بوی ماه مهر، با طعم قرآن
کد خبر: 1829207
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۹

بوی ماه مهر، با طعم قرآن

فرهنگ و هنر: اول مهر روزی است كه اكثريت مردم در تلاش برای رسيدن به يك مقصد مشترك هستند مقصدی كه به حتم روشنگر مسير زندگی آينده آنان خواهد بود، آيين بازگشايی مهد قرآنی «اسوه» نمونه ای از اين تلاش مردمی بود كه بوی ماه مهر را برای كودكان اين مرز و بوم طعمی قرآنی بخشيد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه زنجان، آيين بازگشايی مهد قرآنی «اسوه» روز اول مهرماه همزمان با ساير مهدهای قرآنی استان برگزارشد.
اول مهر روزی است كه اكثريت مردم در تلاش برای رسيدن به يك مقصد مشترك هستند، مقصدی كه به حتم روشنگر مسير زندگی آينده آنان خواهد بود. در اين ميان اين روزها برای نونهالان چهره‌ای جداگانه دارد، اين روز برای آنان روز بزرگ شدن، روز مستقل شدن و روزی است كه می‌توانند مانند بزرگترها در كارها شركت كرده و چون آنها تصميم بگيرند.
امروز مقصد بسياری از انسان‌ها محافل علم و دانش اندوزی بود، مدارس و دانشگاه‌ها ميزبان كسانی بودند كه با شوق و شور فراوان به قصد علم آموزی بدان جا آمده بودند.
اما اين موضوع فقط مختص مدارس و دانشگاه‌ها نبود بلكه دختر و پسرهای كم سن و سالی نيز بودند كه با فرارسيدن اول مهر در مكانی به نام مهد قرآنی جمع شده بودند.
خبرگزاری ايكنا نيز در اولين روز مهرماه با حضور در آيين بازگشايی مهد كودك قرآنی «اسوه» در كنار مسئولان و كارشناسان بهزيستی شاهد شور و نشاط خردسالانی بود كه به قصد قرآن راهی مهد كودك شده بودند.
دخترها با لباس‌های صورتی و پسرها با لباس‌هايی آبی دور ميز بزرگی نشسته و منتظر برگزاری مراسم بودند.
كودكان خردسال با زبان كودكانه خود و با قرائت سوره و يا حديثی برنده جايزه‌ای می‌شدند كه مديريت مهد كودك اسوه برايشان در نظر گرفته بود، جايزه‌ای كه شادی زايد الوصفی را در چهره آنها نمايان می‌كرد.
در ادامه اين مراسم «حميد حاج عليلو»، معاونت اجتماعی اداره كل بهزيستی استان زنجان تعداد مهدهای قرآنی را در استان زنجان 10 مؤسسه خواند و اظهار كرد: سازمان بهزيستی كشور امسال به گونه‌ای متفاوت تر نسبت به آموزه‌های دينی و قرآنی وارد عمل شده و برنامه‌هايی را برای گسترده كردن اين آموزه‌ها به صورت ريشه‌ای در نظر گرفته است.
وی به همسان سازی آموزش‌های دينی در مهد كودك‌ها اشاره و ابراز كرد: طبق برنامه‌های تصويب شده در سازمان بهزيستی كشور در سال تحصيلی جديد مهدكودك‌ها ملزم به داشتن برنامه آموزشی واحد در هر حوزه‌ای به خصوص علوم دينی و قرآنی هستند تا بدين طريق تمامی كودكان و نونهالان حاضر در مهد كودك بتوانند از يك سطح آموزه‌های دينی و عقيدتی برخوردار باشند.
وجود مشكلاتی نظير نبود فضای آموزشی مناسب، عدم بهره گيری از روشهای نوين آموزشی، نبود مديريت صحيح و عدم تأمين هزينه های لازم از سوی نهادهای متولی موجب اثر بخشی ضعيف در برخی از اين مهدهای قرآنی می شود.
همچنين «روح انگيز محمدی»، كارشناس مسئول امور كودكان بهزيستی نيز به حضور مسئولان در مهدهای كودك اشاره و تصريح كرد: اين بازديدها و حضور مسئولان تأثير شگرفی بر روحيه كودكان داشته و موجب تشويق آنان نيز خواهد بود.
در خاتمه اين آيين نيز كودكان با مسئولان و خانواده خود وداع كرده و سال تحصيلی را در كنار مربی خود آغاز كردند. سالی كه می‌تواند سرنوشت و آينده اين كودكان امروز و مردان و زنان آينده را رقم بزند.
اشاره: بايد گفت مهدهای قرآنی از جمله نهادهای تربيتی هستند كه در صورت به كارگيری روش‌های اصولی با معيارهای صحيح آموزشی می‌تواند نقش تعيين كننده‌ای در پرورش كودكان و نوجوان در جامعه اسلامی داشته باشند اما وجود مشكلاتی نظير نبود فضای آموزشی مناسب، عدم بهره گيری از روش‌های نوين آموزشی، نبود مديريت صحيح و عدم تأمين هزينه‌های لازم از سوی نهادهای متولی موجب اثر بخشی ضعيف در برخی از اين مهدهای قرآنی می‌شود.
نبود مكان ثابت از مهمترين مشكلات مهدهای قرآنی به شمار می آيد
«توران كاظمی»، مسئول امور كودك و نوجوان اداره كل بهزيستی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايكنا می‌گويد: وی از مهمترين مشكلات مهدهای قرآنی را نبود مكان ثابت عنوان و ابراز كرد: اغلب مهدها از نظر ساختمان در مضيقه هستند و به دليل عدم توانايی در تأمين اجاره بها مجبور به جابه جايی می‌شوند كه اين امر موجب كاهش كيفيت كاری و انگيزه كاركنان مهدهای قرآنی شده است.
كاظمی با بيان اينكه تعداد 10 مهد كودك تخصصی قرآنی در شهرستان زنجان وجود دارد كه به شكل خصوصی اداره می‌شوند و اكثر آنها در مناطق محروم شهرستان مستقر هستند، ادامه می‌دهد: به همين منظور هزينه‌های دريافتی اين مهدهای قرآنی نسبت ديگر مهدها كمتر است.
وی با بيان اينكه در سال جاری حدود 17 الی 20 مهد كودك در مناطق محروم تأسيس خواهد شد، افزود: بر اساس آيين‌نامه‌های سازمان بهزيستی كشور فردی كه متقاضی تأسيس مهد كودك قرآنی است بايد حداقل مدرك كارشناسی مرتبط با اين حوزه را داشته باشد.
كاظمی می‌گويد: متقاضيان احداث مهدهای قرآنی علاوه بر اينكه بايد تخصص و تحصيلات لازم در حوزه آموزش‌های قرآنی برای كودكان را داشته باشند، در دوره‌های آموزشی كه در استان قم در طول سال برگزار می‌شود، شركت می‌كنند تا اصول و مبانی آموزش برای كودكان را فرا گيرند.
كاظمی با اشاره به اهميت فعاليت در حوزه كودكان بيان كرد: آموزش قرآن برای كودكان در مهدها از اهميت بسياری برخوردار است چرا كه كوچكترين اشتباه در اين امر پيامدهای جبران ناپذيری خواهد داشت و اگر كودكی مطلبی را به صورت اشتباه فراگيرد اصلاح آن تقريبا غيرممكن خواهد بود.
وی توجه نهادهای متولی به اعتلای وضعيت مهدهای قرآنی را ضروری عنوان و بيان می‌‌كند: مسئولان بايد در اين مورد اهتمام داشته و زمينه اعطای وام‌های مختلف به مهدهای قرآنی را فراهم آورند.
يكی از مهمترين مسائل در خصوص مهدهای قرآنی چگونگی محتوای ارائه شده برای كودكان است چرا كه محتوای ارائه شده به همراه روشهای مناسب زمينه ساز رشد و تربيت ايده آل كودكان را فراهم می آورد.
در اين زمينه «فردين بلوچی»، مدير كل بهزيستی استان زنجان مديران و مربيان مهدهای كودك را ملزم به دقت در ارائه درس‌های دينی می داند و می افزايد: درس‌های دينی توسط مربيان در سطح مهدهای كودك بايد با زبان مختص كودكان و با دقتی بيش از پيش ارائه شود تا در اين دوران، روان كودك با اين گونه مسائل مأنوس شده و رشد يابد.
وی بهترين زمان برای آموزش مبانی دين و فرهنگ سازی دينی را سنين كودكی عنوان و تأكيد می كند: بايد كودكان را به گونه‌ای با مسائل و مبانی دين آشنا كرد كه در مسير صحيح زندگی دينی قرار گرفته و از مسائل دينی غنی شوند تا در نوجوانی و جوانی دارای روحيه و شخصيتی اسلامی باشند.
بلوچی خانواده‌ها و مربيان را ملزم به داشتن حساسيت بالا در مورد تربيت دينی و فرهنگی دانسته و می گويد: خانواده‌ها و مربيان برای آنكه كودكان و نوجوانانی سالم و اسلامی داشته باشند بايد در تربيت دينی و فرهنگی آنان حساسيت بالايی به كار برده و در برخوردها و رفتار خود نيز دقت لازم را داشته باشند.
بلوچی مربيان مهدهای كودك را بازوان پرتوان دولت و مسئولان دانسته و خاطر نشان می كند: مسئوليت سنگين تربيت كودكان به عهده مربيان مهدهای كودك است كه بايد مسائل دينی و اسلامی را در اين مكان‌ها پررنگ كرده و اصول تربيت اسلامی را سرلوحه كار خود قرار داده و به ويژه مسائل كشوری و ولايتی را به آنان آموزش دهند.
همچنين برخی از مديران مهدهای كودك نيز معتقدند: استفاده از روشهای عملی همچون استفاده از نمايش، قصه گويی، داستان پردازی، نقاشی و اردوهای دينی از بهترين روش‌های اثر گزار بر روی آموزش‌های دينی و عقيدتی است و مشاوره با خانواده‌ها در رابطه با مسائل دينی می تواند مفيد باشد.
قرار دادن كودكان در فضای غير‌جذاب روخوانی قرآن تأثيرات مطلوبی نخواهد داشت
«مهری خديری»، مدير مؤسسه جامعه القرآن الكريم زنجان نيز با بيان اينكه قرار دادن كودكان در ابتدای امر در فضای غيرجذاب آموزش روخوانی قرآن تأثيرات مطلوبی نخواهد داشت، گفت: بر همين اساس بايد با تكيه بر عوامل جذاب و تشويقی برای كودكان، بستری فراهم كرد تا آنها با اشتياق علاوه بر حفظ آيات كاربردی، بر روخوانی قرآن نيز مسلط می شوند.
وی با اشاره شرايط مربيان ويژه كودكان گفت: مربيان اين دوره علاوه بر داشتن شرايط عمومی بايد حايز برخی شرايط اختصاصی نظير گذراندن دوره های تربيت مربی و داشتن سابقه تدريس در مهدهای كودك و نيز حافظ بودن دو تا پنج جزء از قرآن نيز باشند.
از سويی «علی عباسی»، مسئول نمايندگی مؤسسه مكتب‌القرآن الكريم در استان زنجان با بيان اينكه مربيان مهدهای قرآنی علاوه بر داشتن علم و تخصص مربوطه بايد متخلق به اخلاق قرآنی باشند، ابراز می كند: با توجه به نياز عاطفی كودكان در سطح پيش‌دبستانی و اقتضای اين‌گونه فعاليت‌ها همه مربيان بايد از ميان بانوان برگزيده می‌شوند.
وی با بيان اينكه تنها كسانی می‌توانند درباره ايجاد مهدهای قرآنی اقدام كنند كه روحيات و دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی داشته باشند، بر اين باور است: در طول برگزاری آموزش‌های مهدهای قرآنی توسط مربيان راهنما، بايد به‌صورت مستمر بر نحوه فعاليت آن‌ها نظارت داشته و روند آموزش را مورد بررسی قرار داد.
و در خاتمه باز بايد به اين نكته تأكيد شود كه مهدهای قرآنی از جمله نهادهای تربيتی هستند كه در صورت به كارگيری روش‌های اصولی با معيارهای صحيح آموزشی می‌تواند نقش تعيين كننده‌ی در پرورش كودكان و نوجوان در جامعه اسلامی داشته باشند. لذا مسئولان و مديران مهدهای قرآنی بايد در زمينه استفاده از روش‌های نوين آموزشی مبتنی بر آموزه‌های دينی و قرآنی و همچنين جذب امكانات لازم در اين راستا قدم بردارند.
captcha