كتاب «اراده خدا از ديدگاه فيلسوفان، متكلمان و محدثان» منتشر شد
کد خبر: 1633528
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۰
با تازه‌های نشر:

كتاب «اراده خدا از ديدگاه فيلسوفان، متكلمان و محدثان» منتشر شد

گروه انديشه: كتاب «اراده خدا از ديدگاه فيلسوفان، متكلمان و محدثان» نوشته «علی‌ اله‌بداشتی» به تازگی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در مقدمه اثر حاضر می‌خوانيم: «انديشه بشرى از معرفت حقيقت كنه ذات الهى به لحاظ اين‌كه غيرمتناهى و نامحدود است، قاصر است، از اين رو، چاره‏اى نيست جز اين كه او را با اسما و صفاتش بشناسد، ولى اقيانوس حقيقت اسما و صفات نيز آن چنان عظيم و بى‌كران است كه انديشه‏ها در فهم آن مضطرب و زبان‏ها در بيان آن كند و ناتوان است و چون صفات الهى نيز مثل ذات او نامحدود است و حقيقت آن در انديشه بشرى نمى‏گنجد، آراى متفاوتى در اسما و صفات الهى ظهور كرده است.
آن چه در اين كتاب ارايه شده است تحقيقى است درباره صفات حق ـ سبحانه و تعالى ـ به ويژه اراده او ـ جل جلاله ـ كه به گونه تطبيقى بين ملل و نحل مهم تاريخ تفكر اسلامى؛ يعنى متكلمان، محدثان و فيلسوفان طرح شده است.
صفات حق تعالى، به خصوص «اراده» او از مباحثى است كه در طول تاريخ اسلام محل نزاع نحله‏هاى فكرى بوده است؛ تا آن‌جا كه برخى به انكار هرگونه صفتى براى خداوند برخاسته، گروهى صفات را مستقل از ذات خداوند دانسته، بعضى صفات كمال و جمال را بر محور معناى سلبى بيان كرده و دسته‏اى ديگر به وحدت مفهومى در صفات قائل شدند.
به همين ترتيب، در مسئله «اراده خدا» نيز اين سؤال‏ها پديد آمد: آياى خداى سبحان مريد است؟ و اگر مريد است آيا اراده او از صفات ذات است يا صفات فعل؟ و اگر اراده در مرتبه ذات هم ثابت است آيا عين ذات است يا زايد بر ذات؟ آيا اراده او مطلق است و همه هستى را در بر می‌گيرد يا گستره آن فقط به برخى حوادث محدود مى‏شود؟ اگر اراده حق مطلق است، پس افعال انسان نيز به اراده او انجام مى‏شود و اگر افعال انسان با اراده حق تعالى انجام مى‏شود، پس اختيار و آزادى اراده انسان چه جايگاهى دارد و حوادثى كه شر و قبيح ناميده مى‏شوند، چگونه توجيه مى‏شوند؟
اين‏ها و ده‏ها سوال ديگر همواره ذهن و زبان جوامع بشرى را در دغدغه پايان‏ناپذير خود فرو بوده است، اما اين‌كه سخن حق و ادعاى راستين كدام است، بسيار با اهميت است كه بايد با ژرف‌انديشى در منابع اسلامى و فرهنگ روایى و تامل در گفتار حكماى الهى و علماى ربانى فرادست آيد. در نهايت، اين مختصر در پى آن است كه با تضارب آراى حكيمان، متكلمان و محدثان در نقادى آن‏ها بر اساس انوار آسمانى و حكمت وحيانی بكوشد...»
كتاب 244 صفحه‌ای «اراده خدا جل‌جلاله از ديدگاه فيلسوفان، متكلمان و محدثان» نوشته «علی‌ اله‌بداشتی» به كوشش انتشارات موسسه بوستان كتاب قم با بهای 24000 ريال و شمارگان 1200 نسخه در اسفندماه جاری برای دومين‌بار منتشر شد.
captcha