راز روزه در آيه شريفه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ...» نهفته است
کد خبر: 1817589
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۵
روزه و رمضان در قرآن/1

راز روزه در آيه شريفه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ...» نهفته است

گروه انديشه و علم: راز روزه در آيه 183 سوره بقره، «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ...» نهفته است و بر وجود روزه در اديان پيشين دلالت می‌كند. در اين آيه، روزه وسيله‌ای مطمئن برای رسيدن به تقوا معرفی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمين «عبدالحسين غبيشاوی»، امام جمعه شهرستان هنديجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، با بيان اين مطلب عنوان كرد: خداوند در قرآن كريم می‌فرمايد «روزه بر شما واجب شده چنان‌چه بر امت‌های پيشين واجب شده است تا پرهيزكاری پيشه كنيد»، روزه گرفتن باعث كسب توشه مناسب انسان برای آخرت و رسيدن به تقوای واقعی الهی می‌شود.
وی افزود: انسان روزه‌دار اگر از خويش مراقبت كند، فلسفه اصلی صوم را دريابد و در عمل خود را مقيد به رعايت اخلاق و رفتار روزه‌داری كند، به مرور به حالت خويشتن‌داری از معاصی می‌رسد و موفق به اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی می‌شود.
امام جمعه هنديجان، بيان كرد: در انجيل و تورات نيز به اين مطلب اشاره شده كه روزه گرفتن در بين قوم يهود و نصارا در هنگام غم و اندوه و حوادث غير مترقبه وجود داشته است.
غبيشاوی ادامه داد: طبق شواهد موجود حضرت موسی(ع) زمانی كه در كوه طور با خداوند ملاقات كرد نيز 40 روز را روزه گرفت و بعد از آن قوم يهود در هنگام كسب توبه و جلب رضايت خداوند 40 روز را روزه می‌گرفتند.
وی افزود: امروزه علم پزشكی نيز بر اين مدعا صحه دارد كه روزه گرفتن باعث سلامتی افراد می‌شود و روزه‌دار مسلمان علاوه بر كسب ثواب اخروی معتقد است كه «صوم» فوائد بسياری دارد. پيامبر اكرم(ص) در اين‌باره می‌فرمايد «صوموا تصحوا» يعنی روزه بگيريد تا سلامت باشيد. بنابراين روزه داری برای همه بشر و در همه برهه‌های تاريخی بوده است.
وی با اشاره به اين‌كه اساس قوانين اسلام بر سخت گيری نيست، گفت: اگر جايی حكمی در اسلام برای بشر مشقت‌بار باشد، موقتا برداشته می‌شود. به عنوان نمونه اگر زمانی وضو و اقامه نماز به صورت ايستاده برای فرد مضر است، به تيمم و نشسته خواندن نماز مبدل می‌شود.
امام جمعه هنديجان، اظهار كرد: در قرآن كريم آمده است «خداوند متعال تكليف مشقت‌باری را برای شما قرار نداده است» و در حديثی از پيامبر اكرم(ص) نيز آمده است «من مبعوث به آيين سهل و آسان شده‌ام».
وی گفت: رفع مشقت از دوش انسان برای انجام آسان و راحت احكام خداوندی است و انسانی كه بيمار است و يا در سفر به سر می‌برد روزه گرفتن از او ساقط و قضای آن را بايد در زمان ديگر به جای آورد.
امام جمعه هنديجان، افزود: پيامبر اكرم(ص) در خطبه آخرين جمعه ماه شعبان می‌فرمايد «و اسئل الله بنيات الصادقه و قلوب الطاهره ان يوفقكم لصيامه و تلاوت كتابه»، ای مسلمانان با قلب‌های پاك و نيت صادق از خداوند بخواهيد توفيق دهد روزه بگيريد و كتابش را تلاوت كنيد.
captcha