استفاده بهينه از ظرفيت فرهنگی امامزادگان ضروری است
کد خبر: 1766103
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۸

استفاده بهينه از ظرفيت فرهنگی امامزادگان ضروری است

بايد از ظرفيت فرهنگی امامزادگان استفاده بهينه شود تا بتوان به وسيله آن با انحرافاتی كه دشمنان برای جوانان به وجود آورده مقابله كرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در قم، حجت‌الاسلام «غلامرضا ناظمی» مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم جمعه شب 28 فروردين‌ماه در مراسم بزرگداشت ارتحال امامزاده موسی مبرقع، فرزند بلافصل امام جواد(ع) كه در جوار آستان مقدس آن امامزاده برگزار شد، اظهار كرد: اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان می‌كوشد تا با گسترش مسائل فرهنگی در سطح استان، بقاع امامزادگان را به پايگاه‌های فرهنگی تبديل كند.
وی ادامه داد: بايد از ظرفيت فرهنگی امامزادگان استفاده بهينه شود تا بتوان به وسيله آن با انحرافاتی كه دشمنان برای جوانان به وجود آورده مقابله كرد.
ناظمی با بيان اينكه از ظرفيت بقاع امامزادگان می‌توان در مورد مسائل گردشگری نيز استفاده كرد، گفت: برخی از بقاع امامزادگان در اماكن بسيار مناسب گردشگری واقع شده‌اند، كه با برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته و همچنين رسيدگی به اين آستان‌ها، اين بقاع به اماكن گردشگری مذهبی برای زائران و ارادتمندان به اهل بيت(ع) تبديل شده است.
حجت‌الاسلام «ناظمی» به توسعه آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع اشاره و اظهار كرد: در يك برنامه جامع آستان مقدس اين امامزاده توسعه خواهد يافت و رواق‌ها و صحن‌های جديدی نيز احداث می‌شود.
وی افزود: اين اداره‌كل با تمام توان در توسعه آستان مقدس امامزادگان می‌كوشد كه مردم نيز بايد در اين مسير اداره‌كل را همراهی كنند.
در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام «كاظم صديقی» از فضلای حوزه علميه به ويژگی‌ها و مناقب امامزاده موسی مبرقع اشاره كرد و گفت: اين امامزاده در زمان حيات خود به جوانمرد و مهربان شهرت داشتند.
وی افزود: بايد ويژگی‌های معصومان و فرزندان آنها مورد توجه مردم قرار گيرد تا بتوان فرهنگ اهل بيت(ع) را در جامعه گسترش داد.
حجت‌الاسلام «صديقی» بر ضرورت احترام به امامزادگان تاكيد كرد و گفت: امامزادگان از نسل امامان ما هستند كه بايد بر آنها احترام گذاشته و از فضائل آنها استفاده كرد.
وی افزود: همچنين ساداتی كه هم‌اكنون در جامعه زندگی می‌كنند از نسل امامان(ع) هستند كه احترام بر آنها واجب است.
يادآور می‌شود، حضرت امامزاده ابواحمد موسی المبرقع ابن الامام محمد التقی الجواد(ع) سيدی جليل‌القدر و از روات محدثين شيعه است. او مكنّی به ابواحمد و ملقب به مبرقع است. بدان جهت او را مبرقع می‌خواندند كه به خاطر زيبايی و درخشندگی صورت، برقع بر روی خود می‌افكند. از اين رو به موسی مبرقع ملقب شد. وی جد سادات برقعی، رضايی، ابن الرضايی، تقوی، نقوی و رضوی است.
ابواحمد موسی مبرقع، در سال 214 هـ . ق دو سال بعد از ميلاد علی بن محمد، امام هادی(ع) در مدينه متولد شد. پرهيزكاری، امانت و تقوای موسی مبرقع نزد پدر بزرگوارش، امری مسلّم بود تا به آنجا كه حضرت امام جواد(ع) او را بعد از برادرش امام هادی(ع) متولی موقوفات و صدقات خود كرد، بی آنكه ناظری بر وی بگمارد.
بيشتر تاريخ‌نويسان و محدثان و علمای انساب اتفاق دارند بر اين كه موسی مبرقع از كوفه به قم هجرت كرده و در همين شهر رحلت كرده و در محلّی كه هم اكنون در خيابان آذر (طالقانی) محلّه چهل اختران معروف است به خاك سپرده شده است.
شيعيان دور از قم، مانند اهالی هندوستان، پاكستان و ديگر كشورها نيز وقتی به قم مشرف می‌شوند به زيارت اين يادگار امام جواد(ع) می‌روند و احترام مرقد و ضريح موسی مبرقع را بر خود لازم می‌دانند.
captcha