همايش «دين و رسانه» در قم برگزار شد
کد خبر: 1841711
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۶

همايش «دين و رسانه» در قم برگزار شد

اولين روز از همايش دين و رسانه روز گذشته 4 آبان‌ماه در سالن همايش‌های سازمان تبليغات اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در قم، در اولين روز از همايش دو روزه دين و رسانه كه به همت دفتر پژوهش‌های اسلامی صدا و سيمای قم روز گذشته 4 آبان‌ماه در قم برگزار شد، «سعيدرضا عاملی» رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، «عليرضا پويا» رئيس مركز تحقيقات صدا و سيما و «عيسی جهانگير» به ارائه مقالات خود پرداختند.
همچنين آيت‌الله «مرتضی مقتدايی» رئيس حوزه علميه قم نيز با تأكيد بر برگزاری همايش‌هايی از اين دست، با محوريت رسانه و دين سخنرانی كرد.
«سعيدرضا عاملی» رئيس دانشكده مطالعات جهان و استاديار دانشگاه تهران مقاله خود را با عنوان شهر مجازی اسلامی ارائه داد.
وی با مقايسه ويژگی‌های دين و فضای مجازی، با تعبير «سرزمين هميشه آفتاب» برای فضای مجازی به موضوع زمان در فضای مجازی كه ۲۷ ساعته و هفت روز هفته است، پرداخت كه بر خلاف زمان واقعی كه گذشته و حال دارای معناست، اين عناصر در اين فضا رنگ می‌بازد.
عاملی اظهار كرد: دين می‌تواند با ظرفيت رسانه‌ای فضای مجازی تطابق پيدا كند زيرا كه فراگيری و همه‌جا‌ حاضر بودن فضای مجازی و فرازمانی و فرامكانی از ويژگی‌های فضای مجازی است. در دين اسلام مفهوم ابديت پيام وجود دارد كه سازگارا با ويژگی فضای مجازی است.
رئيس دانشكده مطالعات جهان در ادامه به ارائه نتايج پيمايشی در حوزه نيازسنجی مسلمانان از فضای مجازی پرداخت و خاطرنشان كرد: پيمايشی كه مسلمانان ۶۴ كشور پاسخ‌گوی آن بودند، نشان داد كه پرداختن به امور تجاری و مالی مبتنی بر بانكداری اسلامی، خريد و فروش كالاهای مرتبط با دين وامور معنوی، ارسال ای ميل با محتوای مذهبی، به جا آوردن آيين‌های مذهبی، گفتگو با ديگران در مورد مسائل دينی، امور زندگی اجتماعی، گرفتن مشاوره در مورد مسائل دينی، استفتاء از طريق وب سايت مراجع، انفاق و كمك به نيازمندان از جمله فعاليت‌هايی كه مسلمانان علاقمند به انجام آن از طريق فضای مجازی هستند.
بنابراين گزارش آيت‌الله «مقتدايی» رئيس حوزه علميه قم سخنران بعدی همايش بود كه به بررسی تاريخی حضور دين در نظام جمهوری اسلامی ايران پرداخت.
وی از تاكيد امام خمينی(ره) بر حضور نظام اسلامی در جامعه گفت و از رسانه دينی داشتن حالت قداست گونه را خواستار شد.
حجت‌الاسلام «محمد كاويانی» در ادامه اين همايش، به بررسی مدل‌های تبليغات اسلامی پرداخت و مقاله خود را با عنوان «جايگاه رسانه در مدل اسلامی تبليغات» ارائه كرد.
وی سه مدل محتوايی، ساختاری و جريانی را بيان كرد و به تشريح اين سه مدل پرداخت و در ادامه نقش رسانه‌های گروهی را در تبليغ دين بررسی كرد.
كاويانی تأكيد كرد: رسانه‌های گروهی در تعامل چند جانبه نقش مخزن بزرگ اطلاعات را بازی می‌كنند كه بخش‌هايی ديگر به آن راه دارند و به تبادل اطلاعات با ساير مجموعه‌ها می‌پردازند.
همچنين «عيسی جهانگير» پژوهشگر، مقاله‌ای با عنوان «مونوگرافی فضای سايبر شيعه» كه از پايان نامه ارشد وی اخذ شده بود، به اين همايش ارائه داد.
وی با نگاهی تماشاگرايانه به حضور ۱۱ساله شيعه در فضای مجازی پرداخت و در تشريح مقاله خود گفت: منظور از فضای سايبر شيعه در اين مقاله، سايت‌های متعلق به شيعيان اثنی عشری كه اطلاعاتی در حوزه شيعه ارائه می‌كنند.
وی افزود: اولين فضای سايبر شيعه در ايران با سايت «حوزه نت» در سال ۷۷ آغاز شده ‌است و پس از آن سايتی متعلق به آيت‌الله سيستانی و سپس «بلاغ»، پا به عرصه ظهور نهاده‌اند.
جهانگير از نقش پر رنگ قم و حوزه علميه و طلاب دينی در فضای سايبر شيعی ياد كرد و هفت موج از فضای سايبر شيعی را در اين همايش تشريح كرد.
يادآور می‌شود امروز دومين روز همايش دين و رسانه در سالن همايش‌های دانشكده صدا و سيما از ساعت ۹ الی ۱۷ برگزار می‌شود.
captcha