بررسی نغمه‌های فلسطينی در «كتاب ماه ادبيات»
کد خبر: 2178049
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵

بررسی نغمه‌های فلسطينی در «كتاب ماه ادبيات»

گروه ادب: پنجاه و دومين شماره كتاب ماه ادبيات، ويژه مرداد ماه با نگاهی به سروده‌های مولانا و بررسی نغمه‌های فلسطينی از سوی خانه كتاب به چاپ رسيد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين شماره از كتاب ماه ادبيات در حالی به چاپ رسيد كه در بخش گزارش، مطلب مفصلی پيرامون ديدار جمعی شاعران آيينی كشور با رهبر معظم انقلاب ارائه شده است. در اين نوشتار، حال‌وهوا و چگونگی آغاز و روند جلسه به صورت مبسوط گزارش شده است.
«شعر پايداری فلسطين» از مقالات اين ماهنامه است كه ادريس عبدالله‌زاده، نويسنده اين مقاله، در ابتدا به ارائه تعريف و بررسی ادبيات مقاومت پرداخته، سپس در ادامه تعدادی از شاعران اين حوزه از شعر فلسطين را معرفی كرده و سبك شعری آنان را بيان می‌كند.
نويسنده در چكيده اين نوشتار در رابطه با شعر مقاومت فلسطين می‌گويد: «شعر فلسطين شعر مصيبت، شعر انقلاب و ملتی بدون وطن است، كه مصيبت‌ها و شكست‌های وارد شده بر اين ملت را با دقيق‌ترين تعابير و زيباترين توصيفات به تصوير كشيده است. از طرفی هم، چون كه عامه مردم را مخاطب خود قرار داده، دارای زبانی ساده و روشن است.»
وی در ادامه به مزايای شعر مقاومت فلسطين نسبت به ديگر ملل عربی اشاره كرده و می‌گويد: «يكی از مزايای شعر فلسطين نسبت به ديگر سرزمين‌های عربی اين است كه شعر فلسطين شعر مصيبت، شعر انقلاب ملتی بدون وطن است و به راستی كه مصيبت‌ها و شكست‌های وارد شده بر ملت فلسطين را با دقيق‌ترين تعابير و زيباترين توصيفات به تصوير كشيده است و در عين حال تصويری از ‌پايداری و پافشاری اين ملت بر مسلمات خويش است كه علی‌رغم گذشت زمان و قديمی‌ شدن آن و نيز پراكندگی و تفرقه در بين آنان از آن كوتاه نمی‌آيد.»
اوضاع سياسی اجتماعی فلسطين، انتفاضه و تأثير آن بر شعر اين ملت، ويژگی‌های شعری اين دوره و ذكر شاعرانی چون ابراهيم طوقان، فدوی طوقان و سميح القاسم از ديگر مباحث اين مقاله است.
«بيدل دهلوی در استقبال مولانای بلخی» از ديگر مقالات ارائه شده در اين شماره از ماهنامه است كه به قلم پژوهشگر تاجيكی، نورعلی نوزاد، به رشته تحرير درآمده است. نويسنده در مقدمه نوشتار خود، در ارتباط با تأثير مولانا بر ادبيات مردم جهان و نفوذ انديشه‌های وی می‌گويد: «مولانا جلال‌الدين بلخی با آن نفوذ انديشه، نيز تفكری كه در مسير زندگانی خود به آن دست يافت، به تعبير خود توانست «آتشی در بيشه انديشه‌ها» برفروزد و راهی را از افكار انسان‌گرايی، تمايل به جست‌وجوی انسان آرمانی و بازجست آنچه نايافتنی است، روشن و پيدا سازد.»
اين پژوهشگر تاجيكی در ادامه به تأثيرپذيری بيدل از مولانا اشاره می‌كند و ضمن برشمردن تعدادی از اين مشتركات، می‌گويد: «به دنبال مولانا، بيدل هم شاعری است كه روش‌های معرفت وحدانيت مذهبی و زبانی و رسيدن به سرحد به بيان عبدالحسين زرين‌كوب «نه شرقی، نه غربی، انسانی» را استقبال می‌كند كه از بسيار جهت اين جستارها و افكار با هم قرابت دارند. ...»
در بخش نقد كتاب اين ماهنامه، بخشی به نقد كتاب «آفتاب نهان خاقانی» اثر وحيد و عليرضا حمزه‌كندی اختصاص داده شده است. به اعتقاد نويسنده مقاله، اين اثر كه در راستای شرح و ترجمه سروده‌های عربی خاقانی به رشته تحرير درآمده است، به دليل شتاب‌زدگی و عدم توانايی مولف نتوانسته است حق مطلب را ادا كند.
نگاهی به «شاه بی‌شين»، اثر محمدكاظم مزينانی، «چراغی كه خاموش شد» و «بوطيقای روايت در شعر مثنوی» از ديگر مقالات پنجاه و دومين شماره از كتاب ماه ادبيات است كه به نقد و بررسی اين اثر اختصاص داده شده است.
پنجاه و دومين شماره كتاب ماه ادبيات از سوی خانه كتاب به قيمت 1200 تومان به چاپ رسيده است.
captcha