captcha