ولایت، روح تمامی احکام است
کد خبر: 1441518
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
حجت‌الاسلام صدیقی:

ولایت، روح تمامی احکام است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روح تمامی احکام، ولایت است، گفت: مسئله ولایت اساس سعادت بشر به شمار می‌آید و راه جدیدی است که پس از آشکار شدن نقص دیگر شیوه‌های حکومتی به عنوان بهترین گزینه حکومت در جامعه انسانی شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران 29 مردادماه در هجدهمین نشست تخصصی طرح «تقویت مبانی اعتقادی و شبه زدایی دینی» در شهرکرد با بیان اینکه زندگی و حرکت تمامی موجودات جهان بر حول یک محور واحد قرار دارد، افزود: انسان‌ها هم بر اساس آفرینش خداوند و به عنوان یک مجموعه از حیات باید بر مدار یک قبله حرکت کرده و امور زندگی خود را بر مبنای آن محور تنظیم کنند.

وی آفرینش انسان را محکی برای تفکیک پیروان حق و شیاطین دانست و افزود: عالم طبیعت و عوامل امکان، زیر تدبیر ملائکه و موجودات غیبی تنظیم می‌شوند و خداوند پس از آفرینش آدم از گردانندگان عالم خواست تا در صورت امکان برتری خود را با ذکر اسماء الهی آشکار کنند.

حجت‌الاسلام صدیقی گفت: مجموعه ملائکه با بیان ناتوانی خود در ذکر اسماء الهی بر انسان سجده کردند و شیطان به عنوان نخستین شخصیت سکولار عالم، از فرمان خداوند سرپیچی کرد.

ظرفیت رهبری و مدیریتی نخستین شاخصه‌ خلیفه پروردگار است

وی خلیفه خداوند را دارای دو امتیاز و خصوصیت دانست و تصریح کرد: ظرفیت رهبری و مدیریتی نخستین شاخصه‌ خلیفه پروردگار بر روی زمین شناخته می‌شود و این خصوصیت موجب انسجام مجموعه انسانی است.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در ادامه، برخورداری از جود و کرم و ایثار در راه خداوند را دومین خصوصیت خلیفه پروردگار دانست و افزود: داشتن علم لدنی و شاگردی مکتب الهی، انسان را بر آنچه ملائکه از آن بی‌خبر بودند، آگاهی، احاطه و قدرت بیان داده است.

به گفته صدیقی، درحالی‌که تمامی ملائکه با پذیرش ظرفیت‌های انسان از حکم خداوند در سجده بر او تبعیت کردند اما شیطان با نافرمانی از حکم الهی، خود را از رحمت خداوند محروم ساخت و از درگاه او رانده شد.

وی افزود: خداوند مولی و ولی بشر است و انسان را نماینده خود برای آشکار شدن قدرت ولایی و سروری قرارداد.

پیامبر می‏‌تواند بر اساس نیاز و صلاح جامعه قوانین جدیدی را وضع و اجرا کند

صدیقی نفوذ پیامبر و ولی خداوند در دیگر انسان‌ها را نفوذی مطلق و تصرف تکوینی بیان کرد و گفت: پیامبر با برخورداری از ولایت تشریعی و در بعد اختیارات الهی خود می‌تواند بر اساس نیاز و صلاح جامعه قوانین جدیدی را وضع و به نمایندگی از پروردگار اجرا کند.

وی با بیان اینکه روح تمامی احکام، ولایت است، تصریح کرد: مسئله ولایت اساس سعادت بشر به شمار می‌آید و راه جدیدی است که پس از آشکار شدن نقص دیگر شیوه‌های حکومتی به عنوان بهترین گزینه حکومت در جامعه انسانی شناخته می‌شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: حاکم اسلامی به عنوان نماینده خداوند باید دارای خصوصیاتی چون عصمت و عدالت باشد و از قدرت خود در راه اصلاح جامعه استفاده کند.

وی ولی‌فقیه را حجت حجت پروردگار در میان انسان‌ها بیان کرد و گفت: ولی‌فقیه به عنوان خلیفه خدا، انسانی دین‌دار و دین‌شناس است که کنترل نفس خود را در دست دارد و صلاح مردم را بر صلاح خود برتری می‌دهد.

captcha