«تاريخ عصر غيبت» به چاپ رسيد
کد خبر: 2138730
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹

«تاريخ عصر غيبت» به چاپ رسيد

گروه ادب: «تاريخ عصر غيبت» به قلم جمعی از نويسندگان در حوزه تاريخ و معارف اسلامی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری آينده روشن به چاپ رسيد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اين اثر ثمره كارى گروهى است كه در ابتدا به سفارش مركز جهانى علوم اسلامی، به منظور تدريس، و تحت نظارت حجت‌الاسلام والمسلمين پورسيدآقایى به رشته تحرير درآمد.
حجت الاسلام والمسلمين مسعود پورسيدآقایى، حجت الاسلام والمسلمين رضا جبارى، حجت الاسلام والمسلمين حسن عاشورى و سيد منذر حكيم نويسندگان اين اثر هستند.
«تاريخ عصر غيبت» دربردارنده بررسی موضوع غيبت امام زمان(عج) و بررسی تاريخی اين موضوع است. نويسندگان به منظور بررسی همه‌جانبه اين موضوع به بررسی و واكاوی موضوع، قبل و بعد از غيبت پرداخته‌اند.
معرفى و بررسى منابع تاريخ عصر غيبت، زندگی‌نامه امام عصر(عج)، بررسی وضعيت سياسى، اجتماعى و فكرى عصر عباسيان در آستانه غيبت صغرى، نگاهی به وضعيت اجتماعى، فكرى، سياسى شيعه در آستانه غيبت صغرى، زمينه‌سازى معصومين(ع) براى ورود شيعه به عصر غيبت، نفوذ معنوى امامان شيعه(ع) در اين برهه زمانی و... از جمله موضوعاتی است كه نگارندگان اثر به بررسی آن پرداخته‌اند.
بررسی كلام پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره اين موضوع از ديگر بخش‌های اثر است كه نويسندگان به بيان آن اهتمام ورزيده‌اند.
يكی از موضوعاتی كه مولفان به آن توجه داشته‌اند، نفوذ علاقه مردم عصر با وجود تبليغات سو و اقدامات عليه ائمه اطهار(ع) در اين برهه زمانی بود. به عنوان نمونه، در بخشی از اين اثر آمده:
«على‌رغم همه موانعى كه از جانب حكومت براى آن‌ها پيش مى‌آوردند، روز به روز فزونى مى‌يافت تا آن‌جا كه قصر خلفا را هم در برگرفته بود. بسيارى از مردم شيفته آنان بودند و حتى برخى از وزرا و امرا، در دل به حقانيت آنان معترف و خلافت را تنها شايسته آن‌ها مى دانستند، گرچه در ظاهر آن را پنهان مى‌داشتند....»
در ادامه، نويسنده داستان‌ها و حكاياتی را از اين علاقه و محبت به اهل بيت(ع) ذكر می‌كنند. حكايت ذيل قسمتی از اين موارد است كه در رابطه با ارادت متوكل، خليفه عصر، در رابطه با امام هادی(ع) بيان شده است:
«متوكل به واسطه دمل بسيار بزرگى كه در آورده بود سخت بيمار شد، به طورى كه از شدت درد رو به مرگ بود و هيچ كس را جرأت نيشتر زدن نبود. مادر متوكل نذر كرد، چنانچه پسرش از اين بيمارى بهبود يابد، مال زيادى را از اموال خود براى امام هادى(ع) بفرستد. فتح ابن خاقان يكى از بزرگان و مقرب‌ترين افراد نزد خليفه، به متوكل گفت: خوب است كسى را به نزد ابوالحسن هادى بفرستى و از او در مورد علاج اين بيمارى پرسش ‍ كنى؛ زيرا چه بسا او دستورى دهد و معالجه‌اى براى اين بيمارى بداند.
متوكل گفت: كسى را نزدش بفرستيد، پس فرستاده متوكل رفت و به همراه دستورالعملى براى معالجه برگشت كه در اثر آن، متوكل معالجه شد…»
«تاريخ عصر غيبت» به قلم جمعی از نويسندگان برای نخستين‌بار از سوی مؤسسه فرهنگی هنری آينده روشن به چاپ رسيد.
captcha