یک روز از هفته کتاب به اسم قرآن نامگذاری می‌شود
کد خبر: 1454988
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
وعده دبیر اجرایی هفته کتاب به ایکنا:

یک روز از هفته کتاب به اسم قرآن نامگذاری می‌شود

گروه ادب: برزین ضرغامی از برگزاری جلسه برنامه‌ریزی هفته کتاب در نهم مهرماه خبر داد و گفت: یک روز از این هفته به نام قرآن نامگذاری شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امسال بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و برای نخستین بار، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای واسپاری امور به استان‌ها، امور اجرایی هفته کتاب را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران سپرد. از سوی دیگر با توجه به جایگاه قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت‌بخش، طی سال‌های اخیر به پیشنهاد ایکنا یک روز از هفته کتاب به نام «روز قرآن» نامگذاری می‌شد که در سال گذشته نسبت به این روز و برنامه‌هایی که می‌شد در رابطه با چاپ قرآن و یا ناشران و نویسندگان قرآنی انجام شود، بی‌مهری و کوتاهی صورت گرفت و تنها برنامه آن نیز که تجلیل از ناشران قرآنی بود، لغو شد. در این راستا خبرگزاری ایکنا با برزین ضرغامی، دبیر اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب، گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

ـ آقای ضرغامی در رابطه با هفته کتاب جلساتی برگزار شده، یا قرار است برگزار شود؟

جلسات شورای مشورتی که افراد باتجربه‌ای در آن حضور دارند و نظرات خود را در رابطه با کتاب اعلام می‌کنند، در حال برگزاری است و شورای برنامه‌ریزی نیز پیش از ابلاغ حکم من به عنوان دبیر اجرایی هفته کتاب تشکیل شده بود و یک جلسه آن هم برگزار شده است.

چهارشنبه این هفته هم در دفتر معاون فرهنگی وزیر ارشاد جلسه شورای برنامه‌ریزی برگزار می‌شود که پیشنهاد‌هایی را برای هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های هفته کتاب ارائه خواهیم کرد.

ـ محور فعالیت‌های هفته کتاب در این دوره چه خواهد بود؟

امسال قصد داریم همه نهادها و سازمان‌ها را با موضوع کتاب درگیر کنیم و در این هفته مشارکت جدی داشته باشند، هر چند در سال‌های گذشته نیز این گونه بوده اما امسال جدی‌تر دنبال می‌شود تا ترویج کتاب و کتابخوانی به نحو شایسته‌ای انجام شود. همچنین مشکلاتی که در حوزه نشر کتاب، توزیع و یا مطالعه آن وجود دارد، در این هفته طی نشست‌ها و کارگاه‌هایی بررسی خواهد شد.

ـ چه برنامه‌هایی مشخصی برای هفته کتاب امسال دارید؟

در این راستا به برنامه‌هایی رسیدیم و هماهنگی‌هایی که باید با نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در این زمینه انجام می‌شد، انجام شده و نهایی شده و در این شورا مطرح خواهد شد و حتی در مورد نام روزها نیز پیشنهادهایی خواهیم داشت.

ـ در سال‌های گذشته به پیشنهاد ایکنا یک روز از هفته کتاب به نام روز قرآن نامگذاری می‌شد، آیا برنامه‌ای امسال در این زمینه وجود دارد؟

هفته کتاب، یک هفته است و قرار نیست به موضوعات ریزتری بپردازیم و بنا داریم یک موضوع عام‌تری را اعلام کنیم که به حوزه قرآن هم برمی‌گردد و از فعالان این حوزه به همراه سایر فعالان حوزه کتاب تقدیر خواهد شد.

ـ در سال گذشته آخرین روز هفته کتاب به تجلیل از ناشران قرآنی اختصاص یافته بود، اما این برنامه هم لغو شد، بنا ندارید که از ناشران و نویسندگان قرآنی تجلیل کنید؟

ما یک روز را به نام تجلیل از پدیدآورندگان داریم و در این راستا از پدیدآورندگان قرآنی هم تجلیل می‌شود. هفته کتاب زمان محدود یک هفته‌ای با موضوعات زیاد است.

ـ با توجه به جایگاه قرآن کریم، آیا نامگذاری یک روز به نام مهمترین کتاب دین اسلام جایگاهی در میان روزهای هفته کتاب ندارد؟

ما یک بحث عام‌تری داریم و برای بحث‌های ارزشی هم در هفته کتاب برنامه داریم، چرا که این هفته مصادف با ایام محرم است. ما به خاطر این روز و مصادف شدن با این هفته یک روز را به نام قرآن کریم اختصاص خواهیم داد و فعالیت‌های مختلف قرآنی، دینی و مذهبی هم خواهیم داشت.

captcha