شب عاشورا و آیین چهل منبر در لاهیجان
کد خبر: 1469971
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵

شب عاشورا و آیین چهل منبر در لاهیجان

گروه اجتماعی: مراسم چهل منبر در شب عاشورا پیش از به راه افتادن سوگواران در اغلب مناطق استان گیلان به اجرا در می آید، اما در لاهیجان رنگ و بوی دیگری دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، ایام محرم که می رسد مردم در هر گوشه از کشور عزیزمان با اجرای برنامه‌ های آیینی و سنتی مختلف سعی می کنند ارادت خود را نسبت به ائمه اطهار(ع) ابراز نمایند.

در استان گیلان نیز آیین های مختلف مذهبی در شهرستان های مختلف اجرا می گردد و با توجه به نزدیکی فرهنگی بسیاری از این مراسم نیز در کشور با شیوه ها و اسامی مختلف اجرا می شود.

یکی از مراسم های زیبا و آیینی گیلانیان در شب تاسوعا رفتن به چهل مکان که دارای منبر باشد است، در این مراسم در ساعاتی پیش از اذان مغرب کسانی که آرزویی در دل دارند با پای پیاده به چهل زیارتگاه، مسجد و حسینه سر می زنند و در آنجا برای برآورده شدن حاجات شمعی روشن می کنند، اما مراسم چهل منبر لاهیجان بسیار مفصل برگزار می شود و این مراسم به شماره 415 در تاریخ 6 دی ماه 1390 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مراسم چهل منبر لاهیجان در شب عاشورا پیش از به راه افتادن سوگواران در تمامی محله های قدیمی لاهیجان برپاست.

محمود اصغری، مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار ایکنا گفت: در این مراسم، خانه هایی که در طول سال مجالس روضه خوانی داشته اند، آن منبری را که بر آن روضه خوانده شده است از خانه بیرون آورده و در کنار خانه قرار می دهند و تشتی که تا نیمه از گل انباشته شده بر روی منبر می گذارند و مقداری برنج در کنار تشت در ظرفی دیگر قرار می دهند. با غروب آفتاب و سیاه شدن آسمان شهر، سوگوارانی که نیازی در دل دارند با پای برهنه در حالی که 40 شمع و 40 دانه خرما به یاد شهیدان دشت کربلا در دست دارند از چهل منبر می گذرند.

وی ادامه داد: سوگواران در کنار هر منبری که می گذرند شمعی را برافروخته و بر گل درون تشت فرو می کنند و دانه ای خرما در کنار تشت می گذارند و چند دانه برنج از کنار تشت بر می دارند و پس از خواندن دعایی و ادای خواسته هایشان به سوی منبر دیگر می روند و از 40 منبر می گذرند و وقتی به خانه می رسند برنجی را که در چهل منبر گردآورده اند با برنجی که در خانه دارند آمیخته و فردای آن روز آن را پخته و می خورند تا به خواستشان دست یابند.

این جامعه شناس و مردم شناس با بیان اینکه علامه مجلسی در کتاب خود از این آیین مقدس یاد کرده است، متذکر شد: نام این مراسم در زمان های دور به یاد سردار کربلا و 72 تن از یارانش می باشد و به 72 منبر مشهور بوده ولی با گذشت زمان و دخالت برخی افراد که نادانسته برخی آیین ها و مراسم را دست کاری می کنند نام آن به چهل منبر تغییر یافت.

به گزارش ایکنا، مراسم آیینی چهل منبر که از مراسمات مذهبی کهن در استان گیلان است، شامگاه گذشته و امروز همزمان با غروب تاسوعا و عاشورا در شهرستان لاهیجان برگزار شد.

captcha