گزارشی از فعاليت‌های قرآن و عترتی حوزه‌های علميه در سال تحصيلی جديد
کد خبر: 2194466
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱

گزارشی از فعاليت‌های قرآن و عترتی حوزه‌های علميه در سال تحصيلی جديد

نمايندگی مركز قرآن و عترت حوزه‌های علميه: حسينی در گفت‌وگويی با ايكنا تمامی برنامه‌های قرآن و عترتی سال تحصيلی جديد حوزه‌های علميه را تشريح كرد.

سيدمصطفی حسينی، مدير مركز قرآن و عترت حوزه‌های علميه سراسر كشور در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه حوزه‌های علميه، اظهار كرد: مركز قرآن و عترت حوزه‌های علميه همزمان با آغاز سال تحصيلی حوزه‌های علميه، برنامه‌های سال 91-90 اين مركز را اعلام كرد.
حسينی ادامه داد: از برنامه‌هايی كه در سال تحصيلی جديد در نظر گرفته‌ايم، گردهمايی بزرگ حافظان قرآن و نهج‌البلاغه است كه هر سال در ابتدای سال تحصيلی برگزار می‌شود و امسال اين گردهمايی مقارن با آغاز برنامه‌های دهه كرامت و ميلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) است.
وی افزود: اين گردهمايی، مهرماه در حرم مطهر كريمه اهل بيت(س) در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار می‌شود.
مدير مركز قرآن و عترت حوزه‌های علميه سراسر كشور افزود: برنامه‌های اين گردهمايی با آزمون سراسری حفظ قرآن و نهج‌البلاغه به ‌منظور پاسداشت فعاليت‌ها و زحمات حافظان قرآن و نهج‌البلاغه مثل هر سال برگزار می‌شود.
حسينی گفت: در اين گردهمايی آيين تجليل از خادمان قرآن مدارس علميه با حضور مسئولان حوزه در حرم مطهر برگزار می‌شود.
حسينی در خصوص برنامه‌های سال جاری مركز قرآن و عترت گفت: برگزاری طرح ملی ثقلين شامل دفاتر طليعه انس و طليعه حكمت و طليعه بندگی، طرح مطالعه قرآن و نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه از برنامه‌هايی است كه در مدارس علميه سراسر كشور برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در سال جاری طرح سير مطالعاتی تفسير و حديث و دوره‌های آموزش كوتاه‌مدت و بلندمدت و ميان‌مدت را با همكاری مراكز قران و عترت سراسر كشور اجرا خواهيم كرد.
مدير مركز قرآن و عترت حوزه‌های علميه سراسر كشور از راه‌اندازی مراكز قرآن و عترت در حوزه‌های علميه سراسر كشور خبر داد و افزود: همچنين مسابقات سراسری قرآن و حديث، 6 تا 8 آبان در مدرسه علميه دارالشفاء برگزار می‌شود و در اختتاميه اين مسابقات كه با حضور مسئولان حوزه برگزار می‌شود از برگزيدگان تجليل خواهد شد.
وی برنامه‌های آموزشی اداره آموزش اين مركز را در سه قالب كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت عنوان كرد و افزود: دوره‌های كوتاه‌مدت اين مركز شامل كارگاه‌های يك روزه يا دو روزه در زمينه تصحيح قرائت نماز، تجزيه و تركيب قرآن، روش مطالعه قرآن، روش حفظ قرآن، روش ارتقای روخوانی و تجويد قرآن است.
حسينی در ارتباط با دوره‌های ميان‌مدت اظهار كرد: تربيت مربی روخوانی قرآن، ترجمه و مفاهيم و حفظ، در اين دوره‌ها برگزار می‌شود و عمدتا زمان برگزاری اين دوره‌ها تابستان است كه طلاب استقبال خوبی از اين دوره‌ها می‌كنند كه تابستان گذشته اين دوره‌ها را به صورت گسترده در حوزه‌های علميه برگزار كرديم و در آينده نيز برگزار می‌شود اگر چه اين دوره‌ها در طول سال نيز برگزار خواهد شد.
مدير مركز قرآن و عترت حوزه‌های علميه سراسر كشور در ادامه تصريح كرد: دوره‌های بلندمدت شامل حفظ قرآن، تفسير و حديث و تدبر در قرآن است كه امسال در مدارس علميه قم و مدرسه فيضيه برگزار می‌شود و با شكل‌گيری دفاتر قرآن و عترت در استان‌ها در مدارس علميه سراسر برگزار می‌شود.
وی همچنين تصريح كرد: در حال حاضر 26 مركز مديريت استانی حوزه در سراسر كشور داريم كه ما در همه آنها دفاتر قرآن و عترت را تأسيس كرده‌ايم.
حسينی افزود: بيشترين همتی كه مركز قرآن و عترت دارد بحث ارتقای انس با قرآن و عترت در ميان طلاب است كه ما از برنامه‌های مختلف آموزشی و ترويجی در راستای تحقق اين هدف بهره می‌گيريم و با عنايت به فرمايشی كه مقام معظم رهبری مبنی بر پرورش 10 ميليون نفر حافظ قرآن در كشور و تأكيد ايشان بر اينكه حفظ نكردن قرآن در حوزه يك نقيصه است و طلاب بايد دوره مقدمات حفظ قرآن داشته باشند، ما برای انس هرچه بيشتر طلاب با قرآن، برگزاری دوره‌های حفظ را به صورت جدی‌تر پيگيری می‌كنيم در خصوص دوره‌های تدبر در قرآن اميدواريم به صورت جدی وارد عمل بشويم.
وی برگزاری نشست‌ها و محافل قرآنی در مدارس، برگزاری مسابقات و تلاوت نور و قرائت آيه و حديث در كلاس‌های درس، تقويت برنامه‌ها در نمازخانه و مساجد مدارس را از جمله برنامه‌هايی دانست كه برای مدارس علميه پيش‌بينی شده كه در مجموع می‌تواند به فضای انس با قرآن و حديث در مدارس كمك كند.
حسينی در خصوص آشنايی خانواده طلاب با قرآن گفت: امسال در قم بحمدالله هم در شهرك مهديه و هم شهرك پرديسان كسانی را مكلف كرديم كه پيگير اين كار باشند و به صورت جدی دنبال می‌كنيم تا نسبت به خانواده‌های طلاب هم كارهای منسجم‌تر و فاخرتری داشته باشيم.
captcha