مروری بر هشت قصه از سيره سيدالشهدا(ع) در آثار «مهدی آذريزدی»
کد خبر: 2049334
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲

مروری بر هشت قصه از سيره سيدالشهدا(ع) در آثار «مهدی آذريزدی»

در اين نوشتار مروری داريم بر هشت قصه از سيره امام حسين(ع) در آثار استاد مهدی آذريزدی كه از عزيزی پيامبر(ص) تا ستون‌های مروت و جوانمردی را روايت می‌كند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، استاد «مهدی آذريزدی» مانند هر شيعه اميرالمؤمنين علی(ع) ارادت خود بر حسين(ع) امام آزادگی و شرافت را با برشمردن محبت او و برادرش حسن‌بن‌علی(ع) در دل‌های پيغمبر(ص) آغاز می‌كند.
پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران كه در كارنامه خود دو اثر ماندگار قصه‌های 14 معصوم و قرآن را به يادگار گذاشته است در معرفی سومين ستاره آسمان امامت و ولايت كه خونش تضمين‌كننده دين جدش شد، هشت قصه روايت می‌كند.
بنابر اين گزارش، آذريزدی داستان امام حسين(ع) را از روايت عزيزی در جان پيامبر خاتم(ص) آغاز می‌كند و با معرفی مروت و جوانمردی آن امام همام ادامه می‌دهد.
بخش پنجم كتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با قصه عزيزان پيغمبر(ص) آغاز می‌شود و پايان اين قصه حديث جاويد پيامبر(ص) است كه «هر كس آن‌ها را دوست بدارد مرا دوست داشته است و هر كس ايشان (امام حسن(ع) و امام حسين(ع)) را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است».
هفت داستان ديگر اين بخش نيز با عنوان‌های؛ «رخت عيد، آشتی و دلجويی، بنياد مهر، حق و حقدار، دستاويز بخشش، جواب متناسب و پياده در سفر حج» است كه فرازهايی از سيره زندگی امام حسين(ع) را با زبان قصه بازگويی می‌كند.
آذر يزدی تيزهوشی و زمان‌سنجی حضرت سيدالشهدا(ع) و همراهی با جانبان حق و مظلومان را به خوبی در اين قصه‌ها روايت می‌كند و كودكان و نوجوانان را با تصويری درست از آن امام همام به مرتبه درك واقعه كربلا می‌كشاند.
استاد آذريزدی كه خود در حسينيه دفن است و خاطره اذان‌گويی و مؤذن بودن در دوران كودكی را با حلاوت ياد می‌كند، برای هشت قصه از سيره امام حسين(ع) از منابعی همچون اعلام‌الوری، جلاء‌العيون، منتهی‌الآمال، خطبه‌های نماز جمعه تهران، عين‌الحيوة، صلح امام حسن(ع)، عظمت حسينی، تاريخ عمادزاده و ارشاد مفيد سود جسته است.
يادآور می‌شود، در برخی از اين قصه‌ها آذر يزدی به نقل‌های مختلف تاريخی از يك خبر يا حديث در مورد امام حسين(ع) نيز پرداخته است.
captcha