استاد مولایی با کتاب «تهذیب‌القرائه» پایه‌گذار آشنایی با اختلاف قرائات شد
کد خبر: 1444088
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴
رفیعی‌کیا:

استاد مولایی با کتاب «تهذیب‌القرائه» پایه‌گذار آشنایی با اختلاف قرائات شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از شاگردان استاد مولایی گفت: استاد مولایی بنیان‌گذار قرائت‌های مختلف در ایران است و کتاب «تهذیب‌ القرائه» ایشان عامل آشنایی قاریان قرآن با اختلاف قرائات شد.

عبدالحسین رفیعی‌کیا، قاری قرآن و از شاگردان استاد مولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه بنده از سال 67 شاگرد استاد مولایی بودم، گفت: سال‌های اول ورود به جلسات استاد، در حد تجوید و صوت و لحن کار می‌کردم، بعد با اجازه استاد مولایی اجازه پیدا کردم قرائت‌های مختلف کار کنم و همان کتاب «تهذیب‌ القرائه» که استاد به نگارش درآورده بودند مورد استفاده قرار دادم.
وی افزود: به عقیده بنده، بزرگترین خصلت استاد مولایی، اخلاص ایشان در کار بوده است و زمانی که بسیار جوان بودند و در زمان طاغوت درعین اینکه هیچ نیازی مالی نداشته و همچنین نیازی هم نداشتند که کسی به او توجه کند با اخلاص و عشقی که به قرآن داشت جلسات قرآن را راه‌اندازی کرد که اساتید بزرگی که هم‌اکنون در کشور فعالیت دارند یا از شاگردان استادند یا از شاگردان شاگردان استاد مولایی هستند.

تمامی قاریان به نحوی شاگرد استاد مولایی بوده‌اند
این قاری قرآن اظهار کرد: تمامی قاریانی که در مجامع بین‌المللی رتبه آورده و شناخته شده‌اند به نحوی در محضر استاد مولایی بوده و از جلسات استاد استفاده کرده‌اند یا اینکه از جلسات قرآن شاگردان استاد مولایی بهره‌مند شده‌اند.
رفیعی‌کیا با بیان اینکه به نظر بنده استاد مولایی در درجه اول معلم اخلاق است، گفت: استاد مولایی در عین اینکه استاد کامل قرآن هستند و رهبر معظم انقلاب نیز مقام اکبرالقراء را به ایشان داده‌اند اما علاوه بر استادالاساتید بودن، ایشان به معنای واقعی کلمه معلم اخلاق هستند و هیچ بحثی هم در این زمینه وجود ندارد.
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین در بحث قرائت‌های مختلف می‌توان گفت که استاد مولایی بنیان‌گذار قرائت‌های مختلف است؛ قرائت‌های مختلف که اساتید مصری این قرائت‌ها را در نوارها و تلاوت‌هایشان دارند، استاد مولایی به صورت علمی با کتاب تهذیب القرائه که سال‌ها مطالعه و تحقیق پشت آن بوده این را به جامعه قرآنی اهدا کرد.

آشنایی قاریان با قرائت‌های مختلف از طریق کتاب تهذیب‌ القرائه
شاگرد استاد مولایی ادامه داد: استاد مولایی پس از تألیف کتاب تهذیب القرائه این کتاب را به علاقه‌مندان و کسانی که با علوم ابتدایی تلاوت آشنا بوده و تلاوت‌های نرمالی داشته‌اند، اهدا کرد و از آنها خواست که با قرائت‌های مختلف آشنا شوند که این قرائت‌ها در جلسات هفتگی استاد تمرین می‌شد.
وی با اشاره به جلسات هفتگی و جلساتی که استاد مولایی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کرد، گفت: جلسات استاد مولایی طی دهه‌ها در ماه مبارک رمضان هر شب و در سایر ماه‌های سال هر هفته یک یا دو بار به صورت مستمر برگزار می‌شد که البته هنوز هم ادامه دارد و شاگردانی هستند که روش استاد مولایی را فراگرفته و آموزش می‌دهند.
رفیعی‌کیا در بخش پایانی سخنان خود ضمن آرزوی سلامتی برای استاد پورفرزیب(استاد مولایی) که از 17 مردادماه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مهر بستری است از مردم و جامعه قرآنی خواست تا برای بهبود وضعیت استاد مولایی دعا کنند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کامران پور صالح / قاری
|
-
|
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ - ۱۲:۰۹
0
0
توجه به استادان و پیشکسوتان راهی قرآنی است که بچه‌های ایکنا به نحو شایسته از آن پیروی و سردمدار این فریضه الهی هستند.//
captcha