مركزی برای كنترل كيفيت آموزش قرآن در كشور تأسيس شود
کد خبر: 2214236
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
بررسی و آسيب‌شناسی كتب آموزشی در مؤسسات قرآنی/12

مركزی برای كنترل كيفيت آموزش قرآن در كشور تأسيس شود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: در حال حاضر خلأ مركزی به منظور سنجش روش‌های آموزشی در هر مؤسسه قرآنی وجود دارد و بايد توسط يك مجموعه‌ يا هيئتی اين روش‌ها تحت كنترل قرار گيرد و اصول آموزشی بررسی شود تا آسيب‌های پيش‌ رو در روش‌های آموزشی از بين برود.

غلامرضا شاه‌‌ميوه، مؤلف كتاب‌های هنر تلاوت و معماری تلاوت قرآن كريم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در ابتدا در خصوص انس با قرآن و كاربرد و لزوم آن در حيطه دين، گفت: قدم اول برای ورود به آموز‌ه‌های قرآنی و دينی انس با قرآن است، انس از طرق مختلفی حاصل می‌شود كه يكی از اين طرق تلاوت قرآن و حضور در جلسات قرآنی است و بعد از آن حفظ قرآن كريم است كه خوشبختانه ما در اين دو عرصه طی سال‌های اخير فعاليت‌های خوبی داشته‌ايم ولی قاعدتا در اين مراحل مانده‌ايم.
اين داور بين‌المللی در ادامه افزود: انس با قرآن كريم به گونه‌ای است كه انسان را رهنمود به معارف و مفاهيم قرآنی و در نتيجه به عملی كردن اين معارف و آموزه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی می‌‌كند ولی از نظر من انس با قرآن ارتباط برقرار كردن با معارف و مفاهيم قرآن و آموزه‌های قرآنی است و در ضرورت آن هيچ شك و ترديدی نيست.
وی در ادامه در رابطه با اين كه هدف از آموزش قرآن در مؤسسات قرآنی و يا حتی در مراكز قرآنی گفت: انس با قرآن و آموزش‌های اوليه قرآن بايستی افراد را به معارف قرآنی رهنمود كند كه يكی از اين روش‌ها، آموزش قرآن است. البته در اين باب تعريف‌های متنوعی گنجانده شده است كه گاهی از آموزش عمومی و يا تخصصی صحبت می‌شود و گاهی از مبانی‌های ديگر علوم قرآنی كه هر كدام به صورت مجزا وظايفی را به عهده دارند.
اين استاد برجسته كشور در ادامه بخش فعاليت‌ خود را صوت و لحن و فنون قرائت قرآن كريم كه به صورت موسيقايی تدريس می‌شود عنوان كرد و افزود: تاكنون دو كتاب «هنر تلاوت قرآن» و «معماری تلاوت قرآن» در دهه گذشته طراحی كرده‌ام و در طرح‌های آموزشی در بيشتر مراكز مورد استفاده قرار گرفته است.
شاه‌ميوه ايجاد مركز كنترل كيفيت آموزش قرآن را تحولی عظيم در امر تعليم و تربيت دينی و قرآنی دانست و گفت: در واقع يك مركزی برای استفاده همگان می‌خواهيم كه روش‌های آموزشی هر مؤسسه قرآنی تحت كنترل قرار گيرد، البته بايد توسط يك مجموعه‌ يا هيئتی تحت نظر قرار گيرد كه اين آموزش‌ها بررسی شود و مورد صحبت قرار گيرد تا آموزش‌ها مفيد و دارای مجوز شوند.
وی در پاسخ به اين سؤال كه عوامل مؤثر در يادگيری قرآن‌آموزان چه می‌تواند باشد، گفت: داشتن يك طرح آموزشی شفاف و تبيين شده بهترين گزينه است سپس اساتيد و مربيانی كه بتوانند اين طرح را اجرا كنند، بايد با بررسی و روش‌های اوصولی وارد عمل شده و اين مهم را به مرحله اجرا در آورند.
شاه‌ميوه تأكيد كرد: در حال حاضر مشكل عمده مؤسسات قرآنی نبود مربی با تجربه و كارآمد است كه بتواند مفاهيم قرآن را به درستی منتقل كند.
مؤلف كتاب‌های هنر تلاوت و معماری تلاوت قرآن تأكيد كرد: كمبود نيروهای انسانی كارآمد، كلاس‌های استاندارد، محيط آموزشی مفيد، ظاهری جذاب، شرايط مناسب و امكانات رفاهی معضلات بی‌شمار مؤسسات قرآنی و مراكز دينی به شمار می‌رود.
شاه‌ميوه در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه چگونه با به‌كارگيری كتب آموزشی مرتبط، قرآن‌آموز خلاق تربيت كنيم، افزود: برای مزين شدن اين روش به طرح اوليه آموزشی نياز داريم كه اگر به روز و تخصصی باشد با استفاده از اين طرح‌ها به خصوص روش تدريس در اين مرحله مهم است شادی طرح خوب باشد ولی استاد خوب درس ندهد.
اين داور بين‌المللی قرآن كريم با توجه به اين كه در حوزه صوت و لحن قرآن كريم به فعاليت‌های آموزشی و تخصصی می‌پردازد، در رابطه با تنوع كتاب‌های آموزشی قرائت قرآن در حال حاضر گفت: از سال 82 كه اولين كتاب هنر تلاوت قرآن كريم و بعد از آن معماری تلاوت قرآن كريم را تأليف كردم شايد تعداد كتب ما در اين زمينه بيش از 5 الی 6 تا نشده باشد كه اين نشان‌دهنده آن است كه در اين زمينه متخصص نداريم.
شاه‌ميوه در ادامه در رابطه با درست‌خوانی و درست‌فهمی قرآن كريم در مؤسسات قرآنی سراسر كشور اظهار كرد: درست‌خوانی صورت می‌گيرد ولی درست‌فهمی خير، از آموزش‌های ابتدايی ال ايجاد حلقه مفاهيمی مناسب روش‌های درستی مورد آموزش قرار نمی‌گيرد و اين ضعفيست كه در برخی از مؤسسات قرآنی صورت می‌گيرد و تفكر علمی می‌خواهد كه توسط كارشناسان بررسی و ارائه شود.
captcha