حضور در مسابقات قرآن نقش بسزايی در بالا رفتن سطح تسلط حافظ دارد
کد خبر: 2059324
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
آسيب‌شناسی روش‌های حفظ قرآن در مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد/30

حضور در مسابقات قرآن نقش بسزايی در بالا رفتن سطح تسلط حافظ دارد

گروه فعاليت‌های قرآنی: من به عنوان يك حافظ و مربی قرآن به حافظانی كه درباره حضور در مسابقات قرآن ترديد دارند توصيه می‌كنم كه حتماً در مسابقات شركت كنند زيرا اين كار نقش بسزايی در بالارفتن سطح تسلط حافظ دارد.

«محمد آسنجرانی»، يكی از حافظان كل قرآن جامعةالقرآن‌الكريم اراك و جزء نفرات برتر در مسابقات استانی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، در ابتدا بهترين زمان برای شروع به حفظ كردن قرآن را از كودكی و نوجوانی دانست و گفت: يكی از بهترين زمان‌ها برای حفظ كردن قرآن كودكی است ولی هر مقطع از عمر كه انسان شروع كند همان لحظه شروع، منفعت است و قطعاً مفيد فايده خواهد بود و اگر انسان با همت والا و جدی شروع كند و قطعاً به اندازه همت و تلاش خود نتيجه‌ آن ‌را خواهد ديد و بهره‌مند می‌شود.
وی ادامه داد: اين نكته جالب است كه آنچه درباره‌ روش حفظ و تثبيت قرآن گفته می‌شود، در سطح كودكان نيز جاری است، البته بايد توجه داشت كه شرايط روحی آنان با بزرگسالان تفاوت بسيار دارد و عواطف آنان ظريف‌تر و حساس‌تر است، بنابراين در گستره‌ كار با كودكان بايد مواردی را به خاطر داشت.
اين حافظ قرآن كه در حال حاضر مربی جامعةالقرآن‌الكريم اراك است، اين موارد مؤثر را اينگونه بيان كرد: بهتر است حفظ قرآن از سوره‌های كوچك يا فهرست سوره‌ها و يا داستان‌های قرآن آغاز شود، اگر قرار است بزرگسالان قرآن را به طور متوسط در 3 سال حفظ كنند، كودكان بايد 5 الی 7 سال را بدين امر اختصاص دهند زيرا فشار و تسريع در كار حفظ برای كودك بسيار زيانبار است، اولياء و مربيان بايد توجه داشته باشند كه فراهم آوردن زمينه‌های بازی برای نونهالان، آنان را در حفظ قرآن ياری می‌دهد؛ زيرا حس كنجكاوی و قدرت را دو چندان می‌سازد، هرگز نبايد كودك را زير فشار قرار داد، حضور در محافل قرآنی نيز از راه‌های ايجاد علاقه در نونهالان است، گوش سپردن به نوارهای ترتيل نيز نونهالان را به سمت عشق به قرآن می‌كشاند.
وی در رابطه با گوش‌دادن نوارهای ترتيل‌خوانی قرآن برای كودكان تأكيد بسياری كرد و افزود: مطالعه‌ زندگی حافظان قرآن، به ويژه نونهالان نشان می‌دهد آنان تنها با شنيدن يك نوار قرآن در مسير قرائت و حفظ كتاب خدا گام برداشته‌اند و هرگز كسی درباره فضيلت و آثار حفظ قرآن با آنان سخن نگفته است.
آسنجرانی بيان كرد: سعی شود كه از يك ترتيل‌خوانی ثابت استفاده كنيد؛ زيرا كسی كه مطلبی را با لحن و نغمه خاصی حفظ می‌كند، چنانچه اين نغمه و اين لحن را تغيير بدهد، در يادآوری آن دچار مشكل می‌شود.
اين مربی قرآن تمركز را در يادگيری و حفظ كردن قرآن مؤثر دانست و گفت: حافظ قرآن به قدرت، قوّت ذهنی و حواس متمركز نياز دارد كه بتواند آيات و مجموعه‌ای از آيات را در ذهن خود ثبت و ضبط كند.
وی حضور در مسابقات قرآنی را يكی از عوامل مؤثر در حفظ كردن قرآن عنوان كرد و بيان كرد: من به عنوان يك مربی قرآن به حافظانی كه درباره حضور در مسابقات قرآن ترديد دارند توصيه می‌كنم كه حتماً در مسابقات شركت كنند؛ اين كار نقش به سزايی در بالارفتن سطح تسلط حافظ دارد، زيرا با حضور و امتحان می‌توان خود را شناخت.
آسنجرانی در پايان گفت: من به تمام كسانی كه اين مطالب را می‌خوانند توصيه می‌كنم تا در دوره‌های حفظ قرآن شركت كنند زيرا رسول خدا(ص) می‌فرمايند: «من در ميان شما دو چيز سنگين و گران‌بها به يادگار مى‌گذارم كتاب خدا و اهل بيت من، هيچ‌وقت از هم جدا نمى‌شوند تا مرا نزد حوض كوثر ملاقات كنند».
captcha