اعلام برنامه‌های همايش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» در دانشگاه بوعلی سينا
کد خبر: 2124233
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱

اعلام برنامه‌های همايش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» در دانشگاه بوعلی سينا

زمان ارائه مقالات در محورهای ادبيات، حقوق، مديريت و تعليم و تربيت اولين همايش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» دانشگاه بوعلی سينا اعلام شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در محور ادبيات اولين همايش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» دانشگاه بوعلی سينا در روز چهارشنبه 28 ارديبهشت‌ماه، مقالات شيوه‌های امير بيان در خلق تصاويری زنده و بديع نوشته حميد محمدقاسمی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)، استاد توس در مكتب شاه نجف نوشته اسماعيل شفق (دانشگاه بوعلی سينا)، تأثير نهج‌البلاغه بر اشعار مولوی نوشته آفرين زارع، زهره‌السادات حسام‌زاده حجازی و راضيه كريمی (دانشگاه شيراز)، جناس در نهج‌البلاغه نوشته محمود فضيلت (دانشگاه تهران)، دشواری ترجمه تصاوير بلاغی در خطبه‌های نهج‌البلاغه به منزله اثری ادبی نوشته ابوالفضل حُرّی (دانشگاه اراك)، قرآن در نهج‌البلاغه نوشته محمد‌هادی منصوری (دانشگاه معارف اسلامی) ارائه می‌شوند.
از ديگر مقالاتی كه در اين روز ارائه می‌شوند می‌توان به الگوهای تأثيرپذيری متون نثر عرفانی از نهج‌البلاغه (با تأكيد بر شرح‌التعرف، طبقات‌الصوفيه و كشف‌المحجوب) نوشته علی صفايی، حسين حسنی درگاه و عبدالله راز (دانشگاه گيلان)، تأثيرپذيری دردمندی‌های مزارعی از نهج‌البلاغه نوشته تيمور مالمير و معصومه منتشلو (دانشگاه كردستان)، بازتاب نهج‌البلاغه در اشعار ناصرِ خسرو نوشته ليلا‌ هاشميان (دانشگاه بوعلی سينا)، رضوان صفايی صابر (دانشگاه آزاد اسلامی همدان) و فريبا رشيدی (دانشگاه بوعلی سينا)، سير جعل و تحريف در كلام امام علی(ع) نوشته وحيد سبزيان‌پور (دانشگاه رازی) و نشانه‌شناسی جديد با رويكردی بر دلالات ضمنی در نهج‌البلاغه نوشته آمنه موسوی شجری (دانشكده علوم قرآنی مراغه) اشاره كرد.
همچنين بررسی جايگاه رنگ‌ها در نهج‌البلاغه نوشته مرتضی قائمی و مجيد صمدی (دانشگاه بوعلی سينا)، يوسف فضيلت، جلوه‌هايی از تأثيرگيری گلستان و بوستان سعدی از نهج‌البلاغه نوشته فهيمه سادات ميراحمدی (دانشگاه سيستان و بلوچستان)، قصر در خطبه‌های اخلاقی نهج‌البلاغه نوشته صلاح‌الدين عبدی و محمدجواد عندليبی (دانشگاه بوعلی سينا)، مَناقبِ عَـلَوی در قصائد بابا فغانی شيرازی نوشته يحيی نورالدينی اقدم (دانشگاه پيام نور آذرشهر)، ويدا دستمالچی (دانشگاه تربيت معلم آذربايجان) و آرمان محمدی (دانشگاه پيام نور آذرشهر)، تجلی نهج‌البلاغه در اشعار متنبی نوشته مهين حاجی‌زاده و نسرين چالاك (دانشگاه تربيت معلم آذربايجان)، تحليل ساختار خطبه دوم نهج‌البلاغه در سايه ساختارگرايی تكوينی نوشته حسين چراغی‌وش (دانشگاه لرستان) از ديگر مقالاتی هستند كه در اين روز ارائه خواهند شد.
پنجشنبه 29 ارديبهشت‌ماه، مقالات بينامتنی استعاره‌های قرآنی در نهج‌البلاغه نوشته حسن مقياسی (دانشگاه قم) و سميرا فراهانی (دانشگاه اراك)، سيما و كلام حضرت علی(ع) در آئينه مسلك اجتماعی ــ اخلاقی فتوت نوشته فرزانه باخدای رودی (دانشگاه تربيت معلم آذربايجان) و منصور معتمدی (دانشگاه فردوسی مشهد)، سبك‌شناسی بيانات علوی با «محوريت توحيدی» نوشته ابراهيم فلاح (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)، سبك‌شناسی عنصر ارجاعی «ضمير» در انسجام‌بخشی به خطبه‌های نهج‌البلاغه نوشته عليرضا نظری (دانشگاه بين‌المللی امام خمينی(ره) قزوين) نيز در اين محور ارائه خواهند شد.
سيمای امام علی(ع) در اشعار صاحب‌بن‌ عباد نوشته سكينه بهرامی (دانشگاه تربيت معلم آذربايجان)، يحيی نورالدينی اقدم (دانشگاه پيام نور آذرشهر) و آرمان محمدی (دانشگاه پيام نور آذرشهر)، روابط بينامتنی قرآن با خطبه‌های نهج‌البلاغه نوشته سيدمهدی مسبوق و سميه سلمانيان (دانشگاه بوعلی سينا)، انعكاس محتوا و ساختار نامه حضرت علی(ع) به مالك اشتر در سياست‌نامه نوشته يوسف اصغری بايقوت و مهدی دهرامی (دانشگاه اراك) از ديگر مقالاتی هستند كه در اين روز ارائه می‌شوند.
در محور حقوق اولين همايش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» دانشگاه بوعلی سينا، 28 ارديبهشت‌ماه، مقالات بررسی تطبيقی دادرسی منصفانه كيفری در نهج‌البلاغه و نظام بين‌المللی حقوق بشر نوشته عليرضا تقی‌پور (دانشگاه بوعلی سينا)، آزادی در نهج‌البلاغه نوشته فرزاد جهان‌بين (دانشگاه بين‌المللی امام خمينی(ره) قزوين)، مطالعه تطبيقی قواعد بنيادين حقوق بشردوستانه در «نهج‌البلاغه» و «گزارش قواعد عرفی حقوق بين‌الملل بشردوستانه ICRC» نوشته ستار عزيزی (دانشگاه بوعلی سينا)، حريم خصوصی افراد از منظر نهج‌البلاغه نوشته حسين‌رضا طاهری (دانشگاه پيام نور مركز كبودراهنگ) و سعيده اسماعيلی (دانشگاه تهران)، بررسی شرايط و ويژگی‌های قاضی در نهج‌البلاغه نوشته محمدحسن اسدی (دانشگاه بوعلی سينا)، حقوق زن از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته آزاده منتظری (دانشگاه اصفهان)، بررسی جايگاه حقوق زن در نهج‌البلاغه نوشته سكينه صارمی گروی و حسن مجيدی (دانشگاه تربيت معلم سبزوار) ارائه خواهند شد.
از ديگر مقالات می‌توان به مؤلفه‌های دادرسی عادلانه از منظر نهج‌البلاغه نوشته احسان حيدری و حميد‌رضا صالحی (دانشگاه شاهد)، بررسی نگرش روان‌شناختی و حقوقی نهج‌البلاغه به زنان و رازگشايی از گزاره‌های متشابه آن در پرتو آموزه‌های قرآنی نوشته سعيد مولوی وردنجانی (دانشگاه شهركرد)، مريم حق‌وردی طاقانكی (دانشگاه آزاد اسلامی شهركرد)، عدالت و بازتاب آن در حكومت علوی نوشته هاشم عليزاده اصل (دانشگاه علوم اسلامی رضوی)، تجديد نظر در حكم قاضی از ديدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه و فقه اسلامی نوشته بيژن حاجی عزيزی (دانشگاه بوعلی سينا)، عدالت كيفری از ديدگاه علوی نوشته فريدون جعفری (دانشگاه بوعلی سينا)، بررسی حقوق اقليت‌های مذهبی از نگاه امام علی(ع) نوشته محمدتقی گل‌محمدی شوركی (مركز آموزش عالی شهيد صدوقی يزد)، حقوق و درآمد قاضی از بيت‌المال از منظر نهج‌البلاغه نوشته حميده كوهكن ايوری (دانشگاه بوعلی سينا)، قضا و قضاوت از منظر نهج‌البلاغه نوشته احمد سرپناه سوركوهی (قاضی دادگستری رشت)، حقوق انسانی از منظر نهج‌البلاغه حقوق اقليت‌ها نوشته فاطمه مقری (دانشگاه تربيت معلم سبزوار) برشمرد.
همچنين 29 ارديبهشت‌ماه، در اين محور مقالات حقوق و تكاليف حاكمان در نهج‌البلاغه نوشته عباس گنج‌علی و فاطمه مقری (دانشگاه تربيت معلم سبزوار)، پيشگيری از جرم در نهج‌البلاغه نوشته عليرضا تقی‌پور (دانشگاه بوعلی سينا)، حمايت از حقوق حيوانات در نهج‌البلاغه نوشته عليرضا اسلامی‌فر و حسن چراغی (دانشگاه سيستان و بلوچستان)، مساوات به‌عنوان مهم‌ترين حق شهروندی از منظر نهج‌البلاغه نوشته حميدرضا صالحی و احسان حيدری (دانشگاه شاهد)، حقوق شهروندی از ديدگاه امام علی(ع) نوشته سلمان ايزدی و منوچهر عليزاده فرد (دانشگاه تربيت مدرس)، حقوق شهروندی و گونه‌شناسی آن از منظر نهج‌البلاغه مرتضی كشاورزی ولدانی (دانشگاه تهران)، نقش و حقوق شهروندان در مردم‌سالاری دينی از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته سيدمرتضی هزاوئی (دانشگاه بوعلی سينا) ارائه خواهند شد.
در محور مديريت، 28 ارديبهشت‌ماه، مقالات مطالعه تطبيقی مديريت علوی و مديريت غربی با رويكرد بومی‌سازی مديريت نوشته ناصر مير‌سپاسی، محمدرضا ذبيحی و حميد عرفانيان خان‌زاده، فرا‌نوگرايی در رهبری، رهبری خود‌خواه يا رهبری خدمتگزار نوشته مهدی نصر اصفهانی، علی نصر اصفهانی و ابوالقاسم نوری، بررسی ويژگی‌های رهبری خدمتگزار با رويكرد تطبيقی مكاتب مديريت و امام علی(ع) نوشته روح‌الله سهرابی و رضا قرايی‌پور، نظارت درونی در مديريت از نگاه امام علی(ع) نوشته قائمی، طاهری‌نيا و مريم بخشی، جايگاه مديريت نوين منابع انسانی در نهج‌البلاغه نوشته محمود قربانی و حميد نهاردانی، بررسی سكوت سازمانی از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته حبيب ابراهيم‌پور، عليرضا دهقانی، سجاد حبيبيان و معصومه جانعی‌زاده، مديريت اقتصادی امام علی(ع) نوشته سيداحمد حسينی و ابراهيم زارع، بررسی سيمای مديريت سياسی در آئينه نهج‌البلاغه نوشته امير روشن و محسن شفيعی ارائه می‌شود.
همچنين از ديگر مقالات می‌توان به مديريت اسلامی با نگاه پارادايمی در نامه‌ها و خطب امام علی(ع) نوشته كيوان كاوه، نفيسه روحانی، ندا شجاعی‌زاده و حسن فتحی، تحليلی بر مديريت فتنه در رفتار سياسی امام علی(ع) نوشته محسن شفيعی و پروين عظيمی، الگوی مديريت اخلاق در سازمان در مكاتب غربی و نهج‌البلاغه و مقايسه تطبيقی آنها نوشته حميد‌رضا خسروانيان و ميثم شفيعی ‌رود پشتی، تاثير تفويض اختيار در مديريت بر كارايی كاركنان از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته ضرغام غلندری و اعظم رفيعی، بررسی تطبيقی دو مؤلفه مشاركت و پاسخگويی در نظريه حكمرانی خوب با نظريه امام علی(ع) نوشته ميثم كاويان مباركه، بهره‌وری از منظر نهج‌البلاغه نوشته رقيه موسيوند، معيار‌های شايستگی و آفت‌های مديريت از منظر نهج‌البلاغه نوشته طيبه مصری، مديريت تغيير در نهج‌البلاغه نوشته فخرالسادات نصيری و منيره نصيريان اشاره كرد.
پنجشنبه 29 ارديبهشت‌ماه، مقالات شاخص‌های شايستگی در مديريت و آفت‌های شخصيتی مديران از منظر نهج‌البلاغه نوشته ميثم جمال‌زاده، كارويژه‌های اصالت حكومت اسلامی در منظر نهج‌البلاغه، ارزش‌ها و ضد‌ارزش‌ها نوشته عليرضا زاد فلاح فرشمی و احمد جانسيز، آفات مديريت از ديدگاه امام علی(ع) نوشته عبد‌الرضا خدری و علی‌اكبر والی، كارآيی و اثربخشی در مديريت: استنباط ملاك‌ها از ديدگاه امام علی‌(ع) نوشته مهدی نامداری پژمان و سيروس قنبری، تربيت كارگزاران در سازمان با نگاهی بر شيوه علوی نوشته سياوش پور‌طهماسبی، نقش و جايگاه مردم در حكومت دينی از ديدگاه امام علی(ع) نوشته نقی غياثی (دانشگاه علوم پزشكی همدان)، نظارت و كنترل از منظر نهج‌البلاغه نوشته سيدحيدر حسينی ارائه می‌شوند.
در محور تعليم و تربيت، 28 ارديبهشت‌ماه، مقالات روابط عبوديت و عقلانيت در نگاه امام علی(ع) نوشته خسرو باقری، بررسی هويت زن در نهج‌البلاغه و دلالت‌های تربيتی آن نوشته مهدی فاضلی دهكردی (دانشگاه آزاد اسلامی شهركرد)، محسن فرمهينی فراهانی (دانشگاه شاهد) و آرزو عباسی دهكردی (آموزش و پرورش شهركرد)، مرگ در كلام اميرالمؤمنين(ع) در نهج‌البلاغه نوشته سيد‌اسماعيل حسينی اجداد نياكی (دانشگاه گيلان) و قربان‌علی گل‌دوست (آموزش و پرورش ساری)، تربيت اجتماعی از منظر نهج‌البلاغه نوشته اعظم ابراهيم نجف‌آبادی (دانشگاه علامه طباطبايی)، احصاء و بررسی اصول و روش‌های تربيت عاطفی با تأكيد بر نهج‌البلاغه نوشته سلمان رضوان‌خواه (آموزش و پرورش اشكنان، مجتمع شهيد اشرفی اصفهانی) و محسن فرمهينی فراهانی (دانشگاه شاهد)،مرگ انديشی و تأثير آن بر تربيت انسان از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته محسن فرمهينی فراهانی (دانشگاه شاهد) و منير رضايی فريمانی (دانشگاه شاهد)، الگوی روابط انسانی در تربيت دينی از منظر نهج‌البلاغه نوشته سيد‌حسين حسنی گنگرج (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر)، ارتباط بين تربيت و تقوا از ديدگاه امام علی(ع) نوشته احمد سلحشوری (دانشگاه بوعلی سينا)، ارزش‌های سياسی در حكومت علوی نوشته فرامرز بيجنوند (دانشگاه شاهد تهران)، ارائه خواهند شد.
همچنين تربيت دينی فرزندان از منظر نهج‌البلاغه نوشته حميد قربانی (دانشگاه آزاد اسلامی و پيام نور مركز گچساران)، مفهوم دنيا در خطبه‌های نهج‌البلاغه نوشته مرتضی قائمی (دانشگاه بوعلی سينا) وحسين بيات (دانشگاه پيام نور تويسركان)، روش‌های تربيت اخلاقی در منظر نهج‌البلاغه نوشته محمدرضا شرفی (دانشگاه تهران)، مرگ از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته حسين بيات (دانشگاه پيام نور، مركز تويسركان) و سيدمهدی مسبوق (دانشگاه بوعلی سينا)، روش‌های تربيتی در سخن و سيره امام علی(ع) نوشته سيدكاظم اكرمی (دانشگاه تربيت معلم تهران)، انسان‌شناسی كمال‌گرا از منظر نهج‌البلاغه نوشته منصور خوشخوئی (دانشگاه بوعلی سينا)، تعليم از منظر امام علی(ع) نوشته ابوالحسن مؤيدی (دانشگاه آزاد اسلامی لارستان)، نقش ياد مرگ در تربيت اسلامی با نگاهی به آموزه‌های علوی نوشته منصور خوشخويی (دانشگاه بوعلی سينا)، كيومرث قيصری گودرزی (دانشگاه بوعلی سينا) و محمد دارايی (دانشگاه پيام نور همدان) را می‌توان از ديگر مقالات اين محور برشمرد.
پنجشنبه 29 ارديبهشت ماه، بررسی روش‌های تربيتی نهج‌البلاغه در مقايسه با الگوهای روانشناسان جديد در غرب نوشته محمد‌مهدی سمتی و سمانه نقوی (دانشگاه يزد)، جايگاه و بايدهای تعليم و تربيت از منظر امام علی(ع) نوشته محمدرضا يوسف‌زاده چوسری (دانشگاه بوعلی سينا)، بررسی مفهوم تربيت اجتماعی از ديدگاه نهج‌البلاغه نوشته حسن بهادری و حسن مجيدی (دانشگاه تربيت معلم سبزوار)، پژوهشی در روش‌های آسيب‌زا در تربيت اجتماعی با تكيه بر آموزه‌های علوی نوشته ياسر اصلانی (دانشگاه علامه طباطبايی)، آرمان‌گرايی و واقع‌گرايی در مديريت سياسی از نگاه نهج‌البلاغه نوشته حسن شعبانلو، زمينه‌سازی تربيت صحيح و چگونگی تحقق آن از منظر نهج‌البلاغه نوشته فاطمه موحدی پارسا (دانشگاه تربيت معلم سبزوار) و مرضيه موحدی محصل طوسی (دانشگاه تربيت مدرس تهران)، ظاهرگرايی و باطن‌گرايی از منظر حضرت علی(ع) و دلالت‌های تربيتی آن نوشته بابك شمشيری (دانشگاه شيراز) ارائه خواهد شد.
captcha