وبلاگ‌نويسی ابزار قدرتمند «نبرد نامتقارن» در تقويت جهاد مجازی است
کد خبر: 1621107
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۸
جهاد مجازی/27

وبلاگ‌نويسی ابزار قدرتمند «نبرد نامتقارن» در تقويت جهاد مجازی است

گروه وبلاگ و IT: يك كارشناس فضای مجازی استفاده از دو روش «تدافعی» و «تهاجمی» را در مقوله جهاد مجازی تأثيرگذار عنوان كرد و در فضای نابرابر مجازی، وبلاگ‌نويسی را يكی از قدرتمند‌ترين ابزار «نبرد نامتقارن» در راستای تقويت جهاد مجازی است.

مهدی حق وردی طاقانكی، محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی و فضای مجازی در گفت‌وگو با با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در بخش نخست مصاحبه خود مفهوم جهاد را در همه زمينه‌های زندگی قابل تعميم خواند و منحصر كردن مفهوم جهاد مجازی را به جنگ سايبرنتيك و هك، موجب برداشت غير واقعی افراد از اين مفهوم مقدس دانست.
بلاگر «جهاد مجازی» در بخش دوم مصاحبه خود جهاد مجازی در فضای اينترنت را در دو مقوله قابل پيگيری عنوان كرد و گفت: ما اين دو مقوله را با تعابير جهادی شبكه‌ای و جهاد سايبری بررسی می‌كنيم.
وی ادامه داد: در جنگ شبكه‌ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای اينترنت در راستای تخريب، تضعيف و تغيير ارزش‌ها و باورهای اسلامی و ملی تلاش كند و از آنجا كه فضای مجازی در يك تعامل با فضای حقيقی است اين تهديدها بر فضای حقيقی نيز تأثيرگذار خواهد بود.
حق‌وردی افزود: در اين زمينه با دو رويكرد «تدافعی» و «تهاجمی» يا همان «آفند» و «پدافند» می‌توان به جهاد مجازی پرداخت. از سويی بايد با راه‌اندازی سايت‌ها و وبلاگ‌ها به زبان‌های مختلف به تبيين اهداف و ارزش‌های اسلامی پرداخت و نيز به شبهات كه عليه اسلام مطرح می‌شود پاسخ گفت.
وی تصريح كرد: بايد از حالت انفعال بيرون آمده و با نقد ديدگاه، نظريات و نيز عملكرد دنيای كفر را به‌ويژه توسط منتقدين غربی بنيان‌های فكری غرب را به چالش بكشيم.
دبير اجرايی و داور بخش وبلاگ‌نويسی چهارمين جشنواره نشريات بسيج مد نظر قرار دادن چند نكته در اين جهت را ضروری خواند و گفت: جمهوری اسلامی ايران به تنهايی با راه‌اندازی و مديريت سايت‌های دولتی نمی‌تواند به عنوان ام‌القرای جهان اسلام‌ به نبرد در فضای مجازی بپردازد.
وی ادامه داد: چرا كه افتتاح و راه‌اندازی و مديريت سايت‌ها مستلزم هزينه و به ‌كارگيری نيروی انسانی متخصص بوده و توان مالی و فنی ما قابل قياس با دنيای غرب نيست. استعداد‌ها و توانايی‌های ما با دنيای غرب بسيار نامتقارن است و در اين فضای نابرابر مجازی شايد بتوان گفت كه وبلاگ‌نويسی يكی از قدرتمند‌ترين ابزار «نبرد نامتقارن» در فضای مجازی در راستای تقويت جهاد مجازی است.
اين كارشناس فضای مجازی در ادامه بسيج مردمی و راه‌اندازی و مديريت وبلاگ‌ها با موضوعات و زبان‌های مختلف را بيشترين كمك به جهاد شبكه‌ای دانست و اظهار داشت: دقيقاً با همين رويكرد است كه بنده معتقدم وبلاگ‌نويس ارزشی نه يك ويلاگ‌نويس صرف بلكه مجاهد مجازی است.
حق‌وردی خاطر نشان شد: صرفاً راه‌اندازی سايت و وبلاگ به تنهايی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد، چراكه اينترنت به يك كتابخانه بزرگ می‌ماند كه راهنمای دسترسی به محتوا آن، موتورهای جستجوگر هستند و تا زمانی كه امتياز صفحات(PAGE RANKING) پايين است و در صفحات اول جستجوگرهای مهمی چون گوگل و ياهو بالا نيايند، به‌ طور عملی بود و نبود اين سايت‌ها يكی است.
وی ادامه داد: معمولاً رجوع به صفحات معرفی شده جستجوگرها محدود به چند صفحه اول است و كاربر هيچ‌گاه به صفحه سی‌ام يا چهلم معرفی شده رجوع نمی‌كند. هر چند كه گاهاً اين موتورهای جستجو‌گر در برخی از امتيازات دستكاری می‌كنند ولی عمدتاً امتيازدهی به صفحات بر اساس يك سری فرمول و قواعد صورت می‌گيرد.
بلاگر «مجاهد مجازی» تأكيد كرد: اين ضعف در بخش تصاوير جستجو شده نمود بيشتری دارد، كافی است يكی از كلمات ارزشی را جستجو كنيد، آنگاه ببينيد كه آيا تصاوير نشان داده شده به واقعيت اسلام نزديك‌ترند يا به ضد اسلامی؟
وی ادامه داد: به عنوان مثال با جستجو كلمه ashura تا چندين صفحه تصاوير قمه‌زنی نشان داده می‌شود! اين تصاوير چقدر به فرهنگ واقعی عاشورا نزديك است؟ اما در مقوله جهاد مجازی در فضای اينترنت بحث جهاد سايبری آن هم با رويكرد آفندی بحث‌برانگيز‌تر بوده‌است.
حق‌وردی يادآور شد: در جنگ سايبرنتيك دشمن سعی دارد با تمامی ابزار اقدام به از هم گسيختن سيستم‌های كنترل و فرماندهی، سيستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی، ارتباطات و غيرعملياتی كردن آنها در صحنه نبرد و يا در حالت عادی شود.
وی در اين زمينه نيز با دو رويكرد «آفندی» و «پدافندی» به جهاد سايبرنتيك پرداخته و گفت: در زمينه تدافعی، هر چند نسبت به دشمن عقب هستيم، ولی بايد اين خلاء را هر چه زودتر با اتحاد انديشمندان و دولت‌مردان جهان اسلام در راستا آموزش و فراهم‌سازی امكانات و اطلاعات و زير ساخت‌های اصلی اين فضا و توليد داخلی آن در جهان اسلام پر كنيم.
وی تصريح كرد: ما با رويكرد آفندی بايستی خود را برای مبارزه در اين فضا آماده كنيم. بسياری از دوستان با تعابير متفاوت و مختلف و با بيان دلايلی با اصل جهاد مجازی مخالفت كرده و با بيان دلايلی چون علت به وجود آمدن فضای مجازی، مغايرت با اصل صلح‌طلبی و... جهاد سايبرنتيك و به‌ويژه مقوله هك را زير سؤال بردند.
اين كارشناس ادامه داد: هر چند كه بايد در مورد زمان و نحوه اين اقدام در جای خود بحث شود. اما برخی با نگاهی خوشبينانه خصوصياتی را برای فضای اينترنتی بيان می‌كنند مانند اينكه فضای مجازی يك فضای آزاد و دمكراتيك برای بيان كليه آرا و انديشه‌ها همه افراد و گرو ه‌ها است، اينترنت يك وسيله خنثی و بی‌طرف است، اينترنت فاقد مرزبندی است، اينترنت به خاطر نامتمركز بودن فاقد زمينه سلطه‌گری و اعمال حاكميت است.
دبير اجرايی و داور بخش وبلاگ نويسی ششمين جشنواره ره آورد سرزمين نور افزود: اما چنان‌چه به تاريخچه اينترنت نگاهی بياندازيم، هدف اوليه اينترنت كه ابتدا با نام آرپانت توسط وزارت دفاع آمريكا ايجاد شد، يك سيستم اطلاعاتی جهانی غير متمركز نبود كه گاهی توسط برخی عنوان می‌شود.
بلكه سيستمی بود كه در زمان جنگ سرد و با هدف اوليه ايجاد يك سيستم اطلاعاتی كه در زمان جنگ هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته و مصون بماند طراحی شد و می‌توان گفت يكی از اولين محصولات هژمونی طلبانه آمريكا بود.
ادامه دارد...
captcha