نظارت بر کیفیت چاپ و تعیین هدیه قرآن متولی ندارد
کد خبر: 1453334
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
یوسف افراش:

نظارت بر کیفیت چاپ و تعیین هدیه قرآن متولی ندارد

گروه ادب: معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن با بیان اینکه تعیین هدیه قرآن و نظارت بر کیفیت چاپ در کشور هنوز بدون متولی است، گفت: اتحادیه چاپخانه‌داران در کیفیت چاپ و تعیین هدیه قرآن ورود کنند.

یوسف افراش، معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نظارت بر کیفیت چاپ قرآن گفت: نظارت بر متن عربی قرآن بر عهده سازمان دارالقرآن است و عهده‌دار نظارت بر ترجمه قرآن نیز وزارت ارشاد است؛ از این رو وزارت ارشاد یا سازمان دیگری در حوره کیفیت چاپ کتاب و یا قرآن مسئولیت مستقیمی ندارد. 

وی افزود: زمانی که یک ناشر کتابی را به چاپخانه سفارش می‌دهد، اگر کیفیت چاپ آن پایین باشد، می‌تواند شکایت کند، البته پیگیری این موضوع می‌تواند از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران صورت گیرد؛ بنابراین وزارت ارشاد در رابطه با کیفیت چاپ و نوع صحافی کتاب مسئولیتی ندارد.

تخلف در چاپ بدون مجوز و تعداد شمارگان

مدیرکل سابق دفتر امور چاپ وزارت ارشاد درباره چاپ بدون مجوز قرآن یا هر کتاب دیگر گفت: اینکه قرآن بدون مجوز سازمان دارالقرآن یا هر کتاب دیگری بدون مجوز ارشاد چاپ شود، تخلف محسوب می‌شود و رسیدگی به این موضوع بر عهده وزارت ارشاد است.

افراش در ادامه به تخلف در شمارگان قرآن اشاره و عنوان کرد: برخی از ناشران در چاپ قرآن تخلف می‌کنند، یعنی مجوز 10 هزار نسخه قرآن را از سازمان دارالقرآن می‌گیرند، اما به عنوان مثال 100 هزار نسخه چاپ می‌کنند که این موضوع تخلف محسوب می‌شود و باید برخورد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ناشران از ابتدا مجوز 100 هزار نسخه قرآن را دریافت نمی‌کنند، بیان کرد: چاپ این تعداد قرآن در ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد، از این رو در ابتدا مجوز 10 هزار نسخه را دریافت می‌کنند و پس از فروش آنها، برای اینکه منتظر مجوز بعدی نمانند، بدون مجوز، شمارگان دیگری از قرآن را به چاپ می‌رسانند.

افراش تصریح کرد: چاپ قرآن از حساسیت بالایی برخوردار است و ممکن است در چاپ بعدی، مشکلی در زینک به وجود آید و سبب به وجود آمدن اغلاطی در متن قرآن شود، از این رو باید در چاپ بعدی نیز مجوز داشته باشد.

نحوه نظارت بر چاپخانه‌ها

وی نظارت بر چاپخانه‌ها را نیازمند تعامل نزدیک وزارت ارشاد و چاپخانه‌ها دانست و افزود: در حال حاضر بیش از 2 هزار چاپخانه در کشور وجود دارد و چاپخانه‌های متعددی هستند که در ایران به چاپ قرآن می‌پردازند و نظارت بر این تعداد مشکل است؛ در حالی که در کشور عربستان تنها دو یا سه چاپخانه است که به چاپ قرآن می‌پردازند.

افراش با بیان اینکه طی 7 - 8 سال گذشته بُعد نظارتی وزارت ارشاد بر چاپخانه‌ها ضعیف شده است، گفت: یکی از مسائلی که در کشور هنوز بدون متولی است، تعیین هدیه قرآن است، به این دلیل که ضابطه و شاخصه مشخصی در رابطه با این موضوع وجود ندارد و جایگاه صنفی چاپخانه‌داران و ناشران است که می‌تواند در این امر ورود کند و در این راستا توصیه‌ها، کمک‌ها و هدایت‌های ارشاد می‌تواند مؤثر باشد و تسریع یابد.

captcha