شناساندن مفاخر فرهنگی ارتقا هويت اسلامی ايرانيان را در پی دارد
کد خبر: 2014041
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶

شناساندن مفاخر فرهنگی ارتقا هويت اسلامی ايرانيان را در پی دارد

گروه اجتماعی: شناساندن مفاخر فرهنگی كشور را موجب ارتقا هويت ملی، اسلامی ايرانيان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، «ابراهيم فتح‌الهی» معاون سياسی اجتماعی استاندار امروز در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «حافظ» در پرتو انوار «شمس‌‌تبريزی» شعله‌های سركش عرفان و عشق را در قالب غزل سروده و به عرصه وجود هديه كرده است، از اين روست كه قرن‌هاست ملت ما از چشمه عرفان حافظ بهره‌می‌برند.
وی افزود: شمس قطب عارفان اسلامی است و مولانا نيز درس آموخته اين مكتب است ولی به دليل غفلت فرهنگی كه در همه سال‌های گذشته اتفاق افتاده از اين ذخيره عرفان و شعر و ادب غافل بوديم.
فتح‌الهی گفت: امروز برای مقابله با مصادره فرهنگی مفاخر اين آب و خاك كه در آن سوی مرزها اتفاق می‌افتد موظفيم هر آنچه كه در توان داريم در جهت معرفی شمس تبريزی و شناساندن او به كار گيريم.
وی اظهار كرد: با همتی كه محققين و شمس پژوهان كشور در طول 20 سال گذشته انجام دادند وجود بارگاه و مقبره شمس تبريزی در شهرستان خوی به اثبات رسيد و اعلان عمومی آن توسط خانم «اسين چلپی» نواده «حسام الدين چلبی» و شخصيت فرهنگی معاصر تركيه مهر تأييدی بر صحت آن است.
معاون سياسی استاندار آذربايجان‌غربی يادآور شد: پيوند فرهنگی مقبره شمس‌تبريزی در خوی و حافظ در شيراز، درهای فرهنگی كشور را بر روی دنيا می‌گشايد.
وی گفت: برای ايجاد پل فرهنگی بين مقبره شمس تبريزی و حافظ شيرازی تفاهم‌نامه فرهنگی بين استان آذربايجان‌غربی و استان فارس، توسط استانداران دو استان در روز بزرگداشت حافظ منعقد شده است.
فتح‌الهی اظهار كرد: ارتقا هر چه بيشتر سطح همكاری ميان دو استان آذربايجان‌غربی و فارس به منظور گسترش اتحاد ملی و تبادلات فرهنگی مردم و اعتلای مفاخر فرهنگی كشور با محوريت شمس‌تبريزی و حافظ و شناساندن هرچه بيشتر اين مفاخر فرهنگی از بخش‌های مهم تفاهم‌نامه ايجاد پيوند فرهنگی بين آرامگاه‌های شمس‌تبريزی در خوی و حافظ در شيراز می‌باشد.
وی ادامه داد: همچنين به منظور تحكيم پل فرهنگی بين مقبره‌ی حافظ در شيراز و مقبره‌ شمس‌تبريزی در خوی، مسؤلان و انديشمندان استان فارس در كنگره‌ بين‌المللی شمس‌تبريزی كه آبان‌ماه سال‌جاری با حضور سفيران فرهنگی كشورهای مختلف دنيا، در دانشگاه‌های اروميه و خوی برگزار می‌شود، مشاركت و حضور فعال خواهند داشت.
معاون سياسی اجتماعی استاندار آذربايجان‌غربی تقويت وحدت و هويت ملی مبتنی بر اسلام و آگاهی كافی درباره تاريخ ايران، فرهنگ، تمدن و هنر ايرانـی ـ اسلامی، استقلال فرهنگی و مصونيت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب با تقويت و اهميت دادن به مفاخر فرهنگی كشور با تأكيد بر حافظ و شمس‌تبريزی و ايجاد پل فرهنگی و علمی بين اين دو استان فارس و آذربايجان‌غربی را از اهداف اين تفاهم‌نامه عنوان كرد.
وی تصريح كرد: بايد شمس را در كنار حافظ به عنوان يك مقوله ملی و جهانی معرفی كنيم و در اين زمينه دستگاه‌های اجرايی استان بايد همكاری لازم را داشته باشند و از هيچ تلاشی فروگذار نكنند.
معاون سياسی اجتماعی استاندار آذربايجان‌غربی افزود: ايجاد ارتباط فرهنگی ميان استان‌های فارس و آذربايجان‌غربی می‌تواند در راستای ايجاد حركت‌های فرهنگی فاخر و تأثير گذار مؤثر باشد.
captcha