مروجين فرهنگ عمومی ابتدا بايد در صدد اصلاح محيط و جامعه برآيند
کد خبر: 1795285
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸

مروجين فرهنگ عمومی ابتدا بايد در صدد اصلاح محيط و جامعه برآيند

رئيس شورای سياستگذاری ائمه‌جمعه كشور صبح امروز 6 تيرماه در همايش راهكارهای كارآمدی شورای فرهنگ عمومی مازندران گفت: يكی از قطب‌‌‌های مهم و تأثيرگذار بر روح و روان و تربيت افراد، محيط جامعه است و مروجين فرهنگ عمومی ابتدا بايد در صدد اصلاح محيط و جامعه برآيند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، حجت‌الاسلام «سيد‌رضا تقوی» رئيس شورای سياستگذاری ائمه‌جمعه و عضو شورای فرهنگ عمومی كشور صبح امروز 6 تيرماه در همايش راهكارهای كارآمدی شورای فرهنگ عمومی مازندران در ساری ضمن بيان اين مطلب گفت: يكی از قطب‌‌‌های مهم و تأثيرگذار بر روح و روان و تربيت افراد، محيط جامعه است و مروجين فرهنگ عمومی ابتدا بايد در صدد اصلاح محيط و جامعه برآيند.
تقوی اظهار كرد: فرهنگ عمومی نيز مانند مدرسه‌داری كلاس و معلم بوده و هرگونه تغيير در ذهنيت و رفتار افراد جامعه نشانگر مؤفقيت مبلغان و مروجان اين فرهنگ است.
وی جامعه را محيط درس القای فرهنگ عمومی و رسانه‌ها و مبلغان را معلمان آن توصيف كرد و افزود: علمان و مروجان اين محيط درسی با سلايق و سنين گوناگون رو به رو هستند و بايد با مهندسی دقيق‌تر و حساب‌شده‌تری به وظايف خود بپردازند.
تقوی با تأكيد بر اينكه خانواده‌ها بايد تغييرات بنيادين در فرزندانشان را جدی بگيرند، افزود: تغيير در ادبيات سخن گفتن فرزندانمان و نوع پوشش آنها برای پدران و مادران جامعه می‌تواند يك هشدار تلقی شود و نشان از موفقيت يا عدم موفقيت مبلغان فرهنگ عمومی دارد.
وی تصريح كرد: رفتار و كردار افرادی كه در صدر جامعه فعاليت دارند فوق‌العاده بر فرهنگ عمومی جامعه مؤثر بوده و می‌توانند تأثيرات شگرفی در اين راستا داشته باشند.
تقوی به تأثير امر به معروف و نهی از منكر در فرهنگ عمومی جامعه تأكيد و خاطرنشان كرد: نبايد به پوشش و نوع رفتار ديگران بی‌تفاوت باشيم، چون اين موارد در فرزندان خودمان تأثيرگذار است.
اين مقام كشوری با بيان اينكه استفاده از اجناس خارجی فرهنگ خارجی را هم به دنبال خواهد داشت، افزود: تبليغات گسترده اجناس خارجی و در برخی از موارد بی‌تعهدی به توليدات داخلی در حوزه صنعت موجب شده تا عموم مردم به خريد جنس خارجی تمايل بيشتری نشان دهند.
وی به فرهنگ غالب و پيشرو و فرهنگ مغلوب و پيرو اشاره كرد و افزود: هر فرهنگی كه بر فرهنگ بومی و ملی ما تأثير‌گذار باشد فرهنگ غالب و پيشرو است.
عضو شورای فرهنگ عمومی كشور بر تبادل فرهنگی تأكيد و خاطرنشان كرد: در اين مورد ما برای پذيرش هر فرهنگی مختار هستيم در حالی‌كه در تهاجم فرهنگی فرهنگ بيگانه به ما تحميل می‌شود.
captcha