به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در مقدمه اثر حاضر میخوانيم: «انديشه بشرى از معرفت حقيقت كنه ذات الهى به لحاظ اينكه غيرمتناهى و نامحدود است، قاصر است، از اين رو، چارهاى نيست جز اين كه او را با اسما و صفاتش بشناسد، ولى اقيانوس حقيقت اسما و صفات نيز آن چنان عظيم و بىكران است كه انديشهها در فهم آن مضطرب و زبانها در بيان آن كند و ناتوان است و چون صفات الهى نيز مثل ذات او نامحدود است و حقيقت آن در انديشه بشرى نمىگنجد، آراى متفاوتى در اسما و صفات الهى ظهور كرده است.
آن چه در اين كتاب ارايه شده است تحقيقى است درباره صفات حق ـ سبحانه و تعالى ـ به ويژه اراده او ـ جل جلاله ـ كه به گونه تطبيقى بين ملل و نحل مهم تاريخ تفكر اسلامى؛ يعنى متكلمان، محدثان و فيلسوفان طرح شده است.
صفات حق تعالى، به خصوص «اراده» او از مباحثى است كه در طول تاريخ اسلام محل نزاع نحلههاى فكرى بوده است؛ تا آنجا كه برخى به انكار هرگونه صفتى براى خداوند برخاسته، گروهى صفات را مستقل از ذات خداوند دانسته، بعضى صفات كمال و جمال را بر محور معناى سلبى بيان كرده و دستهاى ديگر به وحدت مفهومى در صفات قائل شدند.
به همين ترتيب، در مسئله «اراده خدا» نيز اين سؤالها پديد آمد: آياى خداى سبحان مريد است؟ و اگر مريد است آيا اراده او از صفات ذات است يا صفات فعل؟ و اگر اراده در مرتبه ذات هم ثابت است آيا عين ذات است يا زايد بر ذات؟ آيا اراده او مطلق است و همه هستى را در بر میگيرد يا گستره آن فقط به برخى حوادث محدود مىشود؟ اگر اراده حق مطلق است، پس افعال انسان نيز به اراده او انجام مىشود و اگر افعال انسان با اراده حق تعالى انجام مىشود، پس اختيار و آزادى اراده انسان چه جايگاهى دارد و حوادثى كه شر و قبيح ناميده مىشوند، چگونه توجيه مىشوند؟
اينها و دهها سوال ديگر همواره ذهن و زبان جوامع بشرى را در دغدغه پايانناپذير خود فرو بوده است، اما اينكه سخن حق و ادعاى راستين كدام است، بسيار با اهميت است كه بايد با ژرفانديشى در منابع اسلامى و فرهنگ روایى و تامل در گفتار حكماى الهى و علماى ربانى فرادست آيد. در نهايت، اين مختصر در پى آن است كه با تضارب آراى حكيمان، متكلمان و محدثان در نقادى آنها بر اساس انوار آسمانى و حكمت وحيانی بكوشد...»
كتاب 244 صفحهای «اراده خدا جلجلاله از ديدگاه فيلسوفان، متكلمان و محدثان» نوشته «علی الهبداشتی» به كوشش انتشارات موسسه بوستان كتاب قم با بهای 24000 ريال و شمارگان 1200 نسخه در اسفندماه جاری برای دومينبار منتشر شد.